Mijne Heer en,
Wij hebben de eer hierbij ons Verslag over den toestand en de
verrichtingen onzer Vennootschap over het jaar 1942, zoomede de Balans
en de Verlies- en Winstrekening, afgesloten per 31 December 1942, ter
goedkeuring aan te bieden.
ALGEMEENE TOESTAND.
De voortdurende toeneming van het vervoer, die kort na de capitulatie
is begonnen, heeft zich ook in het verslagjaar verder voortgezet. Zelfs de
inkrimpingen van de tramdiensten, die het gevolg waren van de nood
zakelijke stroombesparing en de tegen het einde van het jaar in werking
gekomen evacuatiemaatregelen, hebben aan deze stijging geen einde kun
nen maken.
Hoewel het aantal per autobus vervoerde reizigers grooter was dan
in 1941, en dit niettegenstaande buslijn R opgeheven werd en alle
busverkeer op Zon- en feestdagen stilgelegd moest worden, daalde de
opbrengst met enkele procenten tengevolge van de vermindering van het
extra-vervoer en van bijzondere ontvangsten.
Verschillende der ingevoerde, onvermijdelijke maatregelen, alsmede
het door de tijdsomstandigheden niet aan te vullen gebrek aan voldoende
materieel en personeel, waren oorzaak dat wij vrijwel doorloopend een
zoowel wat plaatsruimte als wat frequentie betreft onvoldoenden dienst
aan het publiek moesten geven. Wij hebben getracht de daaruit voor het
publiek voortvloeiende bezwaren zooveel mogelijk te ondervangen, waarin
wij helaas niet steeds zijn geslaagd. Dankbaar mag worden erkend, dat het
publiek over het algemeen blijk heeft gegeven de moeilijkheden en bezwa
ren, waar het bedrijf voor stond, te begrijpen.
De zware belasting der tramrijtuigen en bussen spreekt duidelijk uit
de onderstaande vergelijking van de in de jaren 1939 t./m. 1942 per wkm
vervoerde aantallen reizigers.
1940
1941
1939
1942
Stadstramlijnen
buslijnen
Ljjn Den Haag—Delft
Den HaagLeiden
3,24
2,99
2,87
2,47
6,80
8,49
6,88
4,19
3,71
3,81
3,56
2,70
4,54
5,75
4,29
2,83
9