M M I l! Bé y és és iï if Sï 13 2) 2) 2) 2) 2) 2) 2) 2) 2) 2) h 2) BÉ H 2) BÉ !I|H H rijls I? 2) BÉ if §1 !I 2) VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS. Vrouwen. 14.2 0,7 78,3(63,8 71,5 72,8 88,5 89,7 84,7 82,- 86,2 84,8 82,4 61,4*158,6 87,7 86,4 79,2 83,5 78,9 85,8 84,5 87,4 79,- 81,2 Eng. taal enz. Hand.w.sch. Aardrjjkek. Staateinr. Stenografie Alle vakken te zamen De verhoudingscijfers voor de h.b.s.-en zijn dus steeds belangrijk booger en die voor de gymnasia aanmerkelijk lager dan die voor alle richtingen te zamen. Aantal geslaagden van de handelsavondscholen. 92,4 96,7 85,- 83,9 91,7 Openb. gymnasia Bijz. gymnasia Openbare h.b.s. Bijzondere h.b.s. Openb. handel school 9,9 10,9 0,5 6,2 12,1' 5 88,9 76,6 88,9 89,6 84,6 95,2 90,- O 97,5 97,5 1 2) 79,- 87,9 78,8 84,8 81,3 87,9 2) 90,- 95,7 67,1 84,- 70,4 96.5 85,1 95.5 68,- 92,- 85,6 2) 81,6 83,6 81,6 80,2 80,- 92,8 |90,5 93,8 'i 70,6 87,5 88,9 - 81,5 83,7 82,- 83,8 93,1 87,1 71,4*) 79,7 cijfers dient te worden opgemerkt, dat van 1930/’31 af de gegevens betreffende de gymnasiale afdee- lingen van alle lycea begrepen zijn in die der openbare onderseh. bijzondere gymnasia, terwijl dit vóór dat cursusjaar voor enkele scholen niet het geval was en de gegevens waren opgenomen in de aantallen der openbare onderseh. bijzondere hoogere burgerscholen. 90,5 70,40 90,4 Duitscbetenz. 79,2 77,5 78.9 92,2 73,5 Ned. taal enz. Fr. taal enz. Duitschet.enz. 87,9 Eng. taal enz. Hand.w.sch. Aardrykek. Staatsinr. Stenografie en mach.8chr. Alle vakken te zamen ÉS 87,3 |90,3 75,8 Bijzondere scholen. 87.3 85,70 94,1 75,- 95,-0 89,-*) 89.7 94,40 78,5 80.7 77,8 80,6 79.3 81,9 2) Ned. taal enz. I ïr. taal enz. handels-, kantoor- of winkelbediende. Aantal cursisten der handelsavondscholen, dat aan het einde van het schooljaar slaagde, in pCt. van het aantal, dat examen deed. Mannen. 1) Geen opgaven over 1926j’21 en 1927/28; over 1938/’34 van één inrichting geen gegevens. Zoowel bjj het gymnasiaal als bij het h.b.s. - onderwijs is, behalve bij de bijzondere h.b.s.-en, gerekend naar het gemiddelde over 1937/1941, het deel der geslaagden, dat naar een universiteit of hoogeschool ging, lager dan de voorafgaande ge middelden, terwijl het deel, dat de bestemming handels-, kantoor- of winkelbediende koos, weder om met uitzondering van de bijzondere h.b.s.-en, steeds grooter wordt. Vooral bij de gymnasia komt een en ander sterk tot uitdrukking. Over de ja ren 1940 en 1941 vertoont het percen tage der leerlingen bjj de h.b.s.-en, die een univer sitaire opleiding kozen, echter een aanzienlijke stijging. Dit houdt verband met de bijzondere tijds omstandigheden, waardoor de opleiding voor de land- of zeemacht is komen te vervallen. In de plaats hiervan is de technische hoogeschool als opleiding gekozen: in 1939 kozen nog slechts 59 geslaagden deze bestemming (en 43 geslaagden de opleiding voor de land- of zeemacht) tegenover 112 in 1940 en 108 in 1941. Leerkrachten naar het aantal lesuren. Ook dit maal zijn de gegevens omtrent het aantal leer krachten (bij het dagonderwijs) verdeeld naar het aantal lesuren per week, nader uitgewerkt door rekening te houden met de omstandigheid, dat verscheidene leerkrachten aan meer dan één school verbonden zjjn. Bjj deze bewerking was het niet mogelijk, de verdeeling van de leerkrachten naar de verschillende inrichtingen en richtingen van onderwijs te handhaven. In het volgende overzicht worden daarom slechts de totale aan tallen gegeven voor alle instellingen bij het dag onderwijs te zamen. Voor zoover de gegevens zijn verstrekt, is ten slotte rekening gehouden met de lesuren gegeven aan andere inrichtingen dan de in den staat op bladz. 14 en 15 vermelde. 67,3 75,4 59,5 56,5 83,- 70,6 57,3158,8 43,8 29,8 29,5138,8 15,4 27,- 32,2 33,8 43,6 30,7 35,5 42,1 21,-127,5 26,7 27,1 Aantal geslaagden voor het eindexamen, in pCt. van het totaal aantal, met bestemming universiteit of hoogeschool. - S 2 g Cm fc S3- 92,3 61,4’1 75,9*1: 83,2 75,9 187,- 77,8 '91,5 97,7 92,8 84,1 83,6‘) 87 1.91 6,4 88,3 90,8') 75,1') 78,2 83,7 79,6 85,5 Gemeentelijke scholen. 90,2 i! j wefens te kleine aantallen of geen candidates 2 jaren. 83,7 0 Gemiddelde van 4 jaren. van. Gemiddelde van 3 jaren. Gerekend naar de gemiddelden over 5 jaar voor alle vakken te zamen, vertoonen de percentages van de Gemeentelijke scholen een voortdurende stijging. Viel ook bjj de bijzondere scholen gemid deld over 1931/’32 t./m. 1935/'36 een stijging waar te nemen, over 1936/’37 t^m. 1940/’41 zijn de ver- “oudingscijfers echter gedaald, zoodat ze beneden >e van de openbare scholen zijn komen te liggen. percentages voor de meisjes, die over 1926/’27 m. 1930/’31 lager waren dan die voor de jongens, zun over 1936 ’37 t./m. 1940/’41 daarboven gekomen. "at de verschillende vakken betreft is vast te stellen, dat alleen de percentages voor Nederland se ie taal en handelscorrespondentie en voor aard- Ukskunde steeds boven het gemiddelde voor alle ^ken te zamen liggen. ov enna an,zien van de Percentages der geslaagden h;,8f t“4O/’41 voor alle vakken te zamen, is, zoowel 9 iet openbaar als het bijzonder onderwijs, een stWng waar te nemen. examtem™,ng' der geslaagden voor het eind en. Ten aanzien van de hierna te vermelden 93,4 90,9 i,'

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1941 | | pagina 518