1* lf O B II r-I r-l IS S n 13 I 2) 2) 2) 2) 2) i 2) 2) 2) 2) 2) 2) 2) 2) 2) 2) 2) 2) ï- Ss gs iïiSg 15 h Ss 2) VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS. 90,5 62,5 78,9 9,9 7,3 70,6(57,3 16,7 86,2 87,3 (86,- 82,- 0,7 61,4‘) 55,2 2, 87,7 86,4 81,5 83,5 83,7 74,7 81,2 85,8 84,5/79,9 78,9 67,3 75,4/59,5(29,2 83,- - Wat de verschillende vakken betreft is ten aan zien van de gemiddelden vast te stellen, dat alleen de percentages voor Nederlandsche taal en han- delseorrespondentie en voor aardrijkskunde steeds boven het gemiddelde voor alle vakken te zamen liggen. De percentages der geslaagden over 194V42 voor alle vakken te zamen geven, zoowel bij het open baar als bij het bijzonder onderwijs, een daling te zien. Openb. gymnasia Bijz. gymnasia Openbare h.b.s. Bijzondere h.b.s. Openb. handols- school universiteit of hoogeschool. 83,7 79,6 85,5 80,- 90,- 78,8 75,7 81,3 77.1 77,5 78.9 80.2 80,- 81,- 98,1 80,4 68,- 100,- 81,6 83.6 82,8 100,- 83,7 82,- 83,8 93,1 87,1 1,9 6,4 0,5 6,2 12,1 10,5 43,8 29,8129,5115,6 15,4 27,- 32,2 21,9 43,6 30,7|35,5;ll,6 21,- 27,5 26,7 25,4 78,3163,8'71,5 49,5 Aantal cursisten der handelsavondscholen, dat aan het einde van het schooljaar slaagde, in pCt. van het aantal, dat examen deed. Mannen. Leerkrachten naar het aantal lesuren. Ook dit maal zijn de gegevens omtrent het aantal leer krachten (bij het dagonderwijs) verdeeld naar het aantal lesuren per week, nader uitgewerkt door rekening te houden met de omstandigheid, dat verscheidene leerkrachten aan meer dan één school verbonden zijn. Bij deze bewerking was het niet mogelijk, de verdeeling van de leerkrachten naar de verschillende inrichtingen en richtingen van onderwijs te handhaven. In het op blz. 16 opgenomen overzicht worden daarom slechts de totale aantallen gegeven voor alle instellingen bij het dagonderwijs te zamen. Voor zoover de gegevens zijn verstrekt, is ten slotte rekening ge houden met de lesuren gegeven aan andere in richtingen dan de in den staat op bladz. 14 en 15 vermelde. Door rekening te houden met dubbeltellingen verminderde het aantal leerkrachten naar den toestand bjj den aanvang van het leerjaar in 1942 van 575 tot 486, in 1941 van 605 tot 515, in 1940 van i) Geen opgaven over 1926/’27 en 1927/ 28; over 1938/’34 van een inrichting geen gegevens. In 1942 bleef, in verband met de bijzondere tijds omstandigheden, van een groot deel (bijna 1/s) der geslaagden de gekozen bestemming onbekend, waardoor vooral de percentages van hen, die een universitaire opleiding kozen, een zeer scherpe daling vertoonen. Opmerkelijk is evenwel, dat het aantal leerlingen met bestemming middelbaar nij verheidsonderwijs, opleiding voor middelbare akte (anders dan aan een universiteit) en opleiding voor analyst(e) of apothekersassistent(e) aanzien lijk is toegenomen: van 93 in 1941 steeg dit aantal tot 171 in 1942. Voorts vermeerderde het aantal leerlingen, dat in den arbeidsdienst ging van 4 in 1941 tot 38 in 1942. Verder trekt het de aandacht, dat in de laatste jaren het deel der geslaagden bij de handelsschool, dat zijn studie voortzet aan de lit. econ. afd. van net h.b.s.-onderwijs, belangrijk is toegenomen; in 1940 en 1941 was dit ongeveer 20 pCt., in 1942 zelfs meer dan 30 pCt., dus bijna 1ls. ‘j uvuuuuemc v<ui juivu. 2) Niet berekend wegens te kleine aantallen of geen candidaten. 3) Gemiddelde van 2 jaren. Gemiddelde van 3 jaren. Ned. taal enz. Fr. taal enz. Duitschet.enz. 87,9 Eng. taal enz. Hand.w.sch. Aardryksk. Staatsinr. Stenografie en mach.schr. Alle vakken te zamen 90,2 88,9 76,6 88,9 89,6 84,6 95,2 90,- 71,4b 79,7 handels-, kantoor- of winkelbediende koos, weder om met uitzondering van de bijzondere h.b.s.-en, steeds grooter wordt. Vooral bij de gymnasia komt een en ander sterk tot uitdrukking. Aantal geslaagden voor het eindexamen in pCt. van het totaai aantal, met bestemming handels-, kantoor- of winkelbediende. Vrouwen. g Sjj ój o2 Ég Ég 2- 855 8 Bestemming der geslaagden voor het eind examen. Ten aanzien van de hierna te vermelden cijfers dient te worden opgemerkt, dat van 1930/’31 at de gegevens betreffende de gymnasiale afdee- lingen van alle lycea begrepen zijn in die der openbare, ondersch. bijzondere gymnasia, terwijl dit vóór dat cursusjaar voor enkele scholen niet bet geval was en de gegevens waren opgenomen in de aantallen der openbare, ondersch. bijzondere hoogere burgerscholen. Zoowel bij het gymnasiaal als bij het h.b.s.- onderwijs is, behalve bjj de bijzondere h.b.s.-en, gerekend naar het gemiddelde over 1937/1941, het eel der geslaagden, dat naar een universiteit of hoogeschool ging, lager dan de voorafgaande ge middelden, terwijl het deel, dat de bestemming Gemeentelijke scholen. 87,5 90,9 61,4" 88,2 67,1 70,4 85,1 84,8 i 90,8') 75,1'1(78,2 '78,6 95,-3> 89,-'I 2) I 2) Ned. taal euz. Fr. taal enz. 70.41) 90,4 Duitschet.enz. 79,2 Eng. taal enz. Hand.w.sch. Aardrfiksk. 92,2 Staatsinr. .73,5 Stenografie Alle vakken te zamen 92.8 90,5 82.1 75,93): 2) 83,2 87,5 92,3 75.9 (87,- 77.8 91,5 92,1 92.8 92,4 92,6 84,1 (85,- 83,64),87,- 75,8 (84,7 |88,5 87,5 Bijzondere scholen. 88,3 |82,4 178,3 85,74> 94,1 (97,51100,- 71111178» (7a c ot J) so Jll 31 I 2) 8L6 (89,1 94’,44) 78^5 (79,-|73,- (82.4 77,8 80,6 73,8 81,9 85,6 2) 2) 2) i) Gemiddelde van 4 jaren. 3) Gemiddelde van 2 jaren.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1942 | | pagina 401