I 8 4) 4) 4) 4) 4) 4) 4) I I I I I I VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS. J. I M. J. M. I 19.1 Tijdstip. 15,9 15,3 10,- 8,- 8,7 M. Vr. 19,- 24,3 4,2 18,5 16,9 13,5 14,8 16,- 18,- 0,3 4,7 11,6 Tijd stip. I) Staats inrichting. Aardrijks kunde. Handelsweten- schappen. Fransche taal enz. Engelsche taal enz. Nederl. taal en handels- corresp. Gem. 1926/‘3O 1931/’35 1936/’4O 1941 1942 14,2 13,8 16,2 14,1 13,8 15,4 13,8 Bijzondere gymnasia. 13,3 11,6 10,4 13,7 9,2 19,5 13,5 9,7 22,6 14,7 21,3 16,1 Stenografie en machine- schrüven. Duitsche taal enz. Wat de verschillende klassen betreft, blijkt uit de gemiddelden, dat het aantal leerlingen, dat in de le en 2e klasse doubleerde, in het algemeen naar verhouding het grootst is: behoudens enkele uit zonderingen zijn de percentages hooger dan die voor alle klassen te zamen. De percentages der eindklassen daarentegen liggen vrijwel steeds be neden die voor alle klassen te zamen. De cijfers over 1942 voor alle klassen te zamen zijn (evenals in het algemeen die over 1941) t. o. v. het voorafgaande jaar wat ongunstiger, behalve bij de bijzondere h. b. s.-en en de meisjes van de open bare gymnasia. Aantal cursisten der handelsavondseholen. 6,9 5,5 6,4 6,1 5,2 7.7 1,6 0,3 3,2 1.3 Gem. 1926f30 1931/’3ö 1936/’4O 1941 1942 Gem 1926/’30 1931/’35 1936/40 1941 1942 Gem. 1926/’30 1931/’35 1936/40 1941 1942 Gem. 1926/’30 1931/’35 1986/’40 1941 1942 13,8:11,7 15,3 14,2 14,1 16,5 16,2 40,8 10,9:13,9 15,- 10,9 13,- 12,- 23.4 18,4 21,3’) 16.5 19,2 21,- 20,4 11.7 19,6 15,1 21.7 18,8 10,6 16,7 7,5 7,7 7,1 6,1 7,9 11,7 6, - 7,9 8,9 8,8 7,5 2,8 3,4 4,- 3,7 3,6 10,5 8,5 7,7 7, - 9,3 20,5 19,3 16.7 19,4 19,4 29.8 33,- 28,2 29,6 32,6|27,3 28,2 29,2 28,6 29.9 31,9 33,7 3,1) 3,4 1,4 1,2 7,2 7,7 Gem. 1926/’3O 1931/"SS 1986/40 1941 1942 Gem. 1926/’3O 1931/’3ö 1936/40 1941 1942 14,7)15,9'17,1 9,7111,9 14,3 15,9)18,6)12,3 8,7)13,2 19,5 7,6) 4,8’) 4,7! 8,3 5,211,5 17,6) 8,9 15,5 17,1 16,- 11.2 10,- 10.2 11,5 12,2 12,6 14,- 17,9 12,1 15,2 19,8 12,9 10,1 13,1 6,2 10,- 16,7 9,5 4,6 11,4 6e klasse 10,- 6,- 8,- 7,7 U,- 13,1 22,4 13,3 13.6 14,3 12,9’) 14,8’112,- 5,4 12,4 11,7 18,7 9,3 13,- 14,7 14,6 15,5 21,1 20.8 21,5 20,1 19,4 31,4 30,4 28.9 32,5 21.8 15,- 18,5 13,6 10,2’8,4 17,6 15,-18,7 16,8 9,1) 6,2 12.8 17,9 18,1 10,5 7,8 11,1 13.9 8,3)19,1 14,1 15,1 20,- 5e klasse 9,5 11,9(19,3 9,7 12,9) 10,9 13,7 19,1 15,8 17,5 16,3 20,5:22,1 5,- 7,5 8,6 7,8 6,3 2,1 3,2 3,6 3,5 2,5 9,2 12,7 9,5 8,5 8,9 6,5 5,3 6,1 5,7 5.4 4,8 7,3! 8,2 8,9)10,5 8.4 9,7 9,1 10,2 7,4’) 4,7 7,6 6,8 2,3 11,2 6,8 Alle klassen te zamen. 4,8)11,8 8,6:11,9 10,- 8,3) 7,3 7,9 n e 4 4 I 1A - Aantal cursisten der handeis- avondscholen (alle leerjaren te zanten) in pCt. van het totaal aantal cursisten van alle vakken te zamen. Gemeentelijke scholen. Tot. i Openbare handels- I school. M. I J. M. 25,-)17,7)15,7’) 18.3) 17,2)19,9 16.3) 19,6 19,5 12,1)10,7)19,2 9,1)15,4)14,3 8,3 10,- 15,3 10,5 14,4 11,41 11,1) 9,8) 2,7 Bijzondere scholen. M. i Vr. i Tot. 12,4 17,- 13,7 12,7 16,- 1) Tot en met 1929 15 September; van 1930 af 31 December. Van één inrichting alleen opgaven van 1931 af. Gemiddelde 1928/’3O. Niet berekend wegens te kleine aantallen. S) Gemiddelde over 4 jaar. Verder kan worden vastgesteld, dat de percen tages voor de openbare richtingen (behoudens voor de jongens van de gymnasia) vrijwel steeds hooger zijn dan die voor de overeenkomstige bijzondere. Voor de openbare h. b. s.-en zijn ze in het alge meen het hoogst, behalve in de laatste 2 jaar. 13.6 (19,- 12.7 17.3 16,1 15,7 13,9 15,7 5.6 19,7 12.4 17,-14,5 16,3 9.6 17,4 20,7 15,8 15,- 4e klasse 8,9 13,6 16,7’);12,5’) 15,8 12,5)15,6(13,1 6,6 7,1 9,5)11,1) 10,- i) Machineschrijven alleen b(j twee der bijzondere schele» 20,- 19,-|15,- 17,5 19,5 21,4 18,7 19.7 22,2)18,9 19,- 22,1)18,4 17.8 22,- 17,- 8,8 8,7 7,- 4,9 6.3 1,- 5.3 2,- 16,5)14,2 21,7’) 21,7 16,9)16,7 19,8 15,7)15,8 10,- 19,7 13,617,4 10,4 21,7 16,1 19,5 17,4)13,5 3e klasse 12,9 18,1 8,8’1 12,7’> 14,2 10,9 12,2 8,8 15.2'12,9 16,8 15,4 12,4 19,- 31.3 27,2 29.3 28,4 29,- 30,8 31,8 31,2 6,6 8,2 9.1 9,3 8,3 3,1 3,6 4,2 3,7 4,2 1926/1930 20,2 19,6 1931/1935 19,8 18,9 1936 1940 19,9 1941 1942 1926/1930 1931/1935 1936/1940 1941 1942 1926/1930 1931/1935 1936/1940 1941 1942 1926/1930 1931/1935 15,6 16,9) 16,1 20,7)20,9 1936/1940 15,8 17,1) 16,3 21,4,21,5 1941 1942 1926/1930 31,3 27,1 1931/1935 30,9 27,7 1936/1940 29,4 26,1 1941 1942 1926/1930 1931/1935 1936/1940 1941 1942 1926/1930 1931/1935 1936/1940 1941 1942 1926/1930 1931/1935 1936/1940 1941 1942 15,7 15,2 15,-5) 13,3s) 18,4 13,4 13,610,7 15,1 1 2,4 - 21,-15,5 16,3|11,2(19,4(12,9 17.7 13,9 16,3)11,9 17,5 10,1 16,6 13,3)16,6 10,1 15,2 9,3 16.8 13,5)15,8 9,1 18,-11,6 20,3 20,8 20,8 20.3 8,7 6,2 4,1 4,1 4,6) 1,6) 3,6 9,2! 9,6 9,5 11,7)14,9 8,8 12,3:18,1 Aantal leerlingen voor de tweede of derde maal in de klasse in pCt. van het totaal. Bijzondere Openbare Bjjz. j nasla gymnasia. h.b.s. h.b.s.b M. I le klasse 4) (25,ö|19,6 15,6111,5 15,3 14,4 16,8’) 25,6,17,8 16,4(11,3 21,9 13,9 18,4 )20,3)12,7 17,8,10,6 23,1 11,2 8,7 '21,2(13,9 15,8; 7,6 19,3 11,1 12,9 22,3 14.9 18,7 7,9 20,6 14,3 2e klasse 19,4 19,3 18,5 19,2 15.4 7,8 5,8 7.- 6,8 1,7 1,4 0,4) 0,3

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1942 | | pagina 396