ALGEMEENE TOESTAND. Het vervoer is ook gedurende dit verslagjaar verder toegenomen en wel met 20 vergeleken met het vorige jaar. Ter verkrijging van de vereischte stroom- en brandstofbesparing moest het aantal wagenkilo- meters en buskilometers ten opzichte van 1942 met 12 verminderd worden. De in het verslag over 1942 vermelde overbezetting der rijtuigen is in dit verslagjaar derhalve nog 36,5 grooter geworden. Fig. 1 geeft een beeld van de wisselingen van het aantal per jaar afge legde wagenkilometers van het Tram- en Busbedrijf en van de in totaal afgelegde wagenkilometers over de 17 jaren van het bestaan onzer Ven nootschap. Het per wkm vervoerde aantal reizigers, inch het vervoer Duitsche Weermacht is in onderstaande tabel voor de jaren 1939 t./m. 1943 aange geven. Wij hebben de eer U hierbij ons Verslag over den toestand en de verrichtingen onzer Vennootschap over het jaar 1943, zoomede de Balans en de Verlies- en Winstrekening, afgesloten per 31 December 1943, ter goedkeuring aan te bieden. De opbrengst van het stadsvervoer per tram en bus tezamen nam ten opzichte van 1942 toe met rd. f 1.326.000 of 16,1 De beide interlocale tramlijnen brachten tezamen f 622.000 of 32,7 meer op dan in het vorige jaar. In 1943 werden excl. het gratis bezettingsvervoer rd. 137.898.000 rei zigers vervoerd, incl. dat bezettingsvervoer bedroeg dit rd. 142.290.000 reizigers. De toename van het aantal vervoerde reizigers bedroeg ten op zichte van het jaar 1942 22.963.000 reizigers of 20 Van het stadsvervoer hebben de tramlijnen 93 de autobuslijnen 7 bewerkstelligd. Fig. 2 geeft de reiz./wkm aan voor de stadstramlijnen over de jaren 1927 t./m. 1943. Uit het zeer abnormaal hooge aantal reizigers per wkm blijkt, dat het materieel sterk overbelast is moeten worden. Dit alsmede andere uit de tijdsomstandigheden voortvloeiende oorzaken hebben een belangrijk meerdere slijtage tengevolge gehad, die de reserveering van aanzienlijke bedragen noodzakelijk maakt. De toename der totale ontvangsten aan personen- en goederenvervoer, reclame en diversen in de beide semesters van het jaar 1943, vergeleken met die van het jaar 1942, zijn in onderstaande tabel aangegeven. Mijne Heer en, 1940 1939 1941 Totaal. Ie halfjaar. 2e halfjaar. Stadstramlijnen buslijnen Lijn Den HaagDelft Den HaagLeiden Stadstramlijnen Autobuslijnen Intercom munale lijnen Te zamen 3,79 3,91 3,64 2,75 1943 t.O. 1939 301 390 334 229 7,11 9,21 7,06 4,42 4,87 6,60 4,53 2,99 9,75 11,67 9,58 5,66 3,24 2,99 2,87 2,47 Delft Leiden 1942 I 1943 10.000(— 3,-%)+„ 69.000 (4-11,5%) 165.000(4-30,4%) 4-» 313.000(4-31,5%) 145.000 (4- 28,44-309.000 (4- 34,1 873.000(4-15,8%) 4-f 1.948.000(4-19,2%) 4-f 684.000(4- 19,6%) 4-f 573.000 (4-13,8 4-f 1.257.000 (4-16,5 79.000(4-29,4%) 148.000(4-32,9%) 164.000 (+41,4%) 4- 4-f 1.075.000 (+23,4%) +f

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1943 | | pagina 210