2 - VERSLAG GEMEENTELIJKE REINIGINGSDIENST. sterke (307 971) km. 257 968 13 652 16 229) 14 332 Totaal 345 392 (421 991) km. gewende pogingen om van buiten de stad extra voedsel voor het personeel te halen, werden met succes bekroond. Na herhaalde verzoeken aan de betreffende autoriteiten werd het personeel in het genot gesteld van bonlooze bijvoeding. Uitbreiding materieel. In 1944 heeft in verband met de oorlogsomstan digheden geen uitbreiding kunnen plaats vinden. 52163 7 277 71 598) 8 720) Totaal 151 520 (150 303) km. De personenauto’s legden in totaal af 52041 (46 025) km. Verzekering materieel. Voor alle bedrijfsautomobielen en motorrijwielen is een wettelüke aansprakelijkheidsverzekering gesloten. Met de auto’s ten dienste van den Gemeentelijken Geneeskundigen en Gezondheidsdienst werden af gelegd: voor ziekenvervoer 117 516 (114 755) km. goederenvervoer 34 004 35 548) 86) 17 387) - Mechanische tractie. Op het eind van het jaar waren aanwezig: 2 benzine-electrische huisvuilauto’s (oud model), 28 benzine-electrische roltrommelhuisvuilauto’s, 25 roltrommelauto’s gedreven door benzine-motor, 5 roltrommelauto’s gedreven door Dieselmotor, 5 motor-sproeiwagens, 4 motor-veegmachines, 6 zelf- ladende veegmachines, 6 sproei-spoel-veegmachi- nes, welke tevens dienst kunnen doen als sneeuw ploeg, 6 auto’s voor het pneumatisch ledigen van straatkolken en beerputten, 1 reparatie-auto, 9 vrachtauto’s, 2 auto's voor privaattonnen, 5 per sonenauto’s, 1 aanhangwagen voor faecaliënslan- gen, 21 auto-zandstrooimachines annex sneeuw ploeg, 1 driewielige motorcarrier, 3 motorrijwielen en 2 locomotoren voor het rangeeren van huisvuil- wagens op de terreinen van de overlaadinrichting. Verder 12 auto’s voor ziekenvervoer, 2 auto’s voor goederenvervoer en 2 motorrijwielen ten dien ste van den Gemeentelijken Geneeskundigen en Gezondheidsdienst. Afgelegde afstanden. Met de bedrijfsautomobielen werden de volgende afstanden afgelegd: met de vuilnisauto's sproei-spoel-veeg- machines veegmachines (zelf- ladende) privaattonnenauto’s zandstrooimachines auto’s voor het ledi gen van straatkol ken en beerputten goederenauto’s voor diverse diensten reparatie-auto 14 dagen worden ingezameld. Een zeer groot deel der bevolking wierp, ten gevolge van deze zeer hinderlijke onderbreking van den toch reeds zoo beperkten ophaaldienst, zijn huisvuil op straat. De daardoor ontstane sterke verontreiniging der straten stelde den Dienst voor een extra zware taak. In December was er een dusdanige achterstand in het onderhoud van de bedrijfsauto’s ontstaan, dat op 21, 22 en 23 December de huisvuildienst moest worden stopgezet. In Mei werden, ondanks de daartegen door het Gemeentebestuur bij de Duitsche bezettingsmacht ingediende protesten, de beide rupskranen van de reservevuilnisbergplaats aan den Fruitweg ge vorderd. De reeds te voorziene stagnatie in den vuilafvoer naar Drenthe zou door het gemis van deze onontbeerlijke werktuigen nog worden ver ergerd. Daarom werd in Juli begonnen met het maken van een talud aan de reservevuilnisberg plaats, waardoor het in elk geval mogelijk zou zijn de huisvuilauto’s te lossen. Wegens onregelmatigen treinenloop ontstond er in Augustus eenige malen stagnatie in den afvoer naar Drenthe; als gevolg van de spoorwegstaking werd die af voer op 6 Sep tember geheel stopgezet. Van dien datum af ge schiedde de aanvoer van de ingezamelde afval stoffen niet meer aan het centraal terrein, doch uitsluitend aan de reservevuilnisbergplaats. Behalve de genoemde rupskranen werden nog door de Duitsche bezetting gevorderd twee gecom bineerde sproei-spoel-auto’s en een magazijnauto. Voor opruimingswerkzaamheden werden aan den Dienst van Gemeentewerken 2 vrachtauto’s en eenige chassis van zandstrooimachines afgestaan. Twee buiten bedrijf gestelde Faun benzine-eleetri- sche vuilnisauto’s werden in Maart, na uitdrukke lijke en herhaalde verzoeken om toezending van vuilnisauto’s, aan de stad Hamburg afgestaan. Zij werden in Augustus wegens ondeugdelijkheid weer terugontvangen. Bij herhaling werden bij bominslag voor het ver wijderen van glas enz. en voor het vervoer van meubelen van ingezetenen, auto’s beschikbaar ge steld. Voor de in het vestinggebied gestationneerde ziekenauto’s moest personeel voor bediening en contróle op het onderhoud worden afgestaan. De ziekenauto’s werden later in het jaar wegens hun onvoldoende bedrijfszekerheid vervangen door een paardenziekenrütuig. Op last van den Burgemeester moest, ter bevor dering van de bestrijding van brandgevaar bij bomaanvallen, aan de depóts en posthuizen voor het publiek gelegenheid worden geboden tot het afhalen van zand. Van 5 Juni tot en met 1 Juli en van 17 Juli tot en met 12 Augustus kon dit af halen geschieden op eiken werkdag van 14 tot 16 uur. Wegens het zeer nijpende gebrek aan schoeisel werd in Juli aan het personeel medegedeeld, dat degenen, die in het bezit waren van 2 paar dienst schoenen, het 2e paar moesten inleveren ten be hoeve van de werklieden, die geen dienstschoenen meer hadden. De physieke toestand van het personeel werd als gevolg van de sehaarsehte aan voedsel in den loop van het jaar steeds slechter. Zeer vele van de aan-

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1944 | | pagina 130