8 1 5 Dieselbussen, verhuurd aan den Reichsstatthalter te Hamburg; deze bussen doen dienst bij de Hamburger Hoehbahn. 5 ingedeeld bij de Fahrbereitschaft des R.K. 9 benzinebussen, ingedeeld bij de Fahrbereitschaft des R.K. 1 Benzinebus, verhuurd aan de N.S.D.A.P. 11 Benzinebussen, verhuurd aan de Duitsche Weermacht. 31 bussen aan onze beschikking onttrokken. Hiervan worden 4 benzine bussen in onze Busgarage Viaductweg gestald, de overige verhuurde wagens zijn elders ondergebracht. In eigendom en ter beschikking van onze Vennootschap waren per 31 December dus in totaal nog: 36 bussen, welke ondergebracht zijn in de Busgarage Viaductweg, 13 dezer bussen stonden op 31 December wegens handengebrek op blokken, 23 bussen waren derhalve nog beschikbaar voor den dienst op de eenig overgebleven buslijn T. Dit materieel bestond uit: 22 generatorbussen, 1 Dieselbus, gemonteerd op te lichte banden. Van deze 23 nog voor den dienst beschikbare bussen moeten, onder bepaalde omstandigheden, echter 5 stuks aan de Weermacht geleverd worden, terwijl 13 stuks ingedeeld zijn in de Sonderfahrbereitschaft der deutschen Dienstpost. In de garage Viaductweg zijn ondergebracht: 36 eigen bussen 4 bussen der Fahrber. R.K. 40 bussen. De bandenpositie, zoowel van de autobussen als van de generator- aanhangwagens, is in den loop van 1943 sterk achteruit gegaan. Het onderhoud der generatoren vraagt veel arbeid. Sinds de inbedrijf- neming moesten voor de tweede maal alle cycloons en koelers vernieuwd worden. Verder zijn alle binnenketels, alle bovendeksels en de pijpen onder de bussen vernieuwd, terwijl een groot deel van de buitenketels geheel of gedeeltelijk vernieuwd moest worden. Tengevolge van de mindere kwaliteit van de smeerolie en de groote spaarzaamheid, die bij de smering moet worden toegepast, zijn een abnor maal groot aantal drijfstanglagers weggesmolten. Van 1 Januari 1943 af mocht niet meer alleen op hout worden gereden, doch moest turf bijgestookt worden in de verhouding hout turf als 2 1. Het bijstoken van turf heeft geen bijzondere bezwaren opgeleverd. Van 1 April af mag geen turf cokes meer voor de reductie-zöne gebezigd worden. Hiervoor wordt thans dennenhoutskool gebruikt. Het verbruik van het mengsel hout en turf bedroeg gem. 1,65 kg per bkm. Het norietverbruik bedroeg 0,035 kg per bkm. Het houtskoolverbruik bedroeg 0,045 kg per bkm. Uitsluitend voor den tractor en den zandwagen werd een kleine hoe veelheid benzine verbruikt. Daar de Diesselbussen, voor zoover deze nog dienst hebben gedaan, in hoofdzaak gebruikt worden voor het aansleepen van de generator- wagens, kan geen gemiddelde van het verbruik bepaald worden. De generatorbussen verbruikten gem. 1,01 1 motorolie per 100 bkm. Onderhoud en herstellingen Bussen. Brandstofverbruik. Motorolieverbruik.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1943 | | pagina 215