7 J In den loop van het verslagjaar zijn 3 oude motorwagens omgebouwd tot gesloten aanhangwagens. Dit is thans in totaal met 8 oude motorwagens geschied. Aan de firma Beynes te Haarlem is opdracht gegeven 16 open aan hangwagens type 550 om te bouwen tot gesloten aanhangwagens. Van 14 groote open aanhangwagens type 500 zijn in het midden van den wagen eenige banken verwijderd en steunstangen aangebracht, zoodat daar een middenbalcon is gevormd. Door deze wijziging kunnen de gor dijnen ter weerszijden van den wagen gesloten blijven en ondervindt het reizend publiek bij slecht weer minder last van regen en wind. Het ligt in de bedoeling ook de overige 13 wagens van dit type op deze wijze in te richten. Van 2 kleine motorwagens van de buitenlijnen en 1 motorwagen van de stadslijnen zijn de spaakwielen vervangen door geperste schijfwielen, die door de Bochumer Verein te Bochum geleverd werden. De luchtcompressoren van de remmen der buitenlijnwagens vereischen veel onderhoud en blijken voor een geregelden dienst met 2 aanhangwagens een te kleine capaciteit te bezitten. Bij Oerlikon in Zwitserland zijn, bij wijze van proef, 2 luchtcompressoren met een grootere capaciteit besteld, terwijl het de bedoeling is bij een andere firma eveneens een proefbestelling van 2 compressoren te plaatsen. De aanrijschaden van 15 motorwagens der buitenlijnen, 55 stadsmotor wagens en 63 aanhangwagens zijn hersteld. Op last van de bezettende macht zijn 4 motorwagens der stadslijnen type 250 verkocht aan de Sehlesische Kleinbahn te Kattowitz. Deze tram- wegmaatschappij heeft tevens een oude wielendraaibank en 2 oude rijscha- kelaars overgenomen. De toewijzing van de benoodigde smeermiddelen is zeer krap, zoodat uiterst zuinig gesmeerd moet worden. Het schoonmaken der rijtuigen kan door gebrek aan materialen en personeel niet op een behoorlijke wijze plaats vinden. Ook in het tekort aan voldoende en goede schildersmaterialen is sedert het vorige jaar geen verbetering ingetreden, zoodat het aanzien der rijtuigen nog verder achter uit is gegaan. Tengevolge van de vele aanrijdingen en door het gebrek aan wiel banden en andere materialen, moest veel materieel tijdelijk buiten dienst worden gesteld. Verwacht wordt, dat de walswerken in het begin van 1944 weer wielbanden zullen leveren, zoodat dan een groot aantal wagens voor den dienst gereed gemaakt zal kunnen worden. b. AUTOBUSMATERIEEL. Wagenpark. Op 1 Januari 1943 bedroeg het aantal autobussen: 31 Generatorbussen met houtgasgenerator op aanhangwagens, 58 Dieselbussen, 9 Benzinebussen, 13 Benzinebussen, buiten gebruik gesteld doch voor onvoorziene omstan digheden bewaard gebleven materieel. Ill bussen totaal. Hiervan werden in den loop van 1943 door de bezettende macht aange kocht: 39 Dieselbussen en 1 benzinebus. Buitendien werd nog beslag gelegd op 4 Dieselbussen. De Vennootschap heeft derhalve thans nog 67 bussen in eigendom. Van deze 67 bussen zijn echter de volgende bussen aan haar beschikking onttrokken:

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1943 | | pagina 214