6 Uit deze tabel blijkt, dat de het tramvervoer stimuleerende factoren zich in den loop van het jaar in toenemende mate hebben doen gevoelen, terwijl het autobusvervoer daarentegen nog verder afnam. Het resultaat was ten slotte, dat de ontvangsten over 1941 f 6.844.918 hebben bedragen en daarmede tegenover die over 1940 een stijging hebben vertoond van rond f 1.216.000 of 21,6 pCt. De exploitatie-uitgaven bedroegen over 1941 f 4-083.942 of rond f 401.000 (10,9 pCt.) meer dan vorig jaar. Dientengevolge bedroeg het voordeelig saldo der Exploitatie-rekening rond f 2.760.000 of rond f 815.000 meer dan vorig jaar. De uit het voordeelig saldo der Exploitatie-rekening te be strijden vaste lasten namen echter eveneens aanmerkelijk toe. De voornaamste oorzaken hiervan waren: le. de nieuw inge voerde omzetbelasting, die voor ons bedrijf rond f 153.000 heeft bedragen, en 2e. de f 281.000 verhoogde afschrijvingen en reser- veeringen, die noodzakelijk waren ingevolge de door de tijds omstandigheden veroorzaakte bijzondere waardeverminderingen van het tram- en busmaterieel. Niettemin was het eindresultaat, dat de Verlies- en Winst rekening met een batig saldo van f 405.013,12 kon worden afge sloten, waarbij wij aannemen, dat over dit saldo, in verband met de verliezen van vroegere jaren, geen winstbelasting betaald behoeft te worden. Over 1940 bedroeg het batig saldo slechts f 2.619,42. De opbrengst van het stadsvervoer per tram en bus te zamen nam ten opzichte van 1940 toe met f 897.000 of 19,3 pCt. De beide interlocale tramlijnen brachten te zamen f 319.000 of 32,3 pCt. meer op dan in het vorige jaar. In 1941 werden, excl. het gratis bezettings-vervoer 74.360.000 reizigers vervoerd tegen 60.876.000 reizigers in 1940. Het aantal reizigers is dus toegenomen met 13.484.000 of 22,1 pCt. Van het stadsvervoer hebben de tramlijnen 89,4 pCt., de auto buslijnen 10,6 pCt. bewerkstelligd. De aflevering der in 1940 bestelde 30 aanhangwagens met Imbert-gasgeneratoren en de ombouw der bijbehoorende Diesel motoren werden eerst 3 Juli 1941 beëindigd. De exploitatiekosten der hout- en turfgasgenerator-bussen waren zeer aanzienlijk hooger dan die van de vroegere exploitatie met Dieselbussen. Buitendien is de slijtage der motoren aanmerkelijk grooter, het geen extra-reserveeringen vereischte. De inbeslagneming van een deel der remiseruimten had ten gevolge dat een groot deel der tramrjjtuigen en autobussen in de open lucht opgesteld moesten worden. Buitendien leden de voertuigen door de overbelastingen en konden herstellingen door gebrek aan materialen niet steeds geheel naar behooren

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1941 | | pagina 87