2 L VERSLAG GEMEENTELIJKE REINIGINGSDIENST. 125 483 14 332) 8 201 Totaal 229 978 (345 392) km gonnen met het ophalen wagen. Op 27 December werd 76 011 13135 7 039 109 52 163) 7 277) (257 968) km. - - 13 652) - Aan het oordeel van de voor den Dienst inge stelde zuiveringscommissie voor het personeel wer den 20 gevallen onderworpen. In 3 gevallen volgde ontslag, in 7 gevallen, waarin vermoedelijk ook ontslag zal volgen, werden de betrokkenen ge schorst, terwijl in 8 gevallen disciplinaire straffen werden opgelegd. In één geval werd geenerlei straf gegeven en één geval werd van te weinig betee- kenis geacht om in behandeling te worden ge nomen. Mechanische tractie. Op het eind van het jaar waren aanwezig: 2 benzine-electrische huisvuilauto's (oud model), 25 benzine-electrische roltrommelhuisvuilauto's, 25 roltrommelauto's gedreven door benzine-motor, 5 roltrommelauto's gedreven door Dieselmotor, 4 motor-sproeiwagens, 4 motor-veegmachines, 6 zelf- ladende veegmachines, 8 sproei-spoel-veegmachi- nes, welke tevens dienst kunnen doen als sneeuw ploeg, 6 auto's voor het pneumatisch ledigen van straatkolken en beerputten, 1 reparatie-auto, 29 vrachtauto's, 2 auto's voor privaattonnen, 5 per sonenauto's, 1 aanhangwagen voor faecaliënslangen, 16 auto-izandstrooimachines annex sneeuwploeg, 1 driewielige motorcarrier, 3 motorrijwielen en 2 locomotoren voor het rangeeren van huisvuilwa- gons op de terreinen van de overlaadinrichting. Verder stonden ten dienste van den Gemeente lijken Geneeskundigen en Gezondheidsdienst 12 auto's voor ziekenvervoer, 2 auto's voor goederen vervoer en 2 motorrijwielen. Uitbreiding materieel. In 1945 werden aangeschaft: 15 General Motor Car-vrachtauto's om als huisvuilauto's dienst te doen en een Ford-vrachtauto ten behoeve van den Ontsmettingsdienst voor het vervoer van besmette goederen. Wegens gebrek aan voedsel viel bijna de helft van het personeel uit, terwijl het nog opkomende deel slechts tot het verrichten van een zeer be perkte taak in staat was. Dientengevolge moest de diensttijd aanmerkelijk worden ingekrompen. Bijna uitsluitend hierdoor, doch ook wegens gebrek aan voldoende motorbrandstof en de onmogelijk heid het automaterieel bedrijfsvaardig te houden, kon het huisvuil niet meer regelmatig worden opge haald. De uitvoering van den dienst daalde lang zamerhand tot een bedenkelijk peil om ten slotte op den 8en Mei geheel te worden stopgezet. Als gevolg van den ontstanen noodtoestand werd overal in de stad door de ingezetenen vuil gestort. Speciaal plantsoenen, pleinen en onbewoonde door bommen getroffen perceelen werden hiervoor ge bruikt. De ons land verder binnentrekkende geallieerde legers brachten o.m. benzine mede. Het was daar door mogelijk, zij het dan aanvankelijk op beschei den wijze, den 28en Mei weer met het ophalen van huisvuil te beginnen, nl. met 2 vuilnisautos' in afdee- ling West en met 2 in afdeeling Oost. Geleidelijk kon hieraan uitbreiding worden gegeven, zoodat op 4 Juni, met uitzondering nog van de in de zg. ves ting gelegen Vogelwijk, in de stad eenmaal per week huisvuil met auto's kon worden opgehaald. In de Vogelwijk werd eerst op 6 Augustus be gonnen met het ophalen van huisvuil met paard en Verzekering materieel. Voor alle bedrijfsautomobielen en motorrijwielen is een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering ge sloten. Afgelegde afstanden. Met de bedrijfsautomobielen werden de navol gende afstanden af gelegd: vuilnisauto's sproei-spoel-veegmachines veegmachines (zelfladende) privaattonnenauto's zandstrooimachines auto's voor het ledigen van straatkolken en beerputten goederenauto's voor diverse diensten reparatie-auto Op 27 December werd een begin gemaakt met het tweemaal per week ophalen van huisvuil. Toen de vergunninghouders voor het ophalen van aardappelschillen geen werk meer vonden, wegens het consumeeren door de burgerij van de schillen der slechts minieme hoeveelheid aardap pelen, werd getracht deze schillenophalers met paatd en wagen of handwagen in dienst te nemen voor het verwijderen van het op de openbare straten gestorte vuil. Het aantal gegadigden bleek, ondanks alle dezerzijds getrooste moeite, gering. Voor laatstgenoemde werkzaamheden werden na het vertrek van de Duitsche bezetting 20 par ticuliere vrachtauto's gehuurd. Eind September had de stad weer een behoorlijk aanzien en kon de veegdienst op normale wijze worden uitgevoerd^ Aan het gedurende de laatste oorlogsmaanden beperkte aantal beschikbare voertuigen werd niet temin hooge eischen gesteld. Regelmatig moesten deze worden afgestaan o.a. voor het ruimen van glas na bominslag. Bij de ramp van het Bezuidenhoutkwartier op Zaterdag 3 Maart was de Dienst volledig inge schakeld. Toen de begrafenisondernemingen haar werk niet meer aankonden, werden de voertuigen zelfs gebruikt voor het vervoeren van lijken van het Gemeenteziekenhuis naar de Algemeene Be graafplaats. Door de voortdurende stagnatie in den afvoer van afvalstoffen naar Drente, werden deze tot 6 December gestort op de reservevuilnisbergplaats aan den Fruitweg. Op den lOden December vertrok de eerste vuiltrein weer naar Drente. Ingaande 2 Juni werd voor het personeel van den buitendienst de vrije Zaterdagmiddag inge voerd.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1945 | | pagina 142