11
VI. Personeel en Arbeidsvoorwaarden.
Gaandeweg werden in het verslagjaar de levensomstandigheden ook
voor ons geheele personeel moeilijker. In het bijzonder in de herfst- en
winterperiode heeft het meerendeel van het personeel zijn taak op loffelijke
wijze vervuld. De diensttijden moesten regelmatig verkort worden, maar
ook na de stillegging heeft het kantoor- en technisch personeel en een
gedeelte van het rijdend personeel dagelijks gedurende enkele uren zijn
arbeid, dikwijls onder moeilijke omstandigheden, verricht. Een woord van
waardeering aan de velen, die het gevaar van gevangenneming of weg
voering naar Duitsehland getrotseerd hebben, is hier op zijn plaats.
V. Wijzigingen in de Tarieven en Vervoersvoorwaarden.
Van 8 Januari af werd aan Roode Kruiszusters, in dienst van de
Duitsche bezetting, mits in uniform gekleed, vrij vervoer verleend.
Op de gesplitst gereden ritten der tramlijnen 8, 9 en 11 en buslijn T
werden speciale overstapcoupons a 12 cent ingevoerd, uitsluitend ten be
hoeve van de reizigers, die aan de grens van het vestinggebied over moes
ten stappen. Het kort-traject tarief werd, in verband hiermede, binnen het
vestinggebied vervallen verklaard.
Bij de opheffingen en routewijzigingen van diverse tramlijnen en bus
lijn T werden de houders van abonnementen en trajectkaarten wederom
zooveel mogelijk tegemoet gekomen.
In Augustus werd aan marechaussées en beambten dienstdoende bij de
Parketwacht (Justitie), mits gekleed in uniform, toegestaan gratis ver
voerd te worden.
In dezelfde maand werd voor de leden van de Landwacht een speciale
regeling getroffen, in verband waarmede dezen leden herkenningsbewijzen
werden verstrekt op dezelfde voorwaarden als de Politie.
Na de stillegging van het geheele stadstram verkeer op 17 November
werd aan de houders van alle soorten abonnementen restitutie verleend.
Van 24 September af geen dienst meer op Zondagen.
Intercommunale lijnen. De begin- en eindtijden waren gedurende boven
staande perioden gelijk aan die van de stadslijnen, met dien verstande,
dat de dienst, zonder onderbreking, den geheelen dag plaats vond. Van
5 November af werd ook op de intercommunale lijnen de dienst op
Zondagen stilgelegd.
Nadat in de vesting Clingendaal de route van de eenig overgebleven
buslijn T reeds eenige malen gewijzigd was, moest deze lijn met ingang van
25 Januari, wegens het sluiten van de vesting in twee gedeelten gesplitst
worden, waarbij gereden werd tusschen de van Alkemadelaan en de ver
sperring en tusschen de versperring en Spoorwijk. Het aantal ritten moest
geleidelijk verminderd worden, wegens gebrek aan banden totdat van
6 September af de dienst geheel stilgelegd moest worden, daar al het be
schikbare materieel door de Duitsche Weermacht gevorderd werd.
Ritten voor de bezettende macht. Ten behoeve van het personeel van het
Deutsche Theater en voor de Duitsche Weermacht werden herhaal
delijk bussen voor extra diensten gevorderd.
Ritten voor het Bureau Afvoer Burgerbevolking. Dit Bureau riep ver
scheidene malen onze hulp in, indien stadsgedeelten of inrichtingen
plotseling ontruimd moesten worden.
b. AUTOBUSLIJNEN.
Bijzondere diensten.