11 VI. Personeel en Arbeidsvoorwaarden. Gaandeweg werden in het verslagjaar de levensomstandigheden ook voor ons geheele personeel moeilijker. In het bijzonder in de herfst- en winterperiode heeft het meerendeel van het personeel zijn taak op loffelijke wijze vervuld. De diensttijden moesten regelmatig verkort worden, maar ook na de stillegging heeft het kantoor- en technisch personeel en een gedeelte van het rijdend personeel dagelijks gedurende enkele uren zijn arbeid, dikwijls onder moeilijke omstandigheden, verricht. Een woord van waardeering aan de velen, die het gevaar van gevangenneming of weg voering naar Duitsehland getrotseerd hebben, is hier op zijn plaats. V. Wijzigingen in de Tarieven en Vervoersvoorwaarden. Van 8 Januari af werd aan Roode Kruiszusters, in dienst van de Duitsche bezetting, mits in uniform gekleed, vrij vervoer verleend. Op de gesplitst gereden ritten der tramlijnen 8, 9 en 11 en buslijn T werden speciale overstapcoupons a 12 cent ingevoerd, uitsluitend ten be hoeve van de reizigers, die aan de grens van het vestinggebied over moes ten stappen. Het kort-traject tarief werd, in verband hiermede, binnen het vestinggebied vervallen verklaard. Bij de opheffingen en routewijzigingen van diverse tramlijnen en bus lijn T werden de houders van abonnementen en trajectkaarten wederom zooveel mogelijk tegemoet gekomen. In Augustus werd aan marechaussées en beambten dienstdoende bij de Parketwacht (Justitie), mits gekleed in uniform, toegestaan gratis ver voerd te worden. In dezelfde maand werd voor de leden van de Landwacht een speciale regeling getroffen, in verband waarmede dezen leden herkenningsbewijzen werden verstrekt op dezelfde voorwaarden als de Politie. Na de stillegging van het geheele stadstram verkeer op 17 November werd aan de houders van alle soorten abonnementen restitutie verleend. Van 24 September af geen dienst meer op Zondagen. Intercommunale lijnen. De begin- en eindtijden waren gedurende boven staande perioden gelijk aan die van de stadslijnen, met dien verstande, dat de dienst, zonder onderbreking, den geheelen dag plaats vond. Van 5 November af werd ook op de intercommunale lijnen de dienst op Zondagen stilgelegd. Nadat in de vesting Clingendaal de route van de eenig overgebleven buslijn T reeds eenige malen gewijzigd was, moest deze lijn met ingang van 25 Januari, wegens het sluiten van de vesting in twee gedeelten gesplitst worden, waarbij gereden werd tusschen de van Alkemadelaan en de ver sperring en tusschen de versperring en Spoorwijk. Het aantal ritten moest geleidelijk verminderd worden, wegens gebrek aan banden totdat van 6 September af de dienst geheel stilgelegd moest worden, daar al het be schikbare materieel door de Duitsche Weermacht gevorderd werd. Ritten voor de bezettende macht. Ten behoeve van het personeel van het Deutsche Theater en voor de Duitsche Weermacht werden herhaal delijk bussen voor extra diensten gevorderd. Ritten voor het Bureau Afvoer Burgerbevolking. Dit Bureau riep ver scheidene malen onze hulp in, indien stadsgedeelten of inrichtingen plotseling ontruimd moesten worden. b. AUTOBUSLIJNEN. Bijzondere diensten.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1944 | | pagina 216