ALGEMEENE TOESTAND.
Het vervoer is ook gedurende dit verslagjaar verder toegenomen en
wel met 20 vergeleken met het vorige jaar. Ter verkrijging van de
vereischte stroom- en brandstofbesparing moest het aantal wagenkilo-
meters en buskilometers ten opzichte van 1942 met 12 verminderd
worden. De in het verslag over 1942 vermelde overbezetting der rijtuigen
is in dit verslagjaar derhalve nog 36,5 grooter geworden.
Fig. 1 geeft een beeld van de wisselingen van het aantal per jaar afge
legde wagenkilometers van het Tram- en Busbedrijf en van de in totaal
afgelegde wagenkilometers over de 17 jaren van het bestaan onzer Ven
nootschap.
Het per wkm vervoerde aantal reizigers, inch het vervoer Duitsche
Weermacht is in onderstaande tabel voor de jaren 1939 t./m. 1943 aange
geven.
Wij hebben de eer U hierbij ons Verslag over den toestand en de
verrichtingen onzer Vennootschap over het jaar 1943, zoomede de Balans
en de Verlies- en Winstrekening, afgesloten per 31 December 1943, ter
goedkeuring aan te bieden.
De opbrengst van het stadsvervoer per tram en bus tezamen nam ten
opzichte van 1942 toe met rd. f 1.326.000 of 16,1
De beide interlocale tramlijnen brachten tezamen f 622.000 of 32,7
meer op dan in het vorige jaar.
In 1943 werden excl. het gratis bezettingsvervoer rd. 137.898.000 rei
zigers vervoerd, incl. dat bezettingsvervoer bedroeg dit rd. 142.290.000
reizigers. De toename van het aantal vervoerde reizigers bedroeg ten op
zichte van het jaar 1942 22.963.000 reizigers of 20
Van het stadsvervoer hebben de tramlijnen 93 de autobuslijnen
7 bewerkstelligd.
Fig. 2 geeft de reiz./wkm aan voor de stadstramlijnen over de jaren
1927 t./m. 1943.
Uit het zeer abnormaal hooge aantal reizigers per wkm blijkt, dat
het materieel sterk overbelast is moeten worden. Dit alsmede andere uit
de tijdsomstandigheden voortvloeiende oorzaken hebben een belangrijk
meerdere slijtage tengevolge gehad, die de reserveering van aanzienlijke
bedragen noodzakelijk maakt.
De toename der totale ontvangsten aan personen- en goederenvervoer,
reclame en diversen in de beide semesters van het jaar 1943, vergeleken
met die van het jaar 1942, zijn in onderstaande tabel aangegeven.
Mijne Heer en,
1940
1939
1941
Totaal.
Ie halfjaar.
2e halfjaar.
Stadstramlijnen
buslijnen
Lijn Den HaagDelft
Den HaagLeiden
Stadstramlijnen
Autobuslijnen
Intercom
munale
lijnen
Te zamen
3,79
3,91
3,64
2,75
1943 t.O.
1939
301
390
334
229
7,11
9,21
7,06
4,42
4,87
6,60
4,53
2,99
9,75
11,67
9,58
5,66
3,24
2,99
2,87
2,47
Delft
Leiden
1942 I 1943
10.000(— 3,-%)+„ 69.000 (4-11,5%)
165.000(4-30,4%) 4-» 313.000(4-31,5%)
145.000 (4- 28,44-309.000 (4- 34,1
873.000(4-15,8%) 4-f 1.948.000(4-19,2%)
4-f 684.000(4- 19,6%) 4-f 573.000 (4-13,8 4-f 1.257.000 (4-16,5
79.000(4-29,4%)
148.000(4-32,9%)
164.000 (+41,4%) 4-
4-f 1.075.000 (+23,4%) +f