2
-
VERSLAG GEMEENTELIJKE REINIGINGSDIENST.
sterke
(307 971) km.
257 968
13 652
16 229)
14 332
Totaal
345 392 (421 991) km.
gewende pogingen om van buiten de stad extra
voedsel voor het personeel te halen, werden met
succes bekroond. Na herhaalde verzoeken aan de
betreffende autoriteiten werd het personeel in het
genot gesteld van bonlooze bijvoeding.
Uitbreiding materieel.
In 1944 heeft in verband met de oorlogsomstan
digheden geen uitbreiding kunnen plaats vinden.
52163
7 277
71 598)
8 720)
Totaal 151 520 (150 303) km.
De personenauto’s legden in totaal af 52041
(46 025) km.
Verzekering materieel.
Voor alle bedrijfsautomobielen en motorrijwielen
is een wettelüke aansprakelijkheidsverzekering
gesloten.
Met de auto’s ten dienste van den Gemeentelijken
Geneeskundigen en Gezondheidsdienst werden af
gelegd:
voor ziekenvervoer 117 516 (114 755) km.
goederenvervoer 34 004 35 548)
86)
17 387)
-
Mechanische tractie.
Op het eind van het jaar waren aanwezig:
2 benzine-electrische huisvuilauto’s (oud model),
28 benzine-electrische roltrommelhuisvuilauto’s,
25 roltrommelauto’s gedreven door benzine-motor,
5 roltrommelauto’s gedreven door Dieselmotor,
5 motor-sproeiwagens, 4 motor-veegmachines, 6 zelf-
ladende veegmachines, 6 sproei-spoel-veegmachi-
nes, welke tevens dienst kunnen doen als sneeuw
ploeg, 6 auto’s voor het pneumatisch ledigen van
straatkolken en beerputten, 1 reparatie-auto,
9 vrachtauto’s, 2 auto's voor privaattonnen, 5 per
sonenauto’s, 1 aanhangwagen voor faecaliënslan-
gen, 21 auto-zandstrooimachines annex sneeuw
ploeg, 1 driewielige motorcarrier, 3 motorrijwielen
en 2 locomotoren voor het rangeeren van huisvuil-
wagens op de terreinen van de overlaadinrichting.
Verder 12 auto’s voor ziekenvervoer, 2 auto’s
voor goederenvervoer en 2 motorrijwielen ten dien
ste van den Gemeentelijken Geneeskundigen en
Gezondheidsdienst.
Afgelegde afstanden.
Met de bedrijfsautomobielen werden de volgende
afstanden afgelegd:
met de vuilnisauto's
sproei-spoel-veeg-
machines
veegmachines (zelf-
ladende)
privaattonnenauto’s
zandstrooimachines
auto’s voor het ledi
gen van straatkol
ken en beerputten
goederenauto’s voor
diverse diensten
reparatie-auto
14 dagen worden ingezameld. Een zeer groot deel
der bevolking wierp, ten gevolge van deze zeer
hinderlijke onderbreking van den toch reeds zoo
beperkten ophaaldienst, zijn huisvuil op straat. De
daardoor ontstane sterke verontreiniging der
straten stelde den Dienst voor een extra zware
taak.
In December was er een dusdanige achterstand
in het onderhoud van de bedrijfsauto’s ontstaan,
dat op 21, 22 en 23 December de huisvuildienst
moest worden stopgezet.
In Mei werden, ondanks de daartegen door het
Gemeentebestuur bij de Duitsche bezettingsmacht
ingediende protesten, de beide rupskranen van de
reservevuilnisbergplaats aan den Fruitweg ge
vorderd. De reeds te voorziene stagnatie in den
vuilafvoer naar Drenthe zou door het gemis van
deze onontbeerlijke werktuigen nog worden ver
ergerd. Daarom werd in Juli begonnen met het
maken van een talud aan de reservevuilnisberg
plaats, waardoor het in elk geval mogelijk zou zijn
de huisvuilauto’s te lossen. Wegens onregelmatigen
treinenloop ontstond er in Augustus eenige malen
stagnatie in den afvoer naar Drenthe; als gevolg
van de spoorwegstaking werd die af voer op 6 Sep
tember geheel stopgezet. Van dien datum af ge
schiedde de aanvoer van de ingezamelde afval
stoffen niet meer aan het centraal terrein, doch
uitsluitend aan de reservevuilnisbergplaats.
Behalve de genoemde rupskranen werden nog
door de Duitsche bezetting gevorderd twee gecom
bineerde sproei-spoel-auto’s en een magazijnauto.
Voor opruimingswerkzaamheden werden aan den
Dienst van Gemeentewerken 2 vrachtauto’s en
eenige chassis van zandstrooimachines afgestaan.
Twee buiten bedrijf gestelde Faun benzine-eleetri-
sche vuilnisauto’s werden in Maart, na uitdrukke
lijke en herhaalde verzoeken om toezending van
vuilnisauto’s, aan de stad Hamburg afgestaan. Zij
werden in Augustus wegens ondeugdelijkheid weer
terugontvangen.
Bij herhaling werden bij bominslag voor het ver
wijderen van glas enz. en voor het vervoer van
meubelen van ingezetenen, auto’s beschikbaar ge
steld. Voor de in het vestinggebied gestationneerde
ziekenauto’s moest personeel voor bediening en
contróle op het onderhoud worden afgestaan. De
ziekenauto’s werden later in het jaar wegens hun
onvoldoende bedrijfszekerheid vervangen door een
paardenziekenrütuig.
Op last van den Burgemeester moest, ter bevor
dering van de bestrijding van brandgevaar bij
bomaanvallen, aan de depóts en posthuizen voor
het publiek gelegenheid worden geboden tot het
afhalen van zand. Van 5 Juni tot en met 1 Juli
en van 17 Juli tot en met 12 Augustus kon dit af
halen geschieden op eiken werkdag van 14 tot
16 uur.
Wegens het zeer nijpende gebrek aan schoeisel
werd in Juli aan het personeel medegedeeld, dat
degenen, die in het bezit waren van 2 paar dienst
schoenen, het 2e paar moesten inleveren ten be
hoeve van de werklieden, die geen dienstschoenen
meer hadden.
De physieke toestand van het personeel werd als
gevolg van de sehaarsehte aan voedsel in den loop
van het jaar steeds slechter. Zeer vele van de aan-