1
s
il
ir
I
•o
if»
'5S
7
5
I
i
g
i s-
5 o-1
75
VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS.
g
co r- ci
E
w c
'-i
s
ic co >o"
S
c© O
CO Th lO
S
3
co o o o
o o o o o
t+ 07
o
van den cursus.
S
Te
Gem.
o o o o o
o o o o o
1926/’3O
1931/’35
1936/’4O
1941/’42
1942/’43
<D
was, dat kennis van het Fransch had, nam, gere
kend over de 5-jarige perioden 1930/’34 en 1935/'39,
eenigermate toe: voor de jongens bedragen de
percentages onderscheidenlijk 93,8 en 96,5 en voor
de meisjes 94,9 en 96,9. In beide gevallen zijn de
verhoudingseijfers van de meisjes dus iets gun
stiger; de verschillen zijn echter kleiner geworden.
De percentages voor 1942/’43 (ondersch. 96,- en
96,9) wijken niet veel van deze gemiddelden af.
Openb.
gymn.
Bijz.
gymn.
Openb.
h.b.s.
Bjjz.
h.b.s.
O—OO
-* o. o
O O o
6,1
4,4
3,9
7,9
8,-
2.9
1,9
2,6
5,2
7,1
8,9
8,8
10,8
14,2
15,1
g
o
bC
8,8
6,6
4.-
2,1
4.1
uO Th Th F-
’t lO T*
3
o
04 O 04
o r- o r-< io"
Th CO tO «O Th
02
3
CO "h Th
O t*
T* Th CO
O CO o
co co co
co co r-
lO co co
Cl 71 Cl
tc
5
a
o
bjD
22,2
20,1
26,5
23,5
24,-
13,9
13,7
16,7
21,3
22,9
04 O -h
O co «o
co cc t-
i
c
I
Leerlingen uit andere gemeenten. Wederom geeft
het aantal leerlingen, afkomstig uit andere ge
meenten, een stijging te zien en wel van 1023 in
19417’42 tot 1085 in 1942/’43, welk aantal het hoog
ste is sinds den aanvang van deze statistiek waar
genomen. Hetzelfde geldt voor de bijzondere in
richtingen, waar de stijging van 758 tot 822 veroor
zaakt wordt door de toeneming van het aantal
leerlingen uit andere gemeenten bij de h. b. s.-en
(van 608 tot 665). Bij het openbaar onderwijs bleef
het aantal echter vrijwel gelijk.
Wat de richtingen verder afzonderlijk betreft,
volgen de percentages hieronder; die voor de
bijzondere inrichtingen zijn steeds belangrijk hoo-
ger dan die voor de overeenkomstige openbare.
Voortdurend het hoogst is het percentage voor de
bijzondere gymnasia: meer dan 1/s dezer school
bevolking komt van buiten de Gemeente (de laatste
2 jaren wordt dit aantal ook bereikt door de bij
zondere h. b. s.-en) en gemiddeld over de jaren
1936 t./m. 1940 zelfs meer dan 1/4.
I
rs K
T« Th Th
07 Ci 07
T-4 tH t“4
O Oï
Th Th -f"
07 07 07
r— co
01
abCvt-co'Oc
b§
00 w X
o
- I
«o
c L-: c,
Het aantal leerlingen, gekomen uit de 6e klasse
der scholen voor gewoon lager onderwijs, is blij
kens de gemiddelde percentages over de jaren
1930/’34 en 1935/’39 duidelijk af- en dat van de leer
lingen afkomstig uit de 7de klasse sterk toege
nomen.
Nadat zich in 19407’41 en 194V42 het tegenge
stelde had voorgedaan, zijn in 19427’43 de percen
tages der leerlingen, uit de 6e klasse gekomen,
opnieuw gedaald en die voor hen uit de 7e klasse
weer gestegen.
De percentages der leerlingen afkomstig van het
uitgebreid lager onderwijs vertoonen weinig ver
andering en blijven laag.
8ë
So
<8g
g 'S
C
•o
c o
-5
05
Aantal leerlingen uit andere gemeenten in pCt. van
het totaal aantal, naar den toestand bij den aanvang
Openb.
handels-
school. tarnen
Aantal leerlingen, dat gedoubleerd heeft. Ten
aanzien van de gegevens betreffende de leerlin
gen, die voor de tweede of derde maal de klasse
volgden, (waarvan de tabel op bladz. 8 een uit
voerig overzicht geeft), valt op te merken, dat
met ingang van het schooljaar 1930/’31 vollediger
materiaal ter beschikking is gekomen. De voor
afgaande jaren had een aantal scholen de vraag,
of leerlingen gedoubleerd hadden, beantwoord
voor den duur van het verblijf op de desbetreffen
de school, dus zonder rekening te houden met
jaren, doorgebracht aan andere gelijkwaardige in
richtingen van onderwijs.
Gerekend voor alle klassen te zamen en naar de
gemiddelden over 5 jaar zijn de percentages voor
elke richting voor de meisjes voortdurend lager
dan die der jongens. Bjj de openbare gymnasia
zijn de verschillen het geringst, in overeenstem
ming waarmede ook bij deze soort scholen, gere
kend over de gemiddelden voor de onderscheidene
klassen, het aantal gevallen, waarin het percen
tage voor de meisjes hooger is dan dat voor de
jongens, het veelvuldigst is.
®L I I T I
o 1 c 1
Kennis van het Fransch in de eerste klasse. Het
deel der leerlingen, voor wie de cursus de eerste
bjj het gymnasiaal of het middelbaar onderwijs
oo Th o
IO o
CO Th
TJ CO CO
07 07
t r- O1 CO
2 q Th rh Th
’CS c ©7 Oi 07
ê-
OS
O
CO co
05 07
T-<
L
r-T V-T I-T
F- F- G
tJ' oT o' ©T