9 macht, zelfs van alle gesprongen en afgekeurde banden, tot nihil geredu ceerd. Het onderhoud der generatoren vereisehte nog altijd veel arbeid, vooral daar de grondstoffen voor de diabolo’s van belangrijk slechter kwaliteit werden. Brandstofverbruik. Niettegenstaande vele moeilijkheden werd toch voldoende hout voor het bedrijf verkregen. Een in 1943 gekochte groote partij houtskool, bleek ook voor het jaar 1944 toereikend te zijn. Brechcokes voor het drogen van het hout was steeds voldoende aan wezig. Aan het einde van het verslagjaar werd de geheele voorraad hout, houtskool en brechcokes door de bezettende macht in beslag genomen. Aan de personen-, vracht-, montage- en verdere werkauto’s werden de gewone herstellingen verricht. Bovendien werd de Opel personen-auto van een Svedlund-generator voor turfcokes voorzien. Door de bezettende macht werden gevorderd: 1 tractor (houtgas) voor het aansleepen van generatorbussen, 1 zandstrooiwagen (benzine). Op 31 December 1944 waren aanwezig: 2 personenauto’s (turfcokesgas), 1 geldtransportwagen (persgas), 1 noodploegauto (persgas), 2 vrachtauto’s (persgas), 4 bovenleidingsmontage-auto’s (persgas), 1 bovenleidingsmontage-auto '(benzine), 1 montagewagen op rails (benzine), 3 auto’s voor laschapparaten (persgas), 2 driewielers (benzine). III. Uitbreidingen en wijzigingen in de gebouwen en wachthuizen. Hoofdkantoor. Op de 2e étage werd een kamer ingericht tot kantoor voor de N.V. Haagsche Buurtspoorwegen. Remise Lijsterbesstraat. Aan den ingang van het remiseterrein werd een steenen schilderhuisje geplaatst. Het kantoor van den remisechef werd verbouwd. Langs de werkkuilen werd in totaal 250 m2 asfaltvloer vernieuwd. Remise Frans Halsstraat. Het kantoor van den remisechef werd gewijzigd. Autobusgarage Viaductweg. Aan de dakbedekking werden belangrijke her stelwerkzaamheden verricht. Sedert 6 September 1944 werden geleide lijk de geheele garage en alle kantoorlokaliteiten door de bezettende macht gevorderd. Remise ’s-Gravenmade. Op het remiseterrein werd een steenen schilder huisje gebouwd. Een gedeelte van de werkplaats werd voor kleedlokaal en een gedeelte van het magazijn voor oliehok afgescheiden. Wachthuizen en Abri’s. Op den Leidschestraatweg nabij de Boschlaan werd een abri geplaatst. Een koffietent van de Sierkan op de Nieuwe Parklaan nabij de Witte Brug werd ingericht tot wachthuis t.b.v. het personeel van lijn 9. In het wachthuis eindpunt lijn 7 Laan van N.O. Indië werd een W.C. met voorportaal tb.v. conductrices gemaakt. c. PERSONENAUTO’S EN WERKAUTO’S. Diverse Gebouwen.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1944 | | pagina 214