IB
t
HOOFDSTUK IX.
VERKEER.
Wandelhoofd.
Nadat reeds in 1943 het paviljoen was af
gebrand, werd het wandelhoofd in het verslag
jaar vanwege de Duitsehe bezettingsmacht geheel
afgebroken in het kader van de verdedigings
maatregelen door haar in het kustgebied ge
nomen.
Verkeersongevallen.
Het aantal ter kennis van de Politie gekomen,
in de desbetreffende statistiek opgenomen, ver
keersongevallen bedroeg 742, waarvan 34 met den
dood, 266 met ernstig en 103 met licht letsel als
gevolg, terwijl bij 339 ongevallen uitsluitend mate-
rieele schade werd aangericht. 306 ongevallen
werden veroorzaakt door overtreding van ver-
keersvoorschriften en 181 door verkeersfouten van
voetgangers en trampassagiers. Bij de 742 ver
keersongevallen waren in totaal 1320 voertuigen
en voetgangers betrokken, w.o. 280 vrachtauto’s,
151 personenauto’s, 13 autobussen, 30 motorrijwie
len en 330 rijwielen. Het totaal aantal slacht
offers bedroeg 457 (324 van het mannelijk en 133
van het vrouwelijk geslacht).
De hier vermelde aantallen zijn aanzienlijk
lager dan in vorige jaren, hetgeen uitsluitend
een gevolg is van de voortdurende afneming van
het verkeer in het verslagjaar; aan het einde des
jaars was er nauwelijks nog van eenig verkeer
sprake, behoudens dat der Duitsehe bezettings
macht en eenig verkeer voor de voedselvoorzie
ning.
Vreemdelingenverkeer.
Aan de Vereeniging tot Bevordering van het
Vreemdelingenverkeer 's-Gravenhage werd over
1944 een Gemeentesubsidie van f 10.500,toege
kend.
De afdeeling „Informatie” verstrekte 5 869 in
lichtingen. De afdeeling „Initiatief” organiseerde
een fotospeurtocht.
Het aantal in hotels te dezer stede in 1944 aan
gekomen gasten bedroeg, volgens opgaven ver
strekt door de hotelhouders en bewerkt door het
Gemeentelijk Statistisch Bureau 64 014, waarvan
11210 (17,5 pCt.) uit het buitenland, en het aantal
overnachtingen 208 679, waarvan 47 886 (22,9 pCt.)
van gasten uit het buitenland.
Van de buitenlandsche gasten kwamen 10 257
(91,5 pCt.) uit Duitschland. Hun aantal overnach
tingen bedroeg 43 961 of 91,2 pCt. van het totaal
aantal overnachtingen van gasten uit den vreemde.
De courses op Duindigt trokken veel belang
stelling evenals de windhondenrensport. Afzonder
lijke gegevens daaromtrent zijn niet ontvangen.
Het bezoek aan de bekendste Haagsche beziens
waardigheden was zeer groot, in aanmerking ge
nomen, dgt er geen bepaalde stimulans was, zoo-
als de „stempeltoeht” in vorige jaren.
Het Panorama Mesdag ontving tot September,
toen het evenals vele andere bezienswaardigheden
gesloten werd, 79 211 bezoekers; het Vredespaleis
ontving tot September 33 436 belangstellenden.
Paspoorten enz.
Uitgereikt werden 2 225 paspoorten en 935 be
wijzen van Nederlanderschap, terwijl de geldig
heidsduur van 360 paspoorten werd verlengd.
RU- en nummerbewözen.
Behandeld werden 5122 aanvragen voor rij- en
nummerbewijzen.
Wegen.
Gegevens betreffende de wegen en het onderhoud
daarvan treft men aan in de verslagen van den
Dienst der Gemeentewerken (bladz. 2 en 3) en
van de Gemeenteplantsoenen (bladz. 1).
Tramwegen en autobusdiensten.
Het toenemende gebrek aan rijwielbanden en
schoeisel deed het reizigersvervoer nog verder
stijgen in de eerste 8 maanden van het jaar. Wegens
het groote materiaalgebrek moest het autobus-
verkeer nog verder beperkt worden, waardoor het
reizigersvervoer op de stadsbuslijnen, hoewel per
wegen-kilometer zeer hoog, in totaal achteruit
ging.
In September begon de Duitsehe bezettingsmacht
op zeer groote schaal autobussen te vorderen. Aan
het einde van het verslagjaar hadden zoowel de
Haagsche Tramweg-Maatschappij als de West-
landsche Stoomtramweg-Maatschappü en de Noord-
Zuidhollandsche Tramweg-Maatschappij practisch
geen automaterieel meer ter beschikking.
Wegens de verscherpte oorlogsomstandigheden
werd in November alle tram- en busvervoer stil
gelegd, nadat reeds in September was begonnen
met inkrimping van de dageljjksehe rijtijden met
het oog op noodzakelijke stroom- en brandstof-
bespanng.
Door den aanleg van Duitsehe vestingwerken in
het kustgebied werden verscheidene tramlijnen
doorsneden en moesten onderscheidene baange-
deelten worden gesloopt; het vrijkomende mate
riaal werd gedeeltelijk door de Duitsehe bezetters
gevorderd.
De N.V. Gemengd Bedrijf Haagsche Tramweg-
Maatschappij boekte in 1944 een voordeelig saldo
van f 360.340,63, waarvan de Gemeente f 304.906,04
en de N.V. Haagsche Buurtspoorwegen f 54.434,59
ontving.
Voor verdere gegevens betreffende de tramlijnen
en autobusdienst van deze N.V. wordt verwezen
naar haar jaarverslag. Alleen zij hier nog ver
meld, dat de H.T.M. ingevolge het voorschrift,
dat Duitsehe militairen en ander Duitsch perso
neel zonder betaling vervoerd moesten worden,
in 1944 2 522 194 gratis reizigers heeft gehad. Sedert
1940 heeft de Maatschappij 19 345 075 maal gratis
Duitschers moeten vervoeren. Eenige schadever
goeding daarvoor is nog steeds niet ontvangen.
De Noord-Zuidhollandsche Tramweg-Maatschap
pij N.V. vervoerde op de Ujn ’s-Gravenhage
VoorburgLeidenKatwjjk/Noordwijk tot 22 Sep
tember toen de dienst gestaakt werd rond
15 860 000 personen (abonné’s medegerekend)de
opbrengst van het vervoer was rond f 1.882.600,
(abonné’s medegerekend).
De W estlandsche Stoomtramweg-Maatschappij
vervoerde tot 7 September toen de diensten
wegens vordering van het automaterieel werden
gestaakt op de Ujn ’s-Gravenhage’s-Graven-
zande/Naaldwijk 1129 000 passagiers. De op
brengst van het vervoer bedroeg f 247.000,
Op de ljjn ’s-GravenhageWateringen—Poeldijk
Monster) werden tot dien datum rond 212 600
personen vervoerd, terwijl de vervoersopbrengst
ruim f 48.000,bedroeg.
Havens; bruggen.
Mededeelingen omtrent de werkzaamheden aan
havens en bruggen worden aangetroffen in het
verslag van den Dienst der Gemeentewerken
(bladz. 4 en 5).