Mijne Heeren,
Wij hebben de eer U hierbij ons Verslag over den toestand en de
verrichtingen onzer Vennootschap over het jaar 1944, zoomede de Balans
en de Verlies- en Winstrekening, afgesloten per 31 December 1944, ter
goedkeuring aan te bieden.
Waar dit Verslag opgemaakt is in het bevrijdingsjaar 1945, meenen wij
allereerst uiting te moeten geven aan onze dankbaarheid, dat door deze
bevrijding de knellende banden, waaronder het personeel, de leidende amb
tenaren en de bedrijfsleiding gedurende de Duitsche bezetting hebben
moeten arbeiden, verbroken zijn en dat thans in vrijheid aan de opbloei
en ontwikkeling van de Vennootschap zal kunnen worden gewerkt.
ALGEMEENE TOESTAND.
De eerste 8 maanden van het verslagjaar geven, in verband met de
nog van weinig beteekenis zijnde gedwongen beperkingen in de tram-
diensten, maandelijks wederom hoogere vervoerscijfers, in vergelijking tot
dezelfde maanden van het jaar 1943. Eerst in September werden geleidelijk
aan de dagelijksche rijtijden, met het oog op de vereisehte stroom- en brand-
stofbesparing, in belangrijke mate ingekrompen en werd de eenig overge
bleven buslijn geheel stopgezet, als gevolg van de vordering van alle nog
beschikbare autobussen. Op het einde van dezelfde maand moest de dienst
op de stadstramlijnen op Zondagen gestaakt worden. Uiteindelijk hebben
de maatregelen van de Duitsche bezetting geleid tot stillegging van het
geheele stadstrambedrijf met ingang van 17 November 1944, terwijl op de
Intercommunale lijnen slechts enkele ritten per dag, speciaal ten behoeve
van de voedselvoorziening konden worden gereden. Het gevolg van deze
voor het bedrijf zeer ingrijpende maatregelen was vanzelfsprekend, dat de
ontvangsten snel daalden en in de tweede helft van November en in
December vrijwel geen reizigersontvangsten konden worden geïnd. Indien
een vergelijking wordt gemaakt tusschen het totale vervoer gedurende dit
verslagjaar en dat van het vorige jaar, dan blijkt dit met 18,6 te zijn
afgenomen. Het aantal gereden wagenkilometers en buskilometers is ten
opzichte van 1943 met 26,4 verminderd. De overbezetting der rijtuigen
is in dit verslagjaar, als gevolg eenerzijds van het vrijwel totaal ontbreken
van elk ander middel van vervoer en anderzijds door de beperking van de
tramdiensten o.m. wegens gebrek aan materialen voor het onderhoud van
het rollend materieel, nog grooter geworden.
Fig. 1 geeft een beeld van de wisselingen van het aantal per jaar afge-
iegde wagenkilometers van het Tram- en Busbedrijf en van de in totaal
afgelegde wagenkilometers over de 18 jaren van het bestaan onzer Ven
nootschap.
Het per wkm vervoerde aantal reizigers is in onderstaande tabel voor
de jaren 1939 t./m. 1944 aangegeven.
Fig. 2 geeft de reiz./wkm aan voor de stadstramlijnen over de jaren 1927
t.;m. 1944.
Door het zeer abnormaal hooge aantal reizigers, dat per wkm is ver
voerd moeten worden, is het rollend materieel aan sterke overbelasting
onderhevig geweest. De belangrijk meerdere slijtage, welke door deze regel-
1944
1943
1942
1941
1940
1939
3,24
2,99
2,87
2,47
3,79
3,91
3,64
2,75
4,87
6,60
4,53
2,99
10;91
9,84
10,82
6,32
7,11
9,21
7,06
4,42
9,75
11,67
9,58
5,66
Stadstramlljnen
buslijnen
Lijn Den HaagDelft
Den HaagLeiden