7
J
In den loop van het verslagjaar zijn 3 oude motorwagens omgebouwd
tot gesloten aanhangwagens. Dit is thans in totaal met 8 oude motorwagens
geschied.
Aan de firma Beynes te Haarlem is opdracht gegeven 16 open aan
hangwagens type 550 om te bouwen tot gesloten aanhangwagens.
Van 14 groote open aanhangwagens type 500 zijn in het midden van
den wagen eenige banken verwijderd en steunstangen aangebracht, zoodat
daar een middenbalcon is gevormd. Door deze wijziging kunnen de gor
dijnen ter weerszijden van den wagen gesloten blijven en ondervindt het
reizend publiek bij slecht weer minder last van regen en wind. Het ligt in
de bedoeling ook de overige 13 wagens van dit type op deze wijze in te
richten.
Van 2 kleine motorwagens van de buitenlijnen en 1 motorwagen van
de stadslijnen zijn de spaakwielen vervangen door geperste schijfwielen,
die door de Bochumer Verein te Bochum geleverd werden.
De luchtcompressoren van de remmen der buitenlijnwagens vereischen
veel onderhoud en blijken voor een geregelden dienst met 2 aanhangwagens
een te kleine capaciteit te bezitten. Bij Oerlikon in Zwitserland zijn, bij
wijze van proef, 2 luchtcompressoren met een grootere capaciteit besteld,
terwijl het de bedoeling is bij een andere firma eveneens een proefbestelling
van 2 compressoren te plaatsen.
De aanrijschaden van 15 motorwagens der buitenlijnen, 55 stadsmotor
wagens en 63 aanhangwagens zijn hersteld.
Op last van de bezettende macht zijn 4 motorwagens der stadslijnen
type 250 verkocht aan de Sehlesische Kleinbahn te Kattowitz. Deze tram-
wegmaatschappij heeft tevens een oude wielendraaibank en 2 oude rijscha-
kelaars overgenomen.
De toewijzing van de benoodigde smeermiddelen is zeer krap, zoodat
uiterst zuinig gesmeerd moet worden.
Het schoonmaken der rijtuigen kan door gebrek aan materialen en
personeel niet op een behoorlijke wijze plaats vinden. Ook in het tekort
aan voldoende en goede schildersmaterialen is sedert het vorige jaar geen
verbetering ingetreden, zoodat het aanzien der rijtuigen nog verder achter
uit is gegaan.
Tengevolge van de vele aanrijdingen en door het gebrek aan wiel
banden en andere materialen, moest veel materieel tijdelijk buiten dienst
worden gesteld. Verwacht wordt, dat de walswerken in het begin van 1944
weer wielbanden zullen leveren, zoodat dan een groot aantal wagens voor
den dienst gereed gemaakt zal kunnen worden.
b. AUTOBUSMATERIEEL.
Wagenpark.
Op 1 Januari 1943 bedroeg het aantal autobussen:
31 Generatorbussen met houtgasgenerator op aanhangwagens,
58 Dieselbussen,
9 Benzinebussen,
13 Benzinebussen, buiten gebruik gesteld doch voor onvoorziene omstan
digheden bewaard gebleven materieel.
Ill bussen totaal.
Hiervan werden in den loop van 1943 door de bezettende macht aange
kocht: 39 Dieselbussen en 1 benzinebus.
Buitendien werd nog beslag gelegd op 4 Dieselbussen.
De Vennootschap heeft derhalve thans nog 67 bussen in eigendom.
Van deze 67 bussen zijn echter de volgende bussen aan haar beschikking
onttrokken: