10 van en 8 October 21 September en 29 October 9 October en 16 November 30 October Het wachthuis onder de kap van het Holl. Spoorstation werd geheel verbouwd. 12 September 20 September 4 September Van 5 September 13 September 6 uur tot 22,— uur 6 6 7 12 7 12 16 7 16 7,30 IV. Wijzigingen in den loop der lijnen. a. TRAMLIJNEN’. De afsluiting van het gebied Clingendaal en de aanleg van verdedi gingswerken hebben de volgende wijzigingen noodzakelijk gemaakt: Lijn 7. Met ingang van 25 Januari moest het traject Javastraat bij Alexanderstraat tot Boschlaan bjj Leidschestraatweg v.v. omgelegd worden via Alexanderstraat, Parkstraat, Kneuterdijk, Lange Vijver berg, Tournooiveld, Korte Voorhout, Leidschestraatweg. Lijn P. Ingaande 24 Augustus moest het traject- Turfmarkt—Viaduct Leidschestraatweg vervallen; in den middag van 26 Augustus kon, na dat een verbindingsboog over den Leidschestraatweg bij het Viaduct was aangelegd, deze lijn wederom naar de Turfmarkt worden doorge trokken, waarbij gereden werd via de sporen van lijn 4 tot le v. d. Boschstraat, lijn 7 tot Leidschestraatweg en verder de oude route tot Turfmarkt. In verband met de opgelegde stroombesparing moesten op verschil lende lijnen de frequenties veranderd worden, wederom een aantal halten worden opgeheven en w’erden nog de volgende wijzigingen ingevoerd: Lijn 4. Met ingang van 23 September werd het eindpunt Zijdelaan terug gebracht tot Overbosch, maar deze maatregel werd, wegens zware over belasting van lijn I2 van 9 October af weder ingetrokken. Lijn 7. Van 2 Maart af werd de route bekort, door tusschen Valkenbosch- plein en Waldeck Pyrmontkade v.v. te rijden via de Laan van Meer- dervoort. Lijn 11. Ingaande 16 September werd de pendeldienst binnen het vesting- gebied opgeheven. Lijn 14a. Met ingang van 21 April werd het eindpunt Nieboerweg terug gebracht naar Statenplein, zoodat van dien datum af het traject N. DuinwegStatenplein gereden werd. Ingaande 16 September werd deze pendeldienst opgeheven. Nadat aanvankelijk al de herhaalde pogingen, om toestemming te ver krijgen voor den aanleg van sporen en bovenleiding t.b.v. de doortrekking van lijn 4 naar het Hildebrandplein, waren gestrand op de onwil van de Duitsche bezetters, is het tenslotte gelukt toestemming te verkrijgen voor de doortrekking tot het Leeghwaterplein, zoodat van 25 Mei af het eind punt Holl. Spoor naar genoemd plein is verlegd, waarbij vanaf het Rijs- wijkscheplein gereden wordt via Rjjswjjkscheweg, Waldorpstraat, Leegh- waterstraat. Rijtijden der Tramlijnen. Gedurende het verslagjaar werden de rijtijden, in verband met maat regelen van de bezettende macht, als volgt vastgesteld: Stadslijnen. Van 1 Januari t./m. 3 September Op 21,30 19,30 9 19- 9,— 14,- 18,30 9,— 18,30 9,30 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1944 | | pagina 215