2 VERSLAG GEM. DIENST VAN HAVEN- EN MARKTWEZEN. in 1940 38 609 48 653 72 347 47 950 297 248 301429 123 999 59 574 24 941 48 912 34 288 14 817 13 239 8 789 71 vaartuigen 160 218 1715 787 door 2 583 2 473 2 063 2189 in 1940 1941 1942 1943 1944 in 1940 1941 1942 1943 1944 1894 tot een totaal van 2632 1201 1327 941 Schadevaringen. Aan de Gemeentelijke havenwerken werd door aanvaring of aandrijving schade toegebracht: in 1940 10 maal; in 1941 11 maal; in 1942 17 maal; in 1943 10 maal en in 1944 9 maal. Van de veroorzaakte schade werd proees-verbaal opgemaakt. De processen-verbaal werden doorge zonden naar den Dienst der Gemeentewerken, welke voor de verdere afwikkeling zorg droeg. terwijl langs het havenkantoor aan de Mabrug te Loosduinen binnen kwamen: in 1940 1941 1942 1943 1944 Stremmingen. In de jaren 1940 t./m. 1944 vonden, als ieder jaar, stremmingen plaats, hoofdzakeljjk als gevolg van lage waterstanden en minder baggeren. De schepen, die in den loop dezer jaren zonken, werden alle tijdig gelicht. Sleephelling. Het aantal gehellingde vaartuigen bedroeg: in 1940, 240; in 1941, 443; in 1942, 547; in 1943. 566 en in 1944. 120. Hjjschkraan. De hjjschkraan werd in gebruik gesteld: in 1940 74 maal; in 1941 145 maal; in 1942 234 maal; in 1943 242 maal en in 1944 160 maal. 1941 1942 1943 1944 17 491 ton. 29 038 29 935 39 792 24 025 Woonschepen. Het aantal woonschepen, dat in de Gemeente ligplaats had bedroeg: in 1940 75; in 1941 74; in 1942 70; in 1943 70 en in 1944, 55. in 1940 1941 1942 1943 1944 Benrtvaart. Deze tak van scheepvaart vertoonde in de oor logsjaren een stijgende lijn, vermoedelijk als ge volg van het gebrek aan andere vervoermiddelen. In de jaren 1940 t./m. 1944 onderhielden onder scheidenlijk 35, 35, 43, 47 en 55 vaartuigen scheep vaartdiensten tussehen deze gemeente en andere plaatsen. Duinwater. De aanvragen voor duinwater bedroegen: 936 200 liter 1412 800 926 600 1227 6(H) 1 031 600 C. MARKTWEZEN. Algemeene Markt. Deze markt vertoonde sedert het uitbreken van den oorlog als gevolg van de door den bezetter gestelde bepalingen en de maatregelen tegen de Joden, een sterk dalende lijn. Een tweede oorzaak hiervan was gelegen in de distributiebepalingen en het gebrek aan handelsartikelen. Het aantal ingenomen standplaatsen bedroeg: in 1940 1941 1942 1943 1944 Rijwielstalling. Het gebruik van de rijwielstallingen hield met vorenvermeiden achteruitgang gelijken tred, nog verergerd door de vele rijwielvorderingen van de Duitschers. Het aantal malen, dat rijwielen gestald werden bedroeg: Beweegbare bruggen. Door de 9 beweegbare bruggen in geopenden stand passeerden: 34 691 vaartuigen, gemiddeld per etmaal 115 128 162 241 160 Van de electrische doorhaalinrichting bij de brug over de Laakhaven aan den Rijswijkscheweg werd gebruik gemaakt: 1731 vaartuigen met een laadvermogen van in 1940 1941 1942 1943 1944 10 242 vaartuigen met een laadvermogen van 905115 ton. 11727 1002 180 11209 1093 196 14 427 1523 805 .11198 799773 II. BINNENHAVENS EN VAARTEN. Scheepvaart. De scheepvaart op de Gemeente is in de jaren 1940 t./m. 1944 op een vrijwel constant peil geble ven met een opleving in het jaar 1943 mede door het vervoer voor de Duitsche bezettings macht zooals uit de onderstaande cijfers blijkt. Langs het havenkantoor aan de Laakhaven kwa men binnen:

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1944 | | pagina 239