10
2)
2)
2)
2)
2)
1
VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS.
Aantal bevorderden en voor het eindexamen geslaagden.
J.
M.
n
i) Geen opgaven voor 1926/‘27 en 1927/’28.
2) Niet berekend wegens te kleine aantallen.
Gemiddelde van 3 jaar.
1931/’32
1936/’37
1931/’32
1936/’37
n
1935/’36
1940/’41
1941/’42
1942/’43
74,9
72,4
79,2
78,3
75,5
74,5
74,1
80,3
79,4
78.7
94,40
87,5
55,6
81,7
83,8
84,7
87,8
84,4
75, -
79,6
83,3
76, -
83,2
78,8
77,6
78,8
80,6
74,2
78,3
75,4
80,8
74,2
82,1
76,4
78,5
82,8
84,5
91,7
86,-
83,1
88,3
95,2
96,8
88,-
92,4
94,4
100,-
100,-
79,1
.79,-
82,7
81,8
85,-
80,3
78,4
80,3
80,1
81,4
78,9
84,-
85,8
86,9
86,3
81,6
86,2
84,8
87,3
81,1
84,8
80,4
80,7
81,2
85,4
79,6
81,5
82,4
90,6
76,6
82,3
83,8
89,4
96,5
90,-
80.6
85,2
86,1
79,2
93,3
78.4
77,3
80,1
95,8
95,7
75,7
76,6
87,4
77,8
73,3
77,9
80.2
85.2
73,1
86.4
74,2
74,-
81.-
92.6
100,-
72,4
69,5
74,4
82,1
77,8
71,5
78,5
85,4
76,9
76,5
74,3
77,8
80,9
85,7
81,5
81,2
83,6
84,7
86,5
87,5
87,6
91,3
93,1
98,-
86,-
76,3
78,3
83,-
86,9
83,4
75,4
72,9
73,5
79,3
67,6
73,6
75,2
78,2
81,6
69,1
82,5
77,1
82,1
74,8
84,1
83,5
77,5
81,3
76,5
82,6
90,7
82,7
80,4
77,4
82,-
90,7
93,5
90,7
94,2
96,7
80,-
78,9
80,6
80,2
80,5
75,9
69,2
74.-
76,4
70,8
68,6
68,4
76,-
82,5
81,3
72,9
74,8
79,6
69,7
78,6
86,7
80,8
90,-
84,1
73,5
78,2
80,5
84,4
81,2
88,-
2)
76,1
83,9
82,6
90,3
3)71,6
84,6
66,7
75,-
77,1
85,4
88,8
86,7
82,-
83,3
80,-
82,-
80,9
82,2
80,8
86,3
2)
88,-
92,5
94,1
94,9
79,1
85,3
84,3
86,7
i
65.4
69,-
79,8
76,7
71,9
65,5
72,5
77,7
79,7
81,4
77,8
78,1
83,3
78,3
76,9
79,6
80,6
86,8
89,3
90, -
89,2
86,5
86,9
86,7
91,8
85,1
91, -
87,6
83,9
83,3
75,4
78,5
83,6
82,7
82,8
Bjjz. hoogere
burgersch.
mT“I
I
n Gemiddelde van 4 jaar.
Uit bovenstaande tabel kan worden vastgesteld,
dat de gemiddelde percentages over de jaren 1936/’37
t./m. 1940/'41 voor alle klassen te zamen (met één
uitzondering) en die voor elke klasse afzonderlijk,
1935/'36
1940/’41
1941/’42
1942/’43
78,3 I
77,-
79,4
72,8
76,9
78,4
78,9
80,1
82,1
81,5
77,9
79,7
79,1
72,6
76,1
75,7
784
79,7
91,2
84,4
86,6
90,1
84,8
Openb. handels-
school.
J.
Nederlandsche en Engelsche taal en handelscorres-
pondentie. Het aantal cursisten, dat deze beide vakken
en handelswetenschappen te zamen volgde, bedraagt
bij de openbare scholen ongeveer 2/s van het totaal
aantalbij de bijzondere is het percentage voortdurend
wat grooter. Het aantal cursisten voor Fransche taal
en handelscorrespondentie (welk vak steeds minder
leerlingen trekt dan de overige taalcursussen) neemt,
vooral bij de bijzondere scholen, af. Voor het vak
Duitsche taal en handelscorrespondentie zijn de
percentages voor de vrouwelijke aanmerkelijk hooger
dan voor de mannelijke cursisten.
66,1 I
70,8
76,7
75,8
71,9
71,5
71.7
76,4
74.8
70,2
70,7
73,7
79,7
77,1
81,6
76,1
73,8
81,2
81,6
82,1
84,9
82,7
89,1
90,3
90,8
behoudens enkele uitzonderingen, hooger zjjn dan
de beide voorafgaande gemiddelden over 5 jaar.
Liepen de percentages voor alle klassen te zamen
gemiddeld over de jaren 1926/’27 t./m. 1930/’31 en
1935/’36
1940/'41
1941/’42
1942/’43
4e klasse, 1926/’27 t./m. 1930/’31
1935/’36
1940/’41
1941/’42
1942/’43
5e klasse, 1926/’27 t./m. 1930/’31
1931/’32 1935/’36
1936/’37 1940/’41
1941/’42
1942/’43
6e klasse, 1926/’27 t./m. 1930/’31
1931/’32
1936/’37
1935/’36
1940/’41
1941/’42
1942/’43
3e klasse, 1926/’27 t./m. 1930/’31
1931/’32
1936/’37
Alle klassen
te zamen, 1926/’27 t./m. 1930/’31
1931/’32
1936/’37
le klasse. 1926/’27 t./m. 1930/’31
1931"32 1935/’36
1936/’37 1940/’41
1941/’42
1942/’43
2e klasse, 1926/’27 t./m. 1930/’31
n
r>
Voor beide soorten van scholen is blijkens voren
staand overzicht, gerekend over de gemiddelden,
handelswetenschappen (omvattend de onderdeden
algemeene handelskennis, boekhouden en/of handels-
rekenen) het vak, dat zoowel wat de mannelijke als
de vrouwelijke leerlingen betreft, steeds door het
grootst aantal cursisten wordt gevolgd. Het percentage
der mannelijke cursisten is bij de openbare scholen
nog domineerend; bij de bijzondere scholen treedt
voor 1943 het percentage der vrouwelijke cursisten
meer op den voorgrond.
Belangrijk is voorts het aantal cursisten voor
Aantal bevorderde en voor het eindexamen geslaagde leerlingen in pCt. van
het aantal b(j den overgang of bij het eindexamen aanwezige leerlingen.
Openbare Bijzondere I Openb. hoogere I
gymnasia. gymnasia, i) burgersch.
J. M. J. M. J. M.