M
M
I
l!
Bé
y és és
iï if Sï
13
2)
2)
2)
2)
2)
2)
2)
2)
2)
2)
h
2)
BÉ
H
2)
BÉ
!I|H H
rijls I?
2)
BÉ
if §1 !I
2)
VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS.
Vrouwen.
14.2
0,7
78,3(63,8 71,5 72,8
88,5 89,7
84,7
82,-
86,2
84,8
82,4
61,4*158,6
87,7
86,4 79,2
83,5
78,9
85,8
84,5 87,4
79,- 81,2
Eng. taal enz.
Hand.w.sch.
Aardrjjkek.
Staateinr.
Stenografie
Alle vakken
te zamen
De verhoudingscijfers voor de h.b.s.-en zijn dus
steeds belangrijk booger en die voor de gymnasia
aanmerkelijk lager dan die voor alle richtingen
te zamen.
Aantal geslaagden van de handelsavondscholen.
92,4 96,7
85,- 83,9
91,7
Openb. gymnasia
Bijz. gymnasia
Openbare h.b.s.
Bijzondere h.b.s.
Openb. handel
school
9,9 10,9
0,5 6,2 12,1'
5
88,9
76,6
88,9
89,6
84,6
95,2
90,-
O
97,5 97,5
1 2)
79,- 87,9
78,8 84,8
81,3 87,9
2)
90,-
95,7 67,1
84,- 70,4
96.5 85,1
95.5 68,-
92,-
85,6
2)
81,6
83,6
81,6
80,2
80,-
92,8 |90,5 93,8
'i 70,6
87,5 88,9
- 81,5
83,7
82,-
83,8
93,1
87,1
71,4*) 79,7
cijfers dient te worden opgemerkt, dat van 1930/’31
af de gegevens betreffende de gymnasiale afdee-
lingen van alle lycea begrepen zijn in die der
openbare onderseh. bijzondere gymnasia, terwijl
dit vóór dat cursusjaar voor enkele scholen niet
het geval was en de gegevens waren opgenomen
in de aantallen der openbare onderseh. bijzondere
hoogere burgerscholen.
90,5
70,40 90,4
Duitscbetenz. 79,2
77,5
78.9
92,2
73,5
Ned. taal enz.
Fr. taal enz.
Duitschet.enz. 87,9
Eng. taal enz.
Hand.w.sch.
Aardrykek.
Staatsinr.
Stenografie en
mach.8chr.
Alle vakken
te zamen
ÉS
87,3 |90,3 75,8
Bijzondere scholen.
87.3 85,70 94,1
75,- 95,-0 89,-*)
89.7 94,40 78,5
80.7 77,8 80,6
79.3 81,9
2)
Ned. taal enz.
I ïr. taal enz.
handels-, kantoor- of
winkelbediende.
Aantal cursisten der handelsavondscholen, dat
aan het einde van het schooljaar slaagde,
in pCt. van het aantal, dat examen deed.
Mannen.
1) Geen opgaven over 1926j’21 en 1927/28; over 1938/’34 van
één inrichting geen gegevens.
Zoowel bjj het gymnasiaal als bij het h.b.s. -
onderwijs is, behalve bij de bijzondere h.b.s.-en,
gerekend naar het gemiddelde over 1937/1941, het
deel der geslaagden, dat naar een universiteit of
hoogeschool ging, lager dan de voorafgaande ge
middelden, terwijl het deel, dat de bestemming
handels-, kantoor- of winkelbediende koos, weder
om met uitzondering van de bijzondere h.b.s.-en,
steeds grooter wordt. Vooral bij de gymnasia komt
een en ander sterk tot uitdrukking.
Over de ja ren 1940 en 1941 vertoont het percen
tage der leerlingen bjj de h.b.s.-en, die een univer
sitaire opleiding kozen, echter een aanzienlijke
stijging. Dit houdt verband met de bijzondere tijds
omstandigheden, waardoor de opleiding voor de
land- of zeemacht is komen te vervallen. In de
plaats hiervan is de technische hoogeschool als
opleiding gekozen: in 1939 kozen nog slechts 59
geslaagden deze bestemming (en 43 geslaagden de
opleiding voor de land- of zeemacht) tegenover
112 in 1940 en 108 in 1941.
Leerkrachten naar het aantal lesuren. Ook dit
maal zijn de gegevens omtrent het aantal leer
krachten (bij het dagonderwijs) verdeeld naar het
aantal lesuren per week, nader uitgewerkt door
rekening te houden met de omstandigheid, dat
verscheidene leerkrachten aan meer dan één
school verbonden zjjn. Bjj deze bewerking was het
niet mogelijk, de verdeeling van de leerkrachten
naar de verschillende inrichtingen en richtingen
van onderwijs te handhaven. In het volgende
overzicht worden daarom slechts de totale aan
tallen gegeven voor alle instellingen bij het dag
onderwijs te zamen. Voor zoover de gegevens zijn
verstrekt, is ten slotte rekening gehouden met
de lesuren gegeven aan andere inrichtingen dan
de in den staat op bladz. 14 en 15 vermelde.
67,3 75,4 59,5 56,5
83,- 70,6 57,3158,8
43,8 29,8 29,5138,8 15,4 27,- 32,2 33,8
43,6 30,7 35,5 42,1 21,-127,5 26,7 27,1
Aantal geslaagden voor het eindexamen,
in pCt. van het totaal aantal,
met bestemming
universiteit of
hoogeschool.
- S 2 g
Cm fc S3-
92,3 61,4’1 75,9*1:
83,2
75,9 187,-
77,8 '91,5 97,7
92,8
84,1
83,6‘) 87
1.91 6,4
88,3
90,8') 75,1') 78,2
83,7
79,6
85,5
Gemeentelijke scholen.
90,2
i! j wefens te kleine aantallen of geen candidates
2 jaren.
83,7
0 Gemiddelde van 4 jaren.
van.
Gemiddelde van 3 jaren.
Gerekend naar de gemiddelden over 5 jaar voor
alle vakken te zamen, vertoonen de percentages
van de Gemeentelijke scholen een voortdurende
stijging. Viel ook bjj de bijzondere scholen gemid
deld over 1931/’32 t./m. 1935/'36 een stijging waar
te nemen, over 1936/’37 t^m. 1940/’41 zijn de ver-
“oudingscijfers echter gedaald, zoodat ze beneden
>e van de openbare scholen zijn komen te liggen.
percentages voor de meisjes, die over 1926/’27
m. 1930/’31 lager waren dan die voor de jongens,
zun over 1936 ’37 t./m. 1940/’41 daarboven gekomen.
"at de verschillende vakken betreft is vast te
stellen, dat alleen de percentages voor Nederland
se ie taal en handelscorrespondentie en voor aard-
Ukskunde steeds boven het gemiddelde voor alle
^ken te zamen liggen.
ov enna an,zien van de Percentages der geslaagden
h;,8f t“4O/’41 voor alle vakken te zamen, is, zoowel
9 iet openbaar als het bijzonder onderwijs, een
stWng waar te nemen.
examtem™,ng' der geslaagden voor het eind
en. Ten aanzien van de hierna te vermelden
93,4 90,9
i,'