9
macht, zelfs van alle gesprongen en afgekeurde banden, tot nihil geredu
ceerd.
Het onderhoud der generatoren vereisehte nog altijd veel arbeid, vooral
daar de grondstoffen voor de diabolo’s van belangrijk slechter kwaliteit
werden.
Brandstofverbruik.
Niettegenstaande vele moeilijkheden werd toch voldoende hout voor
het bedrijf verkregen.
Een in 1943 gekochte groote partij houtskool, bleek ook voor het jaar
1944 toereikend te zijn.
Brechcokes voor het drogen van het hout was steeds voldoende aan
wezig.
Aan het einde van het verslagjaar werd de geheele voorraad hout,
houtskool en brechcokes door de bezettende macht in beslag genomen.
Aan de personen-, vracht-, montage- en verdere werkauto’s werden
de gewone herstellingen verricht. Bovendien werd de Opel personen-auto
van een Svedlund-generator voor turfcokes voorzien.
Door de bezettende macht werden gevorderd:
1 tractor (houtgas) voor het aansleepen van generatorbussen,
1 zandstrooiwagen (benzine).
Op 31 December 1944 waren aanwezig:
2 personenauto’s (turfcokesgas),
1 geldtransportwagen (persgas),
1 noodploegauto (persgas),
2 vrachtauto’s (persgas),
4 bovenleidingsmontage-auto’s (persgas),
1 bovenleidingsmontage-auto '(benzine),
1 montagewagen op rails (benzine),
3 auto’s voor laschapparaten (persgas),
2 driewielers (benzine).
III. Uitbreidingen en wijzigingen in de gebouwen en wachthuizen.
Hoofdkantoor. Op de 2e étage werd een kamer ingericht tot kantoor voor
de N.V. Haagsche Buurtspoorwegen.
Remise Lijsterbesstraat. Aan den ingang van het remiseterrein werd een
steenen schilderhuisje geplaatst. Het kantoor van den remisechef werd
verbouwd. Langs de werkkuilen werd in totaal 250 m2 asfaltvloer
vernieuwd.
Remise Frans Halsstraat. Het kantoor van den remisechef werd gewijzigd.
Autobusgarage Viaductweg. Aan de dakbedekking werden belangrijke her
stelwerkzaamheden verricht. Sedert 6 September 1944 werden geleide
lijk de geheele garage en alle kantoorlokaliteiten door de bezettende
macht gevorderd.
Remise ’s-Gravenmade. Op het remiseterrein werd een steenen schilder
huisje gebouwd. Een gedeelte van de werkplaats werd voor kleedlokaal
en een gedeelte van het magazijn voor oliehok afgescheiden.
Wachthuizen en Abri’s.
Op den Leidschestraatweg nabij de Boschlaan werd een abri geplaatst.
Een koffietent van de Sierkan op de Nieuwe Parklaan nabij de Witte
Brug werd ingericht tot wachthuis t.b.v. het personeel van lijn 9.
In het wachthuis eindpunt lijn 7 Laan van N.O. Indië werd een W.C.
met voorportaal tb.v. conductrices gemaakt.
c. PERSONENAUTO’S EN WERKAUTO’S.
Diverse Gebouwen.