2
VERSLAG GEM. DIENST VAN HAVEN- EN MARKTWEZEN.
in 1940
38 609
48 653
72 347
47 950
297 248
301429
123 999
59 574
24 941
48 912
34 288
14 817
13 239
8 789
71 vaartuigen
160
218
1715
787
door
2 583
2 473
2 063
2189
in 1940
1941
1942
1943
1944
in 1940
1941
1942
1943
1944
1894 tot een totaal van
2632
1201
1327
941
Schadevaringen.
Aan de Gemeentelijke havenwerken werd door
aanvaring of aandrijving schade toegebracht:
in 1940 10 maal; in 1941 11 maal; in 1942 17 maal;
in 1943 10 maal en in 1944 9 maal.
Van de veroorzaakte schade werd proees-verbaal
opgemaakt. De processen-verbaal werden doorge
zonden naar den Dienst der Gemeentewerken,
welke voor de verdere afwikkeling zorg droeg.
terwijl langs het havenkantoor aan de Mabrug te Loosduinen binnen kwamen:
in 1940
1941
1942
1943
1944
Stremmingen.
In de jaren 1940 t./m. 1944 vonden, als ieder jaar,
stremmingen plaats, hoofdzakeljjk als gevolg van
lage waterstanden en minder baggeren.
De schepen, die in den loop dezer jaren zonken,
werden alle tijdig gelicht.
Sleephelling.
Het aantal gehellingde vaartuigen bedroeg:
in 1940, 240; in 1941, 443; in 1942, 547; in 1943. 566
en in 1944. 120.
Hjjschkraan.
De hjjschkraan werd in gebruik gesteld:
in 1940 74 maal; in 1941 145 maal; in 1942 234
maal; in 1943 242 maal en in 1944 160 maal.
1941
1942
1943
1944
17 491 ton.
29 038
29 935
39 792
24 025
Woonschepen.
Het aantal woonschepen, dat in de Gemeente
ligplaats had bedroeg:
in 1940 75; in 1941 74; in 1942 70; in 1943 70 en in
1944, 55.
in 1940
1941
1942
1943
1944
Benrtvaart.
Deze tak van scheepvaart vertoonde in de oor
logsjaren een stijgende lijn, vermoedelijk als ge
volg van het gebrek aan andere vervoermiddelen.
In de jaren 1940 t./m. 1944 onderhielden onder
scheidenlijk 35, 35, 43, 47 en 55 vaartuigen scheep
vaartdiensten tussehen deze gemeente en andere
plaatsen.
Duinwater.
De aanvragen voor duinwater bedroegen:
936 200 liter
1412 800
926 600
1227 6(H)
1 031 600
C. MARKTWEZEN.
Algemeene Markt.
Deze markt vertoonde sedert het uitbreken van
den oorlog als gevolg van de door den bezetter
gestelde bepalingen en de maatregelen tegen de
Joden, een sterk dalende lijn. Een tweede oorzaak
hiervan was gelegen in de distributiebepalingen
en het gebrek aan handelsartikelen.
Het aantal ingenomen standplaatsen bedroeg:
in 1940
1941
1942
1943
1944
Rijwielstalling.
Het gebruik van de rijwielstallingen hield met
vorenvermeiden achteruitgang gelijken tred, nog
verergerd door de vele rijwielvorderingen van de
Duitschers.
Het aantal malen, dat rijwielen gestald werden
bedroeg:
Beweegbare bruggen.
Door de 9 beweegbare bruggen in geopenden
stand passeerden:
34 691 vaartuigen, gemiddeld per etmaal 115
128
162
241
160
Van de electrische doorhaalinrichting bij de
brug over de Laakhaven aan den Rijswijkscheweg
werd gebruik gemaakt:
1731 vaartuigen met een laadvermogen van
in 1940
1941
1942
1943
1944
10 242 vaartuigen met een laadvermogen van 905115 ton.
11727 1002 180
11209 1093 196
14 427 1523 805
.11198 799773
II. BINNENHAVENS EN VAARTEN.
Scheepvaart.
De scheepvaart op de Gemeente is in de jaren
1940 t./m. 1944 op een vrijwel constant peil geble
ven met een opleving in het jaar 1943 mede
door het vervoer voor de Duitsche bezettings
macht zooals uit de onderstaande cijfers blijkt.
Langs het havenkantoor aan de Laakhaven kwa
men binnen: