6
Zooals hieruit blijkt, nam de opbrengst van het stadsvervoer over het
2e halfjaar ten opzichte van dezelfde periode van het vorig jaar toe met
6,9 die van de Delftsche lijn met 0,8 terwijl de opbrengst van de
Leidsche lijn een daling te zien geeft van 29,2 deze daling is in hoofd
zaak te wijten aan de omstandigheid, dat de Leidsche lijn slechts ten deele
werd geëxploiteerd, terwijl het niet rijden op de Zondagen speciaal voor
deze lijn van grooten invloed is geweest.
stilstand van het tram- en autobusbedrijf tot 11 Juni was, dat gedurende
het eerste halfjaar uitsluitend exploitatie-uitgaven werden gedaan, waar
tegenover vrijwel geen reizigersontvangsten stonden.
Ofschoon een rechtstreeksche vergelijking van de vervoerscijfers met
die van het vorige boekjaar, zooals deze tot nu toe gebruikelijk was, door
de stillegging van het bedrijf gedurende in totaal circa 7 maanden, wordt
doorbroken, meenen wij, uit financieel oogpunt deze vergelijkende cijfers
volledigheidshalve te moeten verstrekken in eenigszins gewijzigden vorm,
hier en daar aangevuld met redelijk vergelijkbare gegevens, welke uit een
oogpunt van exploitatie van belang zijn.
Aan het einde van dit verslag zjjn wederom de gebruikelijke grafieken
opgenomen.
Figuur 1 geeft een beeld van het aantal per jaar afgelegde w'agen-
kilometers over de 19 jaren van het bestaan onzer Vennootschap.
Omtrent de bezetting der rijtuigen kunnen normaal vergelijkbare ge
gevens genoemd worden. Hieronder volgt een tabel van het per wagen-
kilometer vervoerde aantal reizigers voor de jaren 1939 t./m. 1945.
Figuur 2 geeft de reizigers per wagenkilometer aan voor de stadstram
lijnen over de jaren sinds de oprichting van het Gemengd Bedrijf.
De vervoersbehoefte na de bevrijding, was o.m. wegens het totaal ont
breken van elk ander middel van vervoer, bijzonder groot, de tramdiensten
daarentegen waren beperkt door de rantsoeneering van den eleetrischen
stroom, zoodat de gemiddelde bezetting der tramwagens in de 2e helft van
1945, behoudens die van de lijn Den HaagLeiden, die van de vorige jaren
nog overtroffen heeft, hetgeen uit bovenstaande tabel blijkt.
Een overzicht van de toe- of afname der totale ontvangsten aan per
sonen- en goederenvervoer, reclame en diversen in de beide semesters van
het jaar 1945, vergeleken met die van het jaar 1944 is in onderstaande tabel
gegeven.
1939
1940
1941
1943
1945
1942
1944
12,48
le halfjaar.
Totaal.
2e halfjaar.
n
f
f 4.564.000 (—59,7%)
n
Stadstramlgnen
n buslijnen
Hjn Den HaagDelft
Den HaagLeiden
3,24
2,99
2,87
2,47
3,79
3,91
3,64
2,75
4,87
6,60
4,53
2,99
7,11
9,21
7,06
4,42
11,51
5,80
190.000(4- 6,9%)
74.000 100%)
5.000(4- 0,8%)
179.000 (—29,2%)
58.000 (—14,2%)
328.000 (—99,7%)
688.000 48,2%)
827.000 (- 65,3%)
f 6.407.000 (—60,1%)
f 4.754.000 (—97,2%) 4-f
254.000 99,6%)
693.000 90,2%) 4-,
648.000 (—99,1%)
f 6.349.000 (—96,6%)
8tadstraml(jnen
Autobuslijnen
Intercom- De|ft
munale
l(jnen (Lelden
Te zamen
10,91
9,84 I
10,82 j
6,32
9,75
11,67
9,58 I
5,66