5 genomen materieel, een en ander voor zoover die kosten niet ten laste van het Vernieuwingsfonds of van de Fondsen voor Rollend Materieel en voor Autobussen geboekt zullen kunnen worden. Ingevolge het voorschrift, dat alle leden der Duitsche Weermacht en der Duitsche Politie vrij vervoerd moeten worden, moest over 1943 vervoer worden verleend aan 4.391.687 gratis reizigers, vastgesteld door de door ons personeel gehouden tellingen. Sedert 1940 hebben wij uit dezen hoofde reeds 16.822.881 reizigers gratis moeten vervoeren, terwijl wij nog steeds geen enkele schadevergoeding van den Staat der Nederlanden hebben ontvangen. De resultaten van de eerste twee maanden van het nieuw ingetreden jaar zijn wederom zeer bevredigend, zoodat ook dit jaar, onder voorbehoud van de door den oorlog veroorzaakte risico’s, met vertrouwen tegemoet gezien kan worden. RAAD VAN BEHEER EN DIRECTIE. Zooals reeds in het verslag over 1942 vermeld, werd in de Algemeene Vergadering van Aandeelhouders op 15 Februari 1943 op voorstel van Aandeelhoudster A eervol ontslag verleend aan de Heeren Prof. Ir. C. L. van der Bilt, Mr. A. J. M. Kuypers en Ir. J. Lely, die vervangen werden door de Heeren Mr. G. L. A. van Dijk, Ir. O. E. Ridder van Rappard en Ir. W. L. Z. van der Vegte, waarvan de beide eerstgenoemden tot Voor zitter, resp. Onder-Voorzitter werden benoemd. In de Algemeene Vergadering van Aandeelhouders op 22 September werd aan den Heer Ir. W. L. Z. van der Vegte, op diens in verband met zijn benoeming tot Secretaris-Generaal van Waterstaat gedane verzoek, eervol ontslag verleend. In de daardoor ontstane vacature werd, op voorstel van Aandeelhoudster A, voorzien door de benoeming van den Heer G. C. Holtzappel, Hoofddirecteur der T. en T. In de samenstelling der Directie kwam geen wijziging. WIJZIGINGS-, VERNIEUWINGS- EN UITBREIDINGSWERKEN, WIJZIGINGEN IN DE EXPLOITATIE. Het volgende resumé geeft een overzicht van de voornaamste wijzigin gen, die in den loop van het verslagjaar zijn aangebracht. I. Technische wijzigingen en vernieuwingen van het tramwegnet. Het aantal schuiflasschen in het stadsnet werd met 4 stel verhoogd. Op verschillende plaatsen van het net werden vernieuwd: 1 585 m groefrails, 34 tongstukken, 9 puntstukken, 2 kruisingen, 1 enkelvoudig gebogen kruising, 1 dubbelvoudig gebogen kruising, 1 kruiswissel, 70 dwarsliggers. Op de nieuwe Hoornbrug zijn 288 m rails gelegd en op de landhoofden van deze brug werden 4 stel schuiflasschen aangebracht. Vernieuwd werden: 374 m rails, 1 wissel, 10 tongstukken, 1350 dwarsliggers, 2 instapplaatsen. a. STADSNET. b. INTERCOMMUNALE LIJNEN.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1943 | | pagina 212