5
genomen materieel, een en ander voor zoover die kosten niet ten laste
van het Vernieuwingsfonds of van de Fondsen voor Rollend Materieel en
voor Autobussen geboekt zullen kunnen worden.
Ingevolge het voorschrift, dat alle leden der Duitsche Weermacht en
der Duitsche Politie vrij vervoerd moeten worden, moest over 1943 vervoer
worden verleend aan 4.391.687 gratis reizigers, vastgesteld door de door ons
personeel gehouden tellingen. Sedert 1940 hebben wij uit dezen hoofde
reeds 16.822.881 reizigers gratis moeten vervoeren, terwijl wij nog steeds
geen enkele schadevergoeding van den Staat der Nederlanden hebben
ontvangen.
De resultaten van de eerste twee maanden van het nieuw ingetreden
jaar zijn wederom zeer bevredigend, zoodat ook dit jaar, onder voorbehoud
van de door den oorlog veroorzaakte risico’s, met vertrouwen tegemoet
gezien kan worden.
RAAD VAN BEHEER EN DIRECTIE.
Zooals reeds in het verslag over 1942 vermeld, werd in de Algemeene
Vergadering van Aandeelhouders op 15 Februari 1943 op voorstel van
Aandeelhoudster A eervol ontslag verleend aan de Heeren Prof. Ir. C. L.
van der Bilt, Mr. A. J. M. Kuypers en Ir. J. Lely, die vervangen werden
door de Heeren Mr. G. L. A. van Dijk, Ir. O. E. Ridder van Rappard en
Ir. W. L. Z. van der Vegte, waarvan de beide eerstgenoemden tot Voor
zitter, resp. Onder-Voorzitter werden benoemd.
In de Algemeene Vergadering van Aandeelhouders op 22 September
werd aan den Heer Ir. W. L. Z. van der Vegte, op diens in verband met
zijn benoeming tot Secretaris-Generaal van Waterstaat gedane verzoek,
eervol ontslag verleend. In de daardoor ontstane vacature werd, op voorstel
van Aandeelhoudster A, voorzien door de benoeming van den Heer G. C.
Holtzappel, Hoofddirecteur der T. en T.
In de samenstelling der Directie kwam geen wijziging.
WIJZIGINGS-, VERNIEUWINGS- EN UITBREIDINGSWERKEN,
WIJZIGINGEN IN DE EXPLOITATIE.
Het volgende resumé geeft een overzicht van de voornaamste wijzigin
gen, die in den loop van het verslagjaar zijn aangebracht.
I. Technische wijzigingen en vernieuwingen van het tramwegnet.
Het aantal schuiflasschen in het stadsnet werd met 4 stel verhoogd.
Op verschillende plaatsen van het net werden vernieuwd:
1 585 m groefrails,
34 tongstukken,
9 puntstukken,
2 kruisingen,
1 enkelvoudig gebogen kruising,
1 dubbelvoudig gebogen kruising,
1 kruiswissel,
70 dwarsliggers.
Op de nieuwe Hoornbrug zijn 288 m rails gelegd en op de landhoofden
van deze brug werden 4 stel schuiflasschen aangebracht.
Vernieuwd werden:
374 m rails,
1 wissel,
10 tongstukken,
1350 dwarsliggers,
2 instapplaatsen.
a. STADSNET.
b. INTERCOMMUNALE LIJNEN.