26 VERSLAG van den Gemeentelijken Crisis- en Distributiedienst van ’s-Gravenhage over het jaar 1943. 3. 4. 11. 12. 13. 1. 2. 5. 6. 7. 8. 9. 10. Algemeen. Gedurende het geheele jaar 1943 trad als direc teur van den Distributiedienst op de Referendaris C. in algemeenen dienst D. E. Nieborg. De adjunct-directeur G. H. van Steijn was in het bijzonder belast met de leiding van de afdeeling „Handel, Instellingen en Bedrijven”, terwijl aan den adjunct-directeur C. D. W. van Schaiek de zorg voor de afdeeling „Consumenten” van den Dienst was opgedragen. Aan laatstgenoemde werd met ingang van 15 November 1943 wegens verande ring van de inrichting van het dienstvak eervol ontslag verleend, onder toekenning van wachtgeld, waarna de heer Van Steijn zijn bemoeiingen over alle afdeelingen van den Dienst uitstrekte. Met ingang van 7 December 1943 verliet de heer Van Steijn den Gemeentedienst. Bij het einde van het jaar was in de vacature van adjunct-directeur nog niet voorzien. Ten gevolge van het vertrek van den heer Van Steijn werd de afdeeling Handel gereorganiseerd. De aan deze afdeeling verbonden groepen Buiten dienst en Interne Controle werden samengevoegd met de gelijknamige afdeelingen van den Dienst. De ruimte, welke hiermede werd gewonnen, werd besteed om er de onderafdeeling Grossiers, Instel lingen en Groote Bedrijven, welke in het gebouw Hoefkade was gevestigd, in onder te brengen. Het gevolg van deze wijzigingen was, dat de afdeeling Handel thans in dezelfde verhouding tot de Di rectie is gekomen als de overige afdeelingen van den Distributiedienst. Deze reorganisatie bracht een groote kostenbesparing met zich mede. Ten slotte dient nog te worden vermeld, dat in opdracht van de Duitsche autoriteiten op 10 Mei 1943 in het zg. afgesloten gebied 3 bijkantoren werden geopend nl. aan de Ruychrocklaan 178 (Benoordenhout), aan de Ooststraat 1 (Schevenin- gen-Noord), en aan de Tesselschestraat 65 (Scheve- ningen-Zuid). Personeel en salarieerlng. Met het Centraal Distributiekantoor werd over eenstemming bereikt over een salarisherziening, welke eind November 1943 werd ingevoerd met terugwerkende kracht tot 1 Augustus 1943, waar door het peil der salarissen in overeenstemming werd gebracht met de verantwoordelijkheid, welke aan de distributiewerkzaamheden is verbonden. In deze salarisregeling werd eveneens het tijdelijke karakter van den Dienst tot uitdrukking gebracht, door de jaarlijksche en 2-jaarlijksche verhoogingen om te zetten in halfjaarlijksche verhoogingen. De personeelssterkte van den Dienst is in den loop van het jaar sterk toegenomen en bedroeg op 31 December 1239 ambtenaren, tegen 884 ambte naren op 1 Januari 1943. Aan salarissen werd uitbetaald een bedrag van f 1.754.114,83; aan sociale lasten werd een bedrag van f 24.537,66 betaald. Huisvesting. Ook in 1943 had de Dienst weer met ruimtegebrek te kampen. Hazelaarstraat 9799 (Hoofdkantoor) Hazelaarstraat 121125 (afd. Personeelszaken, Comptabiliteit en Recherche) Op de binnenplaats van het gebouw Gouden- regenstraat 36, 2 hulpgebouwen (afd. Interne Controle, Verantwoording, Alg. correspon dentie en Agenda) 2 kamers op de 2e verdieping van het onder 3 genoemde gebouw (magazijn en kluis) Mient 199 A en 201 (afd. Ziekenrantsoenen) Aucubastraat 3 (afd. Textiel en Schoenen) Copernicusstraat 159 (afd. Bijz. Arbeidsvormen) Beeklaan 267 A (afd. Buitendienst) Pretoriusstraat 123 (afd. Handel) Het Centrale Uitreikingslokaal aan de Groot- Hertoginnelaan, hoek Laan van Meerdervoort Uitreikingslokaal Alidastraat 1 (Loosduinen) Bijkantoor Ooststraat 1 Bijkantoor Ruychrocklaan 178. In het perceel Hazelaarstraat 101 waren 3 ka mers ter beschikking van de Administratieve Inspectie van het Centraal Distributiekantoor. In het pand Laan Copes van Cattenburg 131 A was de benedenverdieping in gebruik bij de Beleidsinspectie van het Centraal Distributie kantoor, terwijl de 2e verdieping gebruikt werd door den Personeelsinspecteur van het Centraal Distributiekantoor. In het begin van het jaar werd de afdeeling Per soneelszaken en Comptabiliteit overgebracht van de kamers 8 en 20 in het gebouw Goudenregen- straat 36 naar het pand Hazelaarstraat 121. Aan deze afdeeling werd op 20 Januari 1943 de nieuw opgerichte onderafdeeling Recherche toegevoegd, welke in hetzelfde pand werd ondergebracht. Op 22 Mei 1943 werd het gebouw Copernicusstraat 159 in gebruik genomen, waarin de afdeeling Bij zondere Arbeidsvormen enz., welke tot dien datum in het Houten en Steenen Hulpgebouw op de binnenplaats van het gebouw aan de Goudenregen- straat was gevestigd, werd ondergebracht. Ook de afdeeling Buitendienst vond een plaats in het ge bouw Copernicusstraat. De afdeeling Correspon dentie en de onderafdeeling Verantwoording werden overgeplaatst naar het Houten Hulpge bouw, terwijl de afdeeling Interne Controle naar het Steenen Hulpgebouw ging. Begin December kreeg de Dienst de beschikking over het pand Beeklaan 267 A, waarin in dezelfde maand de afdeeling Buitendienst werd onderge bracht. De overige ruimte werd eerst in het vol gende jaar in gebruik genomen door de afdeeling Schoenen, Rijwielen en Rijwielbanden. Het Hoofdkantoor, dat ondergebracht was in eenige kamers van het gebouw Goudenregenstraat 36, werd ongeveer half Juli 1943 gehuisvest in de pereeelen Hazelaarstraat 97 en 99. Ten gevolge van de reorganisatie van de afdee ling Handel kwam het gebouw Hoefkade 101 buiten gebruik. Op 31 December 1943 waren de volgende ge bouwen bij den Dienst in gebruik:

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1943 | | pagina 248