I
8
4)
4)
4)
4)
4)
4)
4)
I I I I I I
VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS.
J. I M.
J. M. I
19.1
Tijdstip.
15,9 15,3
10,-
8,-
8,7
M.
Vr.
19,-
24,3
4,2
18,5 16,9
13,5
14,8
16,-
18,-
0,3
4,7 11,6
Tijd
stip. I)
Staats
inrichting.
Aardrijks
kunde.
Handelsweten-
schappen.
Fransche taal
enz.
Engelsche taal
enz.
Nederl. taal
en handels-
corresp.
Gem.
1926/‘3O
1931/’35
1936/’4O
1941
1942
14,2 13,8 16,2
14,1 13,8 15,4
13,8
Bijzondere
gymnasia.
13,3
11,6
10,4
13,7
9,2 19,5 13,5
9,7 22,6 14,7
21,3 16,1
Stenografie en
machine-
schrüven.
Duitsche taal
enz.
Wat de verschillende klassen betreft, blijkt uit
de gemiddelden, dat het aantal leerlingen, dat in
de le en 2e klasse doubleerde, in het algemeen naar
verhouding het grootst is: behoudens enkele uit
zonderingen zijn de percentages hooger dan die
voor alle klassen te zamen. De percentages der
eindklassen daarentegen liggen vrijwel steeds be
neden die voor alle klassen te zamen.
De cijfers over 1942 voor alle klassen te zamen
zijn (evenals in het algemeen die over 1941) t. o. v.
het voorafgaande jaar wat ongunstiger, behalve bij
de bijzondere h. b. s.-en en de meisjes van de open
bare gymnasia.
Aantal cursisten der handelsavondseholen.
6,9
5,5
6,4
6,1
5,2
7.7
1,6
0,3
3,2
1.3
Gem.
1926f30
1931/’3ö
1936/’4O
1941
1942
Gem
1926/’30
1931/’35
1936/40
1941
1942
Gem.
1926/’30
1931/’35
1936/40
1941
1942
Gem.
1926/’30
1931/’35
1986/’40
1941
1942
13,8:11,7 15,3 14,2
14,1 16,5 16,2 40,8
10,9:13,9 15,- 10,9
13,- 12,-
23.4 18,4 21,3’)
16.5 19,2 21,-
20,4
11.7 19,6 15,1
21.7 18,8 10,6
16,7
7,5
7,7
7,1
6,1
7,9 11,7
6, -
7,9
8,9
8,8
7,5
2,8
3,4
4,-
3,7
3,6
10,5
8,5
7,7
7, -
9,3
20,5 19,3
16.7 19,4 19,4
29.8 33,- 28,2
29,6 32,6|27,3
28,2 29,2 28,6
29.9 31,9 33,7
3,1) 3,4
1,4 1,2
7,2
7,7
Gem.
1926/’3O
1931/"SS
1986/40
1941
1942
Gem.
1926/’3O
1931/’3ö
1936/40
1941
1942
14,7)15,9'17,1
9,7111,9 14,3
15,9)18,6)12,3
8,7)13,2 19,5
7,6) 4,8’)
4,7! 8,3
5,211,5
17,6) 8,9
15,5 17,1
16,-
11.2 10,-
10.2 11,5 12,2
12,6 14,-
17,9 12,1
15,2 19,8
12,9 10,1 13,1
6,2 10,-
16,7 9,5 4,6 11,4
6e klasse
10,-
6,-
8,-
7,7
U,-
13,1
22,4
13,3
13.6
14,3
12,9’) 14,8’112,- 5,4
12,4
11,7
18,7
9,3
13,-
14,7
14,6
15,5
21,1
20.8
21,5
20,1
19,4
31,4
30,4
28.9
32,5
21.8 15,- 18,5 13,6 10,2’8,4
17,6 15,-18,7 16,8 9,1) 6,2
12.8 17,9 18,1 10,5 7,8 11,1
13.9 8,3)19,1 14,1 15,1 20,-
5e klasse
9,5 11,9(19,3
9,7 12,9) 10,9 13,7 19,1
15,8 17,5 16,3 20,5:22,1
5,-
7,5
8,6
7,8
6,3
2,1
3,2
3,6
3,5
2,5
9,2 12,7
9,5
8,5
8,9
6,5
5,3
6,1
5,7
5.4 4,8
7,3! 8,2
8,9)10,5
8.4 9,7
9,1 10,2
7,4’)
4,7
7,6
6,8
2,3 11,2 6,8
Alle klassen te zamen.
4,8)11,8
8,6:11,9 10,-
8,3) 7,3 7,9
n e 4 4 I 1A -
Aantal cursisten der handeis-
avondscholen (alle leerjaren te
zanten) in pCt. van het totaal
aantal cursisten van alle vakken
te zamen.
Gemeentelijke
scholen.
Tot.
i Openbare
handels-
I school.
M. I J. M.
25,-)17,7)15,7’)
18.3) 17,2)19,9
16.3) 19,6 19,5
12,1)10,7)19,2
9,1)15,4)14,3
8,3 10,-
15,3 10,5 14,4 11,41
11,1)
9,8)
2,7
Bijzondere
scholen.
M. i Vr. i Tot.
12,4 17,-
13,7 12,7 16,-
1) Tot en met 1929 15 September; van 1930 af 31 December.
Van één inrichting alleen opgaven van 1931 af.
Gemiddelde 1928/’3O.
Niet berekend wegens te kleine aantallen.
S) Gemiddelde over 4 jaar.
Verder kan worden vastgesteld, dat de percen
tages voor de openbare richtingen (behoudens voor
de jongens van de gymnasia) vrijwel steeds hooger
zijn dan die voor de overeenkomstige bijzondere.
Voor de openbare h. b. s.-en zijn ze in het alge
meen het hoogst, behalve in de laatste 2 jaar.
13.6 (19,-
12.7 17.3 16,1 15,7 13,9 15,7
5.6 19,7 12.4 17,-14,5 16,3
9.6 17,4 20,7 15,8 15,-
4e klasse
8,9 13,6 16,7’);12,5’) 15,8 12,5)15,6(13,1 6,6 7,1
9,5)11,1) 10,-
i) Machineschrijven alleen b(j twee der bijzondere schele»
20,- 19,-|15,- 17,5
19,5 21,4 18,7
19.7 22,2)18,9
19,- 22,1)18,4
17.8 22,- 17,-
8,8 8,7
7,- 4,9
6.3 1,-
5.3 2,-
16,5)14,2
21,7’) 21,7 16,9)16,7
19,8 15,7)15,8 10,-
19,7 13,617,4 10,4 21,7 16,1
19,5 17,4)13,5
3e klasse
12,9 18,1 8,8’1 12,7’> 14,2 10,9 12,2 8,8 15.2'12,9
16,8 15,4 12,4 19,-
31.3 27,2
29.3 28,4 29,- 30,8 31,8 31,2
6,6
8,2
9.1
9,3
8,3
3,1
3,6
4,2
3,7
4,2
1926/1930 20,2 19,6
1931/1935 19,8 18,9
1936 1940 19,9
1941
1942
1926/1930
1931/1935
1936/1940
1941
1942
1926/1930
1931/1935
1936/1940
1941
1942
1926/1930
1931/1935 15,6 16,9) 16,1 20,7)20,9
1936/1940 15,8 17,1) 16,3 21,4,21,5
1941
1942
1926/1930 31,3 27,1
1931/1935 30,9 27,7
1936/1940 29,4 26,1
1941
1942
1926/1930
1931/1935
1936/1940
1941
1942
1926/1930
1931/1935
1936/1940
1941
1942
1926/1930
1931/1935
1936/1940
1941
1942
15,7 15,2 15,-5) 13,3s) 18,4 13,4 13,610,7 15,1 1 2,4
- 21,-15,5 16,3|11,2(19,4(12,9
17.7 13,9 16,3)11,9 17,5 10,1
16,6 13,3)16,6 10,1 15,2 9,3
16.8 13,5)15,8 9,1 18,-11,6
20,3
20,8
20,8
20.3
8,7
6,2
4,1
4,1
4,6) 1,6) 3,6
9,2! 9,6
9,5 11,7)14,9
8,8 12,3:18,1
Aantal leerlingen voor de tweede of derde maal
in de klasse in pCt. van het totaal.
Bijzondere Openbare Bjjz. j
nasla gymnasia. h.b.s. h.b.s.b
M. I
le klasse
4) (25,ö|19,6 15,6111,5 15,3 14,4
16,8’) 25,6,17,8 16,4(11,3 21,9 13,9
18,4 )20,3)12,7 17,8,10,6 23,1 11,2
8,7 '21,2(13,9 15,8; 7,6 19,3 11,1
12,9 22,3 14.9 18,7 7,9 20,6 14,3
2e klasse
19,4
19,3 18,5
19,2 15.4
7,8
5,8
7.-
6,8
1,7 1,4
0,4) 0,3