6 Zooals hieruit blijkt, nam de opbrengst van het stadsvervoer over het 2e halfjaar ten opzichte van dezelfde periode van het vorig jaar toe met 6,9 die van de Delftsche lijn met 0,8 terwijl de opbrengst van de Leidsche lijn een daling te zien geeft van 29,2 deze daling is in hoofd zaak te wijten aan de omstandigheid, dat de Leidsche lijn slechts ten deele werd geëxploiteerd, terwijl het niet rijden op de Zondagen speciaal voor deze lijn van grooten invloed is geweest. stilstand van het tram- en autobusbedrijf tot 11 Juni was, dat gedurende het eerste halfjaar uitsluitend exploitatie-uitgaven werden gedaan, waar tegenover vrijwel geen reizigersontvangsten stonden. Ofschoon een rechtstreeksche vergelijking van de vervoerscijfers met die van het vorige boekjaar, zooals deze tot nu toe gebruikelijk was, door de stillegging van het bedrijf gedurende in totaal circa 7 maanden, wordt doorbroken, meenen wij, uit financieel oogpunt deze vergelijkende cijfers volledigheidshalve te moeten verstrekken in eenigszins gewijzigden vorm, hier en daar aangevuld met redelijk vergelijkbare gegevens, welke uit een oogpunt van exploitatie van belang zijn. Aan het einde van dit verslag zjjn wederom de gebruikelijke grafieken opgenomen. Figuur 1 geeft een beeld van het aantal per jaar afgelegde w'agen- kilometers over de 19 jaren van het bestaan onzer Vennootschap. Omtrent de bezetting der rijtuigen kunnen normaal vergelijkbare ge gevens genoemd worden. Hieronder volgt een tabel van het per wagen- kilometer vervoerde aantal reizigers voor de jaren 1939 t./m. 1945. Figuur 2 geeft de reizigers per wagenkilometer aan voor de stadstram lijnen over de jaren sinds de oprichting van het Gemengd Bedrijf. De vervoersbehoefte na de bevrijding, was o.m. wegens het totaal ont breken van elk ander middel van vervoer, bijzonder groot, de tramdiensten daarentegen waren beperkt door de rantsoeneering van den eleetrischen stroom, zoodat de gemiddelde bezetting der tramwagens in de 2e helft van 1945, behoudens die van de lijn Den HaagLeiden, die van de vorige jaren nog overtroffen heeft, hetgeen uit bovenstaande tabel blijkt. Een overzicht van de toe- of afname der totale ontvangsten aan per sonen- en goederenvervoer, reclame en diversen in de beide semesters van het jaar 1945, vergeleken met die van het jaar 1944 is in onderstaande tabel gegeven. 1939 1940 1941 1943 1945 1942 1944 12,48 le halfjaar. Totaal. 2e halfjaar. n f f 4.564.000 (—59,7%) n Stadstramlgnen n buslijnen Hjn Den HaagDelft Den HaagLeiden 3,24 2,99 2,87 2,47 3,79 3,91 3,64 2,75 4,87 6,60 4,53 2,99 7,11 9,21 7,06 4,42 11,51 5,80 190.000(4- 6,9%) 74.000 100%) 5.000(4- 0,8%) 179.000 (—29,2%) 58.000 (—14,2%) 328.000 (—99,7%) 688.000 48,2%) 827.000 (- 65,3%) f 6.407.000 (—60,1%) f 4.754.000 (—97,2%) 4-f 254.000 99,6%) 693.000 90,2%) 4-, 648.000 (—99,1%) f 6.349.000 (—96,6%) 8tadstraml(jnen Autobuslijnen Intercom- De|ft munale l(jnen (Lelden Te zamen 10,91 9,84 I 10,82 j 6,32 9,75 11,67 9,58 I 5,66

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1945 | | pagina 230