3 i. VERSLAG v. D. TIJDELIJKEN GEM. DIENST „BUR. FIN. AFWIKKELING EVACÜATIE-AANGELEGENHEDEN”. be ter onder a. i. c. Afvoer bevolking. Deze afdeeling zorgt hoofd zakelijk voor den afvoer der burgerbevolking, die maat- arbei- 1. 2. 3. 4. b. c. e. f. o- h. i. a. b. c. d. gaan, dat de Overheid zich genoodzaakt zag de nog beschikbare ruimte naar recht en billijkheid te gaan „distribueeren”. Uiteraard is dit een probleem, dat zeer nauw met de evacuatie verbonden kan zijn en zoodoende is men er toe gekomen de uitvoering dezer regelen aan de verschillende op dat gebied dende bureaux op te dragen. Aan distribueeren gaat evenwel vooraf controle krijgen. Een afdeeling Bevolking der Se cretarie is uiteraard het beste in staat gegevens te verschaffen over veel in verband hiermede staande zaken, maar zij kan helaas haar licht niet laten schijnen over de vraag, of de bewoning van een bepaald huis, zoowel uit een sociaal oogpunt als in economisch opzicht, voldoende verantwoord is. Het was dus zaak een registratie in het leven te roe pen, die vastlegde: de gegevens van de bewoners; de grootte van het huis; de indeeling daarvan; allerlei gegevens met betrekking tot huur(waar- de) en eigenaar. Dit groote kaartsysteem is een zeer belangrijk hulpmiddel bij de uitvoering der evacuatie-maat- regelen. Immers, men kan er b.v. uit zien, welk beroep iemand uitoefent, hoeveel kamers zijn huis heeft, van welke gemakken de woning voorzien is, hoe hoog de huurwaarde volgens de Personeele Belasting is, wie er bij hem inwonen, hoe groot zijn gezin is, enz. enz. De meeste bij het Bureau ingestelde afdeelingen putten dan ook gegevens uit de Woningregistratie. Het personeel bestaat uit 10 ambtenaren; het kaartsysteem omvat 85 000 kaarten. b. Ontruiming. Deze afdeeling, die geheel bestaat uit van de afdeeling B.V.B. (Bevolking, Verkiezin gen en Burgerlijke Stand) der Gemeentesecretarie gedetacheerde ambtenaren, is belast met: de uitwerking der gegevens van den Buiten dienst met betrekking tot de evacuatie der be volking; de uitreiking der evacuatiebevelen; de behandeling der daaruit voortvloeiende ver zoeken tot intrekking of uitstel. Haar werkterrein strekt zich niet alleen uit over het gebied, ten aanzien waarvan de militaire orga nen der bezettingsmacht de geheele of gedeeltelijke ontruiming heeft bevolen, maar ook over de rest van de gemeente ’s-Gravenhage, waar gezocht moet worden naar nieuwe woonruimte (remplacant-wo ningen). De persoonsbewijzen der evacué’s worden voor zien van de aanteekening „geëvacueerd”. Dit is van groot belang, omdat de evacué zonder deze aanteekening niet in het genot wordt gesteld van de finaneieele tegemoetkomingen. Het personeel dezer afdeeling bestaat uit 15 ambtenaren voor den binnendienst. Met medewer king dezer afdeeling werden t./m. 31 December 1943 36 400 woningen ontruimddit betrof 138 200 personen 60 600 mannen en 77 600 vrouwen). In totaal werden door deze afdeeling 24 000 woningen in het vestinggebied ontruimd. door-evacuatie-leeggekomen-woonruimte schikking van het Bureau kwam. Nieuwe huisvesting. Nog voor het einde van het jaar moest om ver schillende redenen worden uitgezien naar een an dere, grootere en beter geoutilleerde kantoorruimte voor het Bureau. Met medewerking van den Bijksgebouwendienst werd deze gevonden in het gebouw van het Ned. Clearing-Instituut, dat begin December naar Am sterdam vertrok. Aanvankelijk kon slechts een drie tal verdiepingen aan het Bureau worden afgestaan. In begin Januari 1944 werd de beschikking ver kregen over het geheele gebouw. Over het geheel genomen, beteekende deze nieuwe huisvesting een sterke vooruitgang; vooral de kan- tooroutillage, waarvan „St. Agnes” gespeend was, werkte hieraan mede. HOOFDSTUK II. DE ORGANISATIE VAN HET BUREAU FINANCIEELE AFWIKKELING EVACÜATIE-AANGELEGENHEDEN. Algemeen. Bij de beschrijving van de organisatie van het Bureau en de werkzaamheden daarvan moet een splitsing worden gemaakt in 2 groote groepen, nl. een technisch en een financieel gedeelte. Was het Bureau oorspronkelijk opgebouwd uit afdeelingen, die uitsluitend de finaneieele conse quenties van de evacuatie regelden ter uitvoering van de terzake gegeven Rijksvoorschriften, uit hoofdstuk I kan blijken, dat in den loop van 1943 werd overgegaan tot centralisatie van alle be staande Gemeentelijke evacuatie-instanties, waar onder derhalve ook die, welke aan den feitelijken afvoer der bevolking medewerkten. Verder zijn er eenige afdeelingen, die als het ware een hulpmiddel vormen, waarvan de beide groote groepen zich bedienen en die men zou kun nen samenvatten onder het begrip „Algemeene Dienst”. Tot het technische gedeelte behooren: Woningregistratie; Ontruiming; Afvoer bevolking; Huisvesting. Tot de finaneieele afwikkeling: Huurvergoeding Incidenteels kostenvergoeding; Kwartiergelden; Overbruggingssteun Boekhouding en Declaratie. Tot den Algemeenen Dienst; Buitendienst; k. Correspondentie; Typekamer; m. Bodedienst. Min of meer los hiervan staat de afdeeling In terne Contröle, die rechtstreeks onder de Directie is geplaatst. De afdeelingen. a. Woningregistratie. Tengevolge van de oorlogs omstandigheden is er in verschillende groote ste den van ons land zooveel woonruimte verloren ge-

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1943 | | pagina 188