2 VERSLAG VAN DEN CRISIS- EN DISTRIBUTIEDIENST A. 1. 2. 3. 4. 5. B. Werktijden. Gedurende een groot deel van het jaar 1942 werd ten aanzien van de diensturen de Gemeente lijke regeling gevolgd. Bij zijn brief van 6 Novem ber 1942, no. 248118/001, schreef de Directeur van het C.D.K. echter voor, dat door alle distributle- diensten een werkweek van 45 uur moest worden ingevoerd, terwijl de kantoren tusschen 13 en 14 uur op werkdagen moesten zijn gesloten. Met het oog op het publiek was de uitvoering van deze laatste opdracht niet mogelijk, zoodat nader werd overeengekomen om de diensturen als volgt vast te stellen: A. voor de afdeeling Consumenten: des Maandags tot en met des Vrijdags van 8.30 tot 17.30 uur met een middagpauze van één uur, nl. voor nomen om het gebouw van de bijzondere lagere school Hortensiastraat 22/24 bij den Dienst te voe gen. Zoowel de Gemeentelijke instanties als het C.D.K. verleenden hiertoe medewerking en de in richting zou een aanvang nemen, toen de Gemach tigde voor den Wederopbouw meende de toestem ming voor het gebruik van het daarvoor benoo- digde materiaal te moeten weigeren. Daarop werd met succes overleg gepleegd met het Kerkbestuur der Parochie van de H. Familie ten einde de be schikking te verkrijgen over het patronaatsge- bouw Mient 199a. Eveneens verkreeg de Dienst de beschikking over het aan de Mient naast het Pa- tronaatsgebouw gelegen gymnastieklokaal van het scholencomplex Hortensiastraat 22/24. Door de overplaatsing op 5 October 1942 van de afdeeling Ziekenrantsoenen van de Aucubastraat naar de Mient en het overbrengen van de kantoren van den Accountantsdienst en de Inspectie van het C.D.K. naar de perceelen Hazelaarstraat resp. 101 en 99 en nog eenige wijzigingen van meer onder geschikten aard, werd ten aanzien van de afdee ling Consumenten het ruimtevraagstuk, zij het op een verre van ideale wijze, althans voorloopig. opgelost. Bij het in deze gemeente gevolgde uitreikings- systeem op een centraal punt werd gedurende ge- ruimen tijd gebruikt de groote zaal van den Die rentuin. Deze werd echter meermalen voor ver gaderingen, tentoonstellingen e.d. gevorderd, waardoor telkens opnieuw de Distributiedienst voor schier onoplosbare vraagstukken werd ge plaatst. Daarom werd uitgezien naar een ander vrij centraal gelegen punt, waar, aangezien geen bestaande gebouwen, geschikt voor het doel, aan wezig waren, een tijdelijk gebouw kon worden opgericht. Bij zijn besluit van 20 Februari 1942. no. 89353, heeft de waarnemend Burgemeester tot oprichting van een gebouw op het Oranjeplein besloten, waarvoor een post van f 165.000,werd uitgetrokken. De Gevolmachtigde voor de Pro vincie Zuid-Holland van den Bükscommissaris voor het bezette Nederlandsche gebied maakte echter tegen de plaats als zoodanig bezwaar, zoo dat nader op 27 Juni 1942 werd besloten een ter rein, gelegen op den hoek van de Laan van Meer- dervoort en de Groot-Hertoginnelaan, aan te wij zen. Door de verandering van bouwterrein wer den de kosten 11.500,hooger geraamd, zoodat voor den bouw in totaal f 176.500,werd beschik baar gesteld. Dank zjj de medewerking van den Dienst der Gemeentewerken, welke kans zag om het gebouw, dat een oppervlakte beslaat van 2 325 m2 en plaats biedt aan 336 ambtenaren, in 55 dagen te doen optrekken, was het mogelijk de uitreiking van distributiebescheiden aan de inwo ners van deze gemeente met ingang van 17 Augus tus 1942 aldaar te doen plaats hebben. Voor het geven van instructies aan het personeel en het doen van mededeelingen van algemeenen aard is een luidsprekerinstallatie aangebraeht. Een bijzon dere zorg is besteed aan de opberging van het waardemateriaal. Ook de afdeeling „Handel, Instellingen en Be drijven” leed aan ruimtegebrek; hierin werd voor zien door het in gebruik nemen van het gebouw Hoefkade 101, waarin van het gebouw Pretorius- straat 123 werden overgebracht de afdeelingen Brandstoffen. Benzine. Grossiers, Instellingen en Groote Bedrijven. Op 31 December 1942 waren in gebruik: bij de afdeeling Consumenten: de 2e verdieping van het gebouw Gouden regenstraal 36, waar gevestigd de afdeelin gen Algemeene Dienst, Alg. Corresponden tie, Agenda. Extra rantsoenen voor huwe lijksfeesten, Interne Controle, Magazijn en en Kassier-Waardemateriaal; op de binnenplaats van het gebouw Gou- deuregenstraat 36 twee hulpgebouwen, be vattende de afdeelingen Bijzondere Arbeids- vormen, Vermissingen, Geboorten en Over lijden en Arbeiders Buitenland; een deel van laatstgenoemde afdeeling is onderge- braeht in perceel Hazelaarstraat 97; het gebouw Mient 199a voor de afdeeling Ziekenrantsoenen het gebouw Aucubastraat 3 voor de afdee lingen Textiel, Keramische Producten en Keukengerei, Schoenen, Rijwielen. Rijwiel banden en Buitendienst; het centrale uitreikingsgebouw aan de Groot-Hertoginnelaan, hoek Laan van Meer- dervoort, met het bijkantoor Alidastraat 5 te Loosduinen. bij de afdeeling Handel, Instel lingen en Bedrijven: 1. het gebouw Pretoriusstraat 123, waarin ge vestigd de afdeelingen Administratie, In terne Controle, Detaillisten (kringkantoor), Magazijn en Controle Buitendienst; 2. het gebouw Hoefkade 101 met de afdeelin gen Grossiers, Instellingen, Groote Posten. Benzine en Brandstoffen, terwijl een gedeel te is afgestaan ten behoeve van de Zelfbe scherming van Gemeentegebouwen tegen Luehtgevaar. Diversen: 1. in het perceel Hazelaarstraat 99 waren 2 kamers ter beschikking van de Beleidsin- spectie van het C.D.K.; 2. in het perceel Hazelaarstraat 101 waren 2 kamers in gebruik bij de Administratieve Inspectie van het C.D.K. (v.m. Accountants dienst van het Departement van Handel, Nijverheid en Scheepvaart).

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1942 | | pagina 436