21 VERSLAG van het Gemeentelijk Vestigingsbureau van ’s-Gravenhage over het jaar 1945. DIRECTIE. INLEIDING. Het jaar 1945 begon voor het Bureau onder de ongunstigste omstandigheden. De steeds talrijker wordende luchtaanvallen, de ontijdig ontplofte V-projectielen en het bombardement van het Bezuidenhoutkwartier op 3 Maart veroorzaakten groote verwoestingen aan woningen. De slachtoffers van de bombardementen moesten zoo goed mogelijk aan een andere huisvesting worden geholpen, ten gevolge waarvan de werkzaamheden van het Bureau aanmerkelijk toenamen. Onmiddellijk na de bevrijding werd een aanvang gemaakt met voorbereidingen voor de re-evacuatie binnen de vesting Clingendaal, terwijl eerst in Juli met de eigenlijke re-evacuatie kon worden begonnen. De woningposi ie werd van 1 Juli af practisch be- heerscht door het Bureau Afvoer Regeerings- Apparaat (B.A.R.A.). De vordering van de Gemeente op de afdeeling Financieele Afwikkeling Evacuatie 's-Gravenhage van het C.B.V.O. bedroeg per 1 November 19 *5 f 3.394.492,58. c. Afwikkeling loonadministratie. Het personeel werd met ingang van 1 November 1945 niet meer betaald door de Gemeente. Een overgroot gedeelte van het personeel ontving echter salaris bij vooruitbetaling per maand en had dus wedde ontvangen over November 1945. Deze De heer H. M. P. Hendriks, die op 15 November 1944 tot directeur werd benoemd, kwam ten ge volge van het bombardement van 3 Maart om het leven. Hierna trad de heer C. L. M. Taverne lijde lijk als waarnemend directeur op. Op 9 April werd de heer J. L. Wissenburgh tot directeur benoemd, die, onmiddellijk na de bevrijding, om politieke redenen door den Burgemeester werd geschorst. Op 7 Mei werd Ir. J. F. van Hoytema als zijn op volger benoemd en werd de naam van het Bureau veranderd in Gemeentelijk Vestigingsbureau. Deze naamsverandering sproot voort uit de omstandig heid, dat het Bureau, afgezien van de financieele afwikkeling, zich thans voornamelijk zou bezighou den met vestiging en verhuizing binnen de Ge meente en de naam Bureau Financieele Afwikke ling Evacuatie-Aangelegenheden in de bezettings jaren een niet bepaald gunstige reputatie had verworven. Op 20 Augustus ging Ir. J. F. van Hoytema met ziek everlof en benoemden Burgemeester en Wet houders de heer P. C. Wesseling, referendaris, hoofd van de afdeeling „Bevolking, Verkiezingen en Burgerlijke Stand" der Gemeentesecretarie tot wnd. directeur, de heer C. D. W. van Schaïck, referendaris afdeeling „Bevolking, Verkiezingen en Burgerlijke Stand" der Gemeentesecretarie tot wnd. adjunct-directeur en de heer M. H. A. Schmit, adjunct-accountant bij den Gemeentelijken Accoun tantsdienst, tot administrateur. Bij Koninklijk Besluit van 13 October 1945 (No. F 229), in werking getreden op 29 October 1945, houdende vaststelling van het Vorderingsbesluit dienst- en woonruimte te 's-Gravenhage en om geving, werd als onderdeel van het Centraal Bu reau Verzorging Oorlogsslachtoffers (C.B.V.O.) een Centraal Bureau voor de Huisvesting te 's-Graven hage en omgeving ingesteld, ten gevolge waarvan het Gemeentelijk Vestigingsbureau ophield te bestaan. Voor de afwikkeling van de zaken van het Ge meentelijk Vestigingsbureau stelden Burgemeester en Wethouders een Liquidatie-Commissie van het Gemeentelijk Vestigingsbureau in, die uit de vol gende heeren bestond: P, C. Wesseling, C. D. W. van Schaïck en J. B. de Jongh, toekomstig direc teur van het Centraal Bureau voor de Huisvesting. Op 1 November 1945 kwam de overdracht to. stand. De afdeeling Woningzaken en de daarmede verband houdende werkzaamheden werden over genomen door het Centraal Bureau voor de Huis vesting te 's-Gravenhage en omgeving, terwijl het Centraal Bureau Verzorging Oorlogsslachtoffers, afdeeling Financieele Afwikkeling Evacua.ie 's-Gra venhage onder leiding van den heer J. G. M. van Beukering, met de financieele afdeeling werd belast. Per 1 November stelde de Liquidatie-Commissie een Bureau in onder leiding van den heer P. A. Frequin, administrateur van den Dienst voor Schoone Kunsten, voormalig chef van de afdeeling Comptabiliteit en personeels-administratie van het Gemeentelijk Vestigingsbureau. Het Bureau belastte zich, onder toezicht van de Liquidatie-Commissie, met de afwikkeling. De taak van het Bureau bestond uit de volgende aangelegenheden. a. De regeling van het overnemen van het perso neel door het Rijk. Behoudens de van Gemeentewege gedetacheerde ambtenaren bestond het personeel uit arbeidscon- tractanten, die met ingang van 1 November 1945 moes en worden ontslagen, afgezien van het feit, of zij al dan niet door het Rijk zouden worden overgenomen, waarvoor 450 ontslagbrieven moes ten worden uitgezonden. b. Het overnemen van de loopende financieele zaken door het Rijk. Hoewel het C.B.V.O. per 1 November 1945 alle betalingen overnam had de Gemeente bij wijze van voorschot uitgaven gedaan, die, hetzij van het C.B.V.O., hetzij van derden dienden te worden teruggevorderd, terwijl tevens de overneming van girorekeningen en kassaldo moest worden geregeld met de daaraan verbonden financieele conse quenties. v

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1945 | | pagina 207