10 2 1 motorwagens gesloten aanhgw. open aanhangw. 191 aanhgw. electrische locomotieven pekelwagens oude mw. voor spec, doeleinden railreinigingswagens railslijpwagens lorries 174 136 55 2 12 2 o 2 2 138 109 55 2 10 2 2 2 1 Diversen. Teneinde den tramdienst weder zoo snel mogelijk op gang te brengen, werd in de eerste week van Juni 1945 een aanvang gemaakt met het herstellen, door middel van electrisch lasschen, van verschillende be schadigingen aan sporen en wissels, ontstaan door bominslagen, vooral in het Bezuidenhoutkwartier, terwijl de in zeer vervuilden toestand geraakte sporen en wissels werden schoongemaakt. Op diverse plaatsen in het geëvacueerde gebied zijn rails, wissels, masten en bovenleiding gesloopt, teneinde materialen vrij te maken voor herstelwerkzaamheden op andere plaatsen. Op verschillende trajecten zijn masten en mastarmen geschilderd. II. Wijzigingen en uitbreidingen van het rollend materieel, a. TRAMWEGMATERIEEL. Het tramwegmaterieel bestond op 31 December 1945 uit: Buitenlijnen. 36 27 De bij Oerlikon in Zwitserland bestelde 2 luchtcompressoren voor de buitenlijn wagens zijn afgeleverd en worden ingebouwd. Bij Brown Boveri in Zwitserland zijn 2 motorcompressoren voor de buitenlijnwagens besteld. De door de bezettende macht gevorderde 45 motorwagens, 42 aanhang wagens en 4 pekelwagens waren eind Februari weggevoerd. Deze wagens zijn per 31 December 1945 geheel afgeschreven. Na de bevrijding zijn 6 motorwagens en 1 aanhangwagen, welke blijkbaar niet over de grens zijn gekomen, in zeer gehavenden staat teruggevonden. De mogelijkheid bestaat, dat nog meer gevorderd materieel uit Duitschland zal worden teruggevoerd. Na herstel, voor zoover mogelijk, zal dit materieel weer op den balans opgevoerd worden. Bij de op 22 Maart aan de remise Scheveningen veroorzaakte bomschade ■werden ook een groot aantal wagens beschadigd en bleven van geen enke len wagen de ruiten heel. Als gevolg van het nog heerschende gebrek aan materialen, konden slechts met groote moeite de noodzakelijkste schilder- en herstelwerken uitgevoerd worden. Geschilderd werden 4 stadsmotorwagens, 4 stadsaan hangwagens, 2 motor- en 3 aanhangwagens van de buitenlijnen, benevens 3 onderstellen van motor- en aanhangwagens, terwijl 7 stadsaanhang wagens en 2 aanhangwagens van de buitenlijnen gedeeltelijk geschilderd zijn. In het schilderwerk is dan ook groote achterstand gekomen. Aan de moeilijkheden, ontstaan door gebrek aan wielbanden, remblokken en koppe lingen, werd zooveel mogelijk het hoofd geboden door de wielbanden op zoodanige wijze af te draaien, dat zij nog voor het rijden geschikt waren Totaal. Stadslijnen.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1945 | | pagina 234