r VERSLAG van het Gemeentelijk Bureau Werkverschaffing en Personeels- reserve van 's-Gravenhage over het jaar 19t2. f c. 2. De verdeeling van de werkzaamheden van het bureau over de afdeelingen. a. Afdeeling Werkverschaffing. De onderafdeeling Uitzending is belast met het ontvangen of oproepen van de, hetzij door het Gewestelijk Arbeidsbureau te 's-Gravenhage, hetzij door den Gemeentelijken Dienst voor Maatschap pelijk Hulpbetoon aangewezen arbeiders, ten einde hen in te lichten omtrent de voorwaarden van te werkstelling en hen vóór de uitzending naar de onderscheidene werkobjecten te voorzien van de Het Secretariaat van de Commissie ZedeliJk Gedrag. Het Hoofd van het Bureau Werkverschaffing en Personeeisreserve was van 1 Januari t/m 12 Juli en van 25 Juli t/m 7 October 1942 tevens secretaris van de Commissie Zedelijk Gedrag; de hieruit voortvloeiende werkzaamheden werden verricht door de hierboven genoemde afdeeling Admini stratie. 3. Kosten van het Bureau. De kosten van het Bureau zijn in bijlage I van dit verslag opgenomen. 1. Inrichting van het Bureau. a. Afdeelingen. Het bureau bestaat uit de afdeelingen Werkver schaffing en Personeeisreserve; eerstgenoemde afdeeling is verdeeld in de onderafdeelingen: Ad ministratie, Boekhouding, Kas, Loonadministratie en Uitzending. Door de afdeeling Personeeisreserve wordt, behalve de zaken betreffende reservisten en wachtgelders, voor een deel ook de personeelsvoor ziening der Gemeente behartigd. b. Personeel. Het personeel bestond op 1 Januari 1942 uit: 9 ambtenaren in vasten, 14 in tijdeljjken dienst, waaronder 4 voor zeer tijdelijke, afloopende werk zaamheden, 26 crisis-ambtenaren, 7 jongmaatjes- ambtenaar, 1 wachtgelder, benevens een loop- en kantoorknecht op arbeidsovereenkomst. Door de invoering van nieuwe sociale maat regelen namen de werkzaamheden in den loop van het jaar dermate toe, dat het personeel moest worden uitgebreid, zoodat op 1 Juli 1942 in dienst waren: 11 ambtenaren in vasten dienst, waaronder 1 gedetacheerde ambtenaar, 7 in tijdeljjken dienst, waarvan 3 voor zeer tijdelijke, afloopende werk zaamheden, 37 crisis-ambtenaren, 3 jongmaatjes- ambtenaar, 1 wachtgelder, benevens 1 tijdeljjken loop- en kantoorknecht. Voornamelijk in het tweede halfjaar van 1942 krompen de werkzaamheden van het bureau door het elders plaatsen van arbeiders zoodanig in, dat tot vermindering van het aantal ambtenaren werd overgegaan, hetgeen in hoofdzaak geschiedde door overplaatsing naar andere Gemeentediensten. Aan het einde van het verslagjaar bestond het perso neel uit: 11 ambtenaren in vasten dienst, waar onder 1 gedetacheerden ambtenaar, 1 in tijdelijken dienst, 23 crisisambtenaren, 1 jongmaatje-ambte- naar, 1 ambtenaar-reservist, en 1 tijdelijken loop- en kantoorknecht. b. Afdeeling Personeeisreserve en Wacht gelders. Deze afdeeling voert de administratie der Per soneeisreserve en is tevens belast met de uitvoe ring der wachtgeldregelingen. Bij haar is ook ondergebracht een gedeelte van de personeelsvoor ziening der Gemeente. Ten behoeve hiervan wordt een kaartsysteem bijgehouden aan de hand waar van, op grond van de gegeven voorschriften, aan gewezen personen in Gemeentedienst worden ge plaatst, herplaatst of overgeplaatst. De loonbetaling aan de reservisten en de uit betaling van wachtgelden geschiedt eveneens door deze afdeeling. c. Gebouw. Op 1 Januari 1942 was het bureau gehuisvest in 6 lokalen van het „Volksgebouw”, Prinsegracht 71—73. In het begin van het jaar was het noodzakelijk tot uitbreiding van kantoorruimte met 3 kamers over te gaan, zoodat op 31 December 1942 in ge bruik waren 9 kamers, waarvan 2 door de afdeeling „Personeeisreserve”. vereischte bescheiden. De behandeling van moge lijke klachten der arbeiders behoort tevens tot haar taak. Voorts wordt door deze afdeeling de aan gifte van ziekte- en ongevallen verzorgd en wordt door haar een uitgebreid kaartsysteem bijgehou den, waarop alle mutaties betreffende plaatsing, overplaatsing, tusschentijdschen terugkeer enz. worden vermeld, De onderafdeeling Loonadministratie is belast met het bewerken der loonlijsten, zoo, dat deze geheel gereed zijn voor de boekhouding, het gereedmaken van de loonzakjes en -briefjes, het inhouden van loon voor velerlei doeleinden (o. a. voor door den Gemeentelijken Dienst voor Maat schappelijk Hulpbetoon verstrekte voorschotten voor kleeding en schoeisel enz., voor schoppen en ander gereedschap) en de administratie der rente- kaarten en der ziekenfondscoupons. Door de onderafdeeling Boekhouding wordt de boekhouding der werkverschaffing bij gehouden benevens die van den huishoudelijken dienst. Tevens worden door deze afdeeling de de claraties voor het Rijk gereedgemaakt. De onderafdeeling Kas is belast met het kas beheer der werkverschaffing alsmede met de be talingen, die voor den internen dienst vereischt zijn. De onderafdeeling Administratie is be last met de personeelsadministratie met inbegrip van de uitbetaling der wedden, de correspondentie, de registratie van ingekomen en verzonden brieven, de expeditie, het archief, en het bijhouden van de statistische gegevens.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1942 | | pagina 282