Mijne Heer en, Wij hebben de eer hierbij ons Verslag over den toestand en de verrichtingen onzer Vennootschap over het jaar 1942, zoomede de Balans en de Verlies- en Winstrekening, afgesloten per 31 December 1942, ter goedkeuring aan te bieden. ALGEMEENE TOESTAND. De voortdurende toeneming van het vervoer, die kort na de capitulatie is begonnen, heeft zich ook in het verslagjaar verder voortgezet. Zelfs de inkrimpingen van de tramdiensten, die het gevolg waren van de nood zakelijke stroombesparing en de tegen het einde van het jaar in werking gekomen evacuatiemaatregelen, hebben aan deze stijging geen einde kun nen maken. Hoewel het aantal per autobus vervoerde reizigers grooter was dan in 1941, en dit niettegenstaande buslijn R opgeheven werd en alle busverkeer op Zon- en feestdagen stilgelegd moest worden, daalde de opbrengst met enkele procenten tengevolge van de vermindering van het extra-vervoer en van bijzondere ontvangsten. Verschillende der ingevoerde, onvermijdelijke maatregelen, alsmede het door de tijdsomstandigheden niet aan te vullen gebrek aan voldoende materieel en personeel, waren oorzaak dat wij vrijwel doorloopend een zoowel wat plaatsruimte als wat frequentie betreft onvoldoenden dienst aan het publiek moesten geven. Wij hebben getracht de daaruit voor het publiek voortvloeiende bezwaren zooveel mogelijk te ondervangen, waarin wij helaas niet steeds zijn geslaagd. Dankbaar mag worden erkend, dat het publiek over het algemeen blijk heeft gegeven de moeilijkheden en bezwa ren, waar het bedrijf voor stond, te begrijpen. De zware belasting der tramrijtuigen en bussen spreekt duidelijk uit de onderstaande vergelijking van de in de jaren 1939 t./m. 1942 per wkm vervoerde aantallen reizigers. 1940 1941 1939 1942 Stadstramlijnen buslijnen Ljjn Den Haag—Delft Den HaagLeiden 3,24 2,99 2,87 2,47 6,80 8,49 6,88 4,19 3,71 3,81 3,56 2,70 4,54 5,75 4,29 2,83 9

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1942 | | pagina 214