6
Uit deze tabel blijkt, dat de het tramvervoer stimuleerende
factoren zich in den loop van het jaar in toenemende mate
hebben doen gevoelen, terwijl het autobusvervoer daarentegen
nog verder afnam.
Het resultaat was ten slotte, dat de ontvangsten over 1941
f 6.844.918 hebben bedragen en daarmede tegenover die over 1940
een stijging hebben vertoond van rond f 1.216.000 of 21,6 pCt.
De exploitatie-uitgaven bedroegen over 1941 f 4-083.942 of
rond f 401.000 (10,9 pCt.) meer dan vorig jaar. Dientengevolge
bedroeg het voordeelig saldo der Exploitatie-rekening rond
f 2.760.000 of rond f 815.000 meer dan vorig jaar.
De uit het voordeelig saldo der Exploitatie-rekening te be
strijden vaste lasten namen echter eveneens aanmerkelijk toe.
De voornaamste oorzaken hiervan waren: le. de nieuw inge
voerde omzetbelasting, die voor ons bedrijf rond f 153.000 heeft
bedragen, en 2e. de f 281.000 verhoogde afschrijvingen en reser-
veeringen, die noodzakelijk waren ingevolge de door de tijds
omstandigheden veroorzaakte bijzondere waardeverminderingen
van het tram- en busmaterieel.
Niettemin was het eindresultaat, dat de Verlies- en Winst
rekening met een batig saldo van f 405.013,12 kon worden afge
sloten, waarbij wij aannemen, dat over dit saldo, in verband met
de verliezen van vroegere jaren, geen winstbelasting betaald
behoeft te worden. Over 1940 bedroeg het batig saldo slechts
f 2.619,42.
De opbrengst van het stadsvervoer per tram en bus te zamen
nam ten opzichte van 1940 toe met f 897.000 of 19,3 pCt.
De beide interlocale tramlijnen brachten te zamen f 319.000
of 32,3 pCt. meer op dan in het vorige jaar.
In 1941 werden, excl. het gratis bezettings-vervoer 74.360.000
reizigers vervoerd tegen 60.876.000 reizigers in 1940. Het aantal
reizigers is dus toegenomen met 13.484.000 of 22,1 pCt.
Van het stadsvervoer hebben de tramlijnen 89,4 pCt., de auto
buslijnen 10,6 pCt. bewerkstelligd.
De aflevering der in 1940 bestelde 30 aanhangwagens met
Imbert-gasgeneratoren en de ombouw der bijbehoorende Diesel
motoren werden eerst 3 Juli 1941 beëindigd. De exploitatiekosten
der hout- en turfgasgenerator-bussen waren zeer aanzienlijk
hooger dan die van de vroegere exploitatie met Dieselbussen.
Buitendien is de slijtage der motoren aanmerkelijk grooter, het
geen extra-reserveeringen vereischte.
De inbeslagneming van een deel der remiseruimten had ten
gevolge dat een groot deel der tramrjjtuigen en autobussen in
de open lucht opgesteld moesten worden. Buitendien leden de
voertuigen door de overbelastingen en konden herstellingen
door gebrek aan materialen niet steeds geheel naar behooren