IB t HOOFDSTUK IX. VERKEER. Wandelhoofd. Nadat reeds in 1943 het paviljoen was af gebrand, werd het wandelhoofd in het verslag jaar vanwege de Duitsehe bezettingsmacht geheel afgebroken in het kader van de verdedigings maatregelen door haar in het kustgebied ge nomen. Verkeersongevallen. Het aantal ter kennis van de Politie gekomen, in de desbetreffende statistiek opgenomen, ver keersongevallen bedroeg 742, waarvan 34 met den dood, 266 met ernstig en 103 met licht letsel als gevolg, terwijl bij 339 ongevallen uitsluitend mate- rieele schade werd aangericht. 306 ongevallen werden veroorzaakt door overtreding van ver- keersvoorschriften en 181 door verkeersfouten van voetgangers en trampassagiers. Bij de 742 ver keersongevallen waren in totaal 1320 voertuigen en voetgangers betrokken, w.o. 280 vrachtauto’s, 151 personenauto’s, 13 autobussen, 30 motorrijwie len en 330 rijwielen. Het totaal aantal slacht offers bedroeg 457 (324 van het mannelijk en 133 van het vrouwelijk geslacht). De hier vermelde aantallen zijn aanzienlijk lager dan in vorige jaren, hetgeen uitsluitend een gevolg is van de voortdurende afneming van het verkeer in het verslagjaar; aan het einde des jaars was er nauwelijks nog van eenig verkeer sprake, behoudens dat der Duitsehe bezettings macht en eenig verkeer voor de voedselvoorzie ning. Vreemdelingenverkeer. Aan de Vereeniging tot Bevordering van het Vreemdelingenverkeer 's-Gravenhage werd over 1944 een Gemeentesubsidie van f 10.500,toege kend. De afdeeling „Informatie” verstrekte 5 869 in lichtingen. De afdeeling „Initiatief” organiseerde een fotospeurtocht. Het aantal in hotels te dezer stede in 1944 aan gekomen gasten bedroeg, volgens opgaven ver strekt door de hotelhouders en bewerkt door het Gemeentelijk Statistisch Bureau 64 014, waarvan 11210 (17,5 pCt.) uit het buitenland, en het aantal overnachtingen 208 679, waarvan 47 886 (22,9 pCt.) van gasten uit het buitenland. Van de buitenlandsche gasten kwamen 10 257 (91,5 pCt.) uit Duitschland. Hun aantal overnach tingen bedroeg 43 961 of 91,2 pCt. van het totaal aantal overnachtingen van gasten uit den vreemde. De courses op Duindigt trokken veel belang stelling evenals de windhondenrensport. Afzonder lijke gegevens daaromtrent zijn niet ontvangen. Het bezoek aan de bekendste Haagsche beziens waardigheden was zeer groot, in aanmerking ge nomen, dgt er geen bepaalde stimulans was, zoo- als de „stempeltoeht” in vorige jaren. Het Panorama Mesdag ontving tot September, toen het evenals vele andere bezienswaardigheden gesloten werd, 79 211 bezoekers; het Vredespaleis ontving tot September 33 436 belangstellenden. Paspoorten enz. Uitgereikt werden 2 225 paspoorten en 935 be wijzen van Nederlanderschap, terwijl de geldig heidsduur van 360 paspoorten werd verlengd. RU- en nummerbewözen. Behandeld werden 5122 aanvragen voor rij- en nummerbewijzen. Wegen. Gegevens betreffende de wegen en het onderhoud daarvan treft men aan in de verslagen van den Dienst der Gemeentewerken (bladz. 2 en 3) en van de Gemeenteplantsoenen (bladz. 1). Tramwegen en autobusdiensten. Het toenemende gebrek aan rijwielbanden en schoeisel deed het reizigersvervoer nog verder stijgen in de eerste 8 maanden van het jaar. Wegens het groote materiaalgebrek moest het autobus- verkeer nog verder beperkt worden, waardoor het reizigersvervoer op de stadsbuslijnen, hoewel per wegen-kilometer zeer hoog, in totaal achteruit ging. In September begon de Duitsehe bezettingsmacht op zeer groote schaal autobussen te vorderen. Aan het einde van het verslagjaar hadden zoowel de Haagsche Tramweg-Maatschappij als de West- landsche Stoomtramweg-Maatschappü en de Noord- Zuidhollandsche Tramweg-Maatschappij practisch geen automaterieel meer ter beschikking. Wegens de verscherpte oorlogsomstandigheden werd in November alle tram- en busvervoer stil gelegd, nadat reeds in September was begonnen met inkrimping van de dageljjksehe rijtijden met het oog op noodzakelijke stroom- en brandstof- bespanng. Door den aanleg van Duitsehe vestingwerken in het kustgebied werden verscheidene tramlijnen doorsneden en moesten onderscheidene baange- deelten worden gesloopt; het vrijkomende mate riaal werd gedeeltelijk door de Duitsehe bezetters gevorderd. De N.V. Gemengd Bedrijf Haagsche Tramweg- Maatschappij boekte in 1944 een voordeelig saldo van f 360.340,63, waarvan de Gemeente f 304.906,04 en de N.V. Haagsche Buurtspoorwegen f 54.434,59 ontving. Voor verdere gegevens betreffende de tramlijnen en autobusdienst van deze N.V. wordt verwezen naar haar jaarverslag. Alleen zij hier nog ver meld, dat de H.T.M. ingevolge het voorschrift, dat Duitsehe militairen en ander Duitsch perso neel zonder betaling vervoerd moesten worden, in 1944 2 522 194 gratis reizigers heeft gehad. Sedert 1940 heeft de Maatschappij 19 345 075 maal gratis Duitschers moeten vervoeren. Eenige schadever goeding daarvoor is nog steeds niet ontvangen. De Noord-Zuidhollandsche Tramweg-Maatschap pij N.V. vervoerde op de Ujn ’s-Gravenhage VoorburgLeidenKatwjjk/Noordwijk tot 22 Sep tember toen de dienst gestaakt werd rond 15 860 000 personen (abonné’s medegerekend)de opbrengst van het vervoer was rond f 1.882.600, (abonné’s medegerekend). De W estlandsche Stoomtramweg-Maatschappij vervoerde tot 7 September toen de diensten wegens vordering van het automaterieel werden gestaakt op de Ujn ’s-Gravenhage’s-Graven- zande/Naaldwijk 1129 000 passagiers. De op brengst van het vervoer bedroeg f 247.000, Op de ljjn ’s-GravenhageWateringen—Poeldijk Monster) werden tot dien datum rond 212 600 personen vervoerd, terwijl de vervoersopbrengst ruim f 48.000,bedroeg. Havens; bruggen. Mededeelingen omtrent de werkzaamheden aan havens en bruggen worden aangetroffen in het verslag van den Dienst der Gemeentewerken (bladz. 4 en 5).

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1944 | | pagina 19