2 HAVEN- EN MARKTWEZEN. VERSLAG GEM. DIENST VAN C. MARKTWEZEN. II. BINNENHAVENS EN VAARTEN. was Stremmingen. Ook dit jaar vonden eenige stremmingen plaats, hoofdzakeljjk als gevolg van lage waterstanden. Voorts zonken op enkele plaatsen in de vaar waters der Gemeente vaartuigen. Zij werden echter alle tijdig gelicht. Beweegbare bruggen. Gedurende het verslagjaar passeerden door de negen beweegbare bruggen in geopenden stand 72 347 schepen, gemiddeld per etmaal 241. Voor 1942 waren deze cijfers resp. 48 653 en 162. Van de elec- trische doorhaalinrichting bij de brug over de Laakhaven in den Rijswijkscheweg is in 1943 1 715 maal gebruik gemaakt tegen 218 maal in 1942. Sleephelling. Het aantal gehellingde vaartuigen bedroeg 566, zijnde 19 vaartuigen meer dan in het voorgaande jaar. Woonschepen. Het aantal woonschepen was aan het einde van het verslagjaar 70, hetzelfde als ultimo Decem ber 1942. Beurtvaart. Evenals in de vorige jaren, had de beurtvaart te lijden van de tijdsomstandigheden; 47 vaartuigen onderhielden scheepvaartdiensten tusschen deze Gemeente en andere plaatsen. Mistsein. Het mistsein werd tijdens mist 6 maal in werking gesteld. Op 12 April werd ontdekt, dat de electri- sche kabel van het mistsignaal stukgeschoten was; het defect kon, wegens gebrek aan materiaal, eerst op 18 December voorloopig hersteld worden. Schadevaringen. Gedurende het verslagjaar werd 10 maal door vaartuigen schade toegebracht aan de Gemeente lijke havenwerken, nl. 2 maal in den ingang van de le haven, 1 maal in de le binnenhaven, 2 maal in de 2e binnenhaven en 5 maal in den doorgang naar de 2e haven. Verder werd de op 8 September 1942 beschadigde ducdalf no. 11 aan de N.-W.-zijde van de 2e haven omvergevaren. Duinwater. Er kwamen 138 aanvragen in voor de uitgifte van duinwater aan de le binnenhaven, aan welke aanvragen tot een totaal van 379100 liter werd voldaan. Aan de 2e binnenhaven werd aan 1189 aanvragers 848 500 liter verstrekt. In totaal werd dus aan 1327 vaartuigen 1227 600 liter duinwater verstrekt. Groente- en Fruitmarkt. Daar zich in het afgeloopen jaar weinig of geen strenge vorst deed gelden, ondervond de voorzie ning van producten aan de groente- en fruitmarkt, voor zoover het vervoer betreft, weinig moeilijk heden. Hierdoor was in vergelijking met het jaar 1942 de omzet op deze markt veel gunstiger. De voorziening dezer Gemeente van groente tijdens het verslagjaar mag dan ook, gezien de bijzondere tijdsomstandigheden, geen reden tot on tevredenheid geven. In de hoogstnoodige behoefte aan groente van de bevolking kon steeds worden voorzien, zij het dan ook, dat bepaalde producten, zeer tot onge noegen der consumenten, dagen achtereen ter tafel moesten worden gebracht, wegens gebrek aan andere soorten. Zoo was er in het voor- en najaar gebrek aan spruiten, witlof enz., in den zomer aan snjjboonen, peulen, bloemkool enz. De oorzaak hiervan moet worden gezocht in de omstandigheid, dat wegens het gemis aan beschik bare krachten, de teelt van fijnere producten niet in die mate ter hand kon worden genomen als in normale tijden. De op de markt aangevoerde hoeveelheden groente en fruit werden regelmatig door het plaat- selijk verdeelingskantoor onder de kleinhandelaren op bonnen verdeeld. Controle op den afvoer van groente en fruit van het marktterrein geschiedde nog steeds door een achttal groentecontroleurs, vanwege de Gemeente hiervoor aangesteld. Ook de contröle op de hande lingen van kleinhandelaren in die producten werd in het afgeloopen jaar op dezelfde wijze voortgezet als verleden jaar. Het Plaatselijk Verdeelingskantoor verricht haar werkzaamheden nog steeds in eenige lokalen van de groente- en fruitmarkt. In het afgeloopen jaar werden de consumenten verplicht zich bij een vasten handelaar te laten inschrijven voor het betrekken van groenten en fruit en wel door middel van een groentebon (zg. „Klantenbinding”). Dit systeem, waarbij het aantal klanten van lederen kleinhandelaar nauwkeurig kan worden gecontroleerd, voldoet ten aanzien van die hande laren zeer goed, daar hiermede een rechtvaardiger Hjjschkraan. Gedurende het verslagjaar werd de hjjschkraan 242 maal in gebruik gesteld. Scheepvaart. De scheepvaart gedurende het verslagjaar drukker dan die in 1942. In het geheel kwamen langs het havenkantoor aan de Laakhaven binnen 14 427 vaartuigen, waar voor het havengeld per reis werd betaald, met een laadvermogen van 1523 805 ton (van 1000 kg.) tegen 11209 vaartuigen met een laadvermogen van 1093 196 ton in 1942; langs het havenkantoor aan de Mabrug kwamen 2 063 schepen, waarvoor het havengeld per reis werd betaald, met een laadver mogen van 39 792 ton tegen 2 473 schepen met een laadvermogen van 29 935 ton in 1942. De voornaamste aanvoeren waren zand, 232 328 ton, grint, 146151 ton, steenkolen, 307 556 ton en aardappelen, 127 540 ton. Stremming van de scheepvaart door ijsgang kwam niet voor.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1943 | | pagina 241