Mijne Heeren, Wij hebben de eer U hierbij ons Verslag over den toestand en de verrichtingen onzer Vennootschap over het jaar 1944, zoomede de Balans en de Verlies- en Winstrekening, afgesloten per 31 December 1944, ter goedkeuring aan te bieden. Waar dit Verslag opgemaakt is in het bevrijdingsjaar 1945, meenen wij allereerst uiting te moeten geven aan onze dankbaarheid, dat door deze bevrijding de knellende banden, waaronder het personeel, de leidende amb tenaren en de bedrijfsleiding gedurende de Duitsche bezetting hebben moeten arbeiden, verbroken zijn en dat thans in vrijheid aan de opbloei en ontwikkeling van de Vennootschap zal kunnen worden gewerkt. ALGEMEENE TOESTAND. De eerste 8 maanden van het verslagjaar geven, in verband met de nog van weinig beteekenis zijnde gedwongen beperkingen in de tram- diensten, maandelijks wederom hoogere vervoerscijfers, in vergelijking tot dezelfde maanden van het jaar 1943. Eerst in September werden geleidelijk aan de dagelijksche rijtijden, met het oog op de vereisehte stroom- en brand- stofbesparing, in belangrijke mate ingekrompen en werd de eenig overge bleven buslijn geheel stopgezet, als gevolg van de vordering van alle nog beschikbare autobussen. Op het einde van dezelfde maand moest de dienst op de stadstramlijnen op Zondagen gestaakt worden. Uiteindelijk hebben de maatregelen van de Duitsche bezetting geleid tot stillegging van het geheele stadstrambedrijf met ingang van 17 November 1944, terwijl op de Intercommunale lijnen slechts enkele ritten per dag, speciaal ten behoeve van de voedselvoorziening konden worden gereden. Het gevolg van deze voor het bedrijf zeer ingrijpende maatregelen was vanzelfsprekend, dat de ontvangsten snel daalden en in de tweede helft van November en in December vrijwel geen reizigersontvangsten konden worden geïnd. Indien een vergelijking wordt gemaakt tusschen het totale vervoer gedurende dit verslagjaar en dat van het vorige jaar, dan blijkt dit met 18,6 te zijn afgenomen. Het aantal gereden wagenkilometers en buskilometers is ten opzichte van 1943 met 26,4 verminderd. De overbezetting der rijtuigen is in dit verslagjaar, als gevolg eenerzijds van het vrijwel totaal ontbreken van elk ander middel van vervoer en anderzijds door de beperking van de tramdiensten o.m. wegens gebrek aan materialen voor het onderhoud van het rollend materieel, nog grooter geworden. Fig. 1 geeft een beeld van de wisselingen van het aantal per jaar afge- iegde wagenkilometers van het Tram- en Busbedrijf en van de in totaal afgelegde wagenkilometers over de 18 jaren van het bestaan onzer Ven nootschap. Het per wkm vervoerde aantal reizigers is in onderstaande tabel voor de jaren 1939 t./m. 1944 aangegeven. Fig. 2 geeft de reiz./wkm aan voor de stadstramlijnen over de jaren 1927 t.;m. 1944. Door het zeer abnormaal hooge aantal reizigers, dat per wkm is ver voerd moeten worden, is het rollend materieel aan sterke overbelasting onderhevig geweest. De belangrijk meerdere slijtage, welke door deze regel- 1944 1943 1942 1941 1940 1939 3,24 2,99 2,87 2,47 3,79 3,91 3,64 2,75 4,87 6,60 4,53 2,99 10;91 9,84 10,82 6,32 7,11 9,21 7,06 4,42 9,75 11,67 9,58 5,66 Stadstramlljnen buslijnen Lijn Den HaagDelft Den HaagLeiden

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1944 | | pagina 208