2
L
VERSLAG GEMEENTELIJKE REINIGINGSDIENST.
125 483
14 332)
8 201
Totaal
229 978 (345 392) km
gonnen met het ophalen
wagen.
Op 27 December werd
76 011
13135
7 039
109
52 163)
7 277)
(257 968) km.
-
-
13 652)
-
Aan het oordeel van de voor den Dienst inge
stelde zuiveringscommissie voor het personeel wer
den 20 gevallen onderworpen. In 3 gevallen volgde
ontslag, in 7 gevallen, waarin vermoedelijk ook
ontslag zal volgen, werden de betrokkenen ge
schorst, terwijl in 8 gevallen disciplinaire straffen
werden opgelegd. In één geval werd geenerlei straf
gegeven en één geval werd van te weinig betee-
kenis geacht om in behandeling te worden ge
nomen.
Mechanische tractie.
Op het eind van het jaar waren aanwezig:
2 benzine-electrische huisvuilauto's (oud model),
25 benzine-electrische roltrommelhuisvuilauto's,
25 roltrommelauto's gedreven door benzine-motor,
5 roltrommelauto's gedreven door Dieselmotor,
4 motor-sproeiwagens, 4 motor-veegmachines, 6 zelf-
ladende veegmachines, 8 sproei-spoel-veegmachi-
nes, welke tevens dienst kunnen doen als sneeuw
ploeg, 6 auto's voor het pneumatisch ledigen van
straatkolken en beerputten, 1 reparatie-auto, 29
vrachtauto's, 2 auto's voor privaattonnen, 5 per
sonenauto's, 1 aanhangwagen voor faecaliënslangen,
16 auto-izandstrooimachines annex sneeuwploeg,
1 driewielige motorcarrier, 3 motorrijwielen en 2
locomotoren voor het rangeeren van huisvuilwa-
gons op de terreinen van de overlaadinrichting.
Verder stonden ten dienste van den Gemeente
lijken Geneeskundigen en Gezondheidsdienst 12
auto's voor ziekenvervoer, 2 auto's voor goederen
vervoer en 2 motorrijwielen.
Uitbreiding materieel.
In 1945 werden aangeschaft: 15 General Motor
Car-vrachtauto's om als huisvuilauto's dienst te
doen en een Ford-vrachtauto ten behoeve van den
Ontsmettingsdienst voor het vervoer van besmette
goederen.
Wegens gebrek aan voedsel viel bijna de helft
van het personeel uit, terwijl het nog opkomende
deel slechts tot het verrichten van een zeer be
perkte taak in staat was. Dientengevolge moest
de diensttijd aanmerkelijk worden ingekrompen.
Bijna uitsluitend hierdoor, doch ook wegens gebrek
aan voldoende motorbrandstof en de onmogelijk
heid het automaterieel bedrijfsvaardig te houden,
kon het huisvuil niet meer regelmatig worden opge
haald. De uitvoering van den dienst daalde lang
zamerhand tot een bedenkelijk peil om ten slotte
op den 8en Mei geheel te worden stopgezet.
Als gevolg van den ontstanen noodtoestand werd
overal in de stad door de ingezetenen vuil gestort.
Speciaal plantsoenen, pleinen en onbewoonde door
bommen getroffen perceelen werden hiervoor ge
bruikt.
De ons land verder binnentrekkende geallieerde
legers brachten o.m. benzine mede. Het was daar
door mogelijk, zij het dan aanvankelijk op beschei
den wijze, den 28en Mei weer met het ophalen van
huisvuil te beginnen, nl. met 2 vuilnisautos' in afdee-
ling West en met 2 in afdeeling Oost. Geleidelijk
kon hieraan uitbreiding worden gegeven, zoodat op
4 Juni, met uitzondering nog van de in de zg. ves
ting gelegen Vogelwijk, in de stad eenmaal per
week huisvuil met auto's kon worden opgehaald.
In de Vogelwijk werd eerst op 6 Augustus be
gonnen met het ophalen van huisvuil met paard en
Verzekering materieel.
Voor alle bedrijfsautomobielen en motorrijwielen
is een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering ge
sloten.
Afgelegde afstanden.
Met de bedrijfsautomobielen werden de navol
gende afstanden af gelegd:
vuilnisauto's
sproei-spoel-veegmachines
veegmachines (zelfladende)
privaattonnenauto's
zandstrooimachines
auto's voor het ledigen van
straatkolken en beerputten
goederenauto's voor diverse
diensten
reparatie-auto
Op 27 December werd een begin gemaakt met
het tweemaal per week ophalen van huisvuil.
Toen de vergunninghouders voor het ophalen
van aardappelschillen geen werk meer vonden,
wegens het consumeeren door de burgerij van de
schillen der slechts minieme hoeveelheid aardap
pelen, werd getracht deze schillenophalers met
paatd en wagen of handwagen in dienst te nemen
voor het verwijderen van het op de openbare
straten gestorte vuil. Het aantal gegadigden bleek,
ondanks alle dezerzijds getrooste moeite, gering.
Voor laatstgenoemde werkzaamheden werden na
het vertrek van de Duitsche bezetting 20 par
ticuliere vrachtauto's gehuurd. Eind September
had de stad weer een behoorlijk aanzien en kon
de veegdienst op normale wijze worden uitgevoerd^
Aan het gedurende de laatste oorlogsmaanden
beperkte aantal beschikbare voertuigen werd niet
temin hooge eischen gesteld. Regelmatig moesten
deze worden afgestaan o.a. voor het ruimen van
glas na bominslag.
Bij de ramp van het Bezuidenhoutkwartier op
Zaterdag 3 Maart was de Dienst volledig inge
schakeld. Toen de begrafenisondernemingen haar
werk niet meer aankonden, werden de voertuigen
zelfs gebruikt voor het vervoeren van lijken van
het Gemeenteziekenhuis naar de Algemeene Be
graafplaats.
Door de voortdurende stagnatie in den afvoer
van afvalstoffen naar Drente, werden deze tot
6 December gestort op de reservevuilnisbergplaats
aan den Fruitweg. Op den lOden December vertrok
de eerste vuiltrein weer naar Drente.
Ingaande 2 Juni werd voor het personeel van
den buitendienst de vrije Zaterdagmiddag inge
voerd.