10
2
1
motorwagens
gesloten aanhgw.
open aanhangw.
191 aanhgw.
electrische locomotieven
pekelwagens
oude mw. voor spec, doeleinden
railreinigingswagens
railslijpwagens
lorries
174
136
55
2
12
2
o
2
2
138
109
55
2
10
2
2
2
1
Diversen.
Teneinde den tramdienst weder zoo snel mogelijk op gang te brengen,
werd in de eerste week van Juni 1945 een aanvang gemaakt met het
herstellen, door middel van electrisch lasschen, van verschillende be
schadigingen aan sporen en wissels, ontstaan door bominslagen, vooral
in het Bezuidenhoutkwartier, terwijl de in zeer vervuilden toestand
geraakte sporen en wissels werden schoongemaakt.
Op diverse plaatsen in het geëvacueerde gebied zijn rails, wissels,
masten en bovenleiding gesloopt, teneinde materialen vrij te maken
voor herstelwerkzaamheden op andere plaatsen.
Op verschillende trajecten zijn masten en mastarmen geschilderd.
II. Wijzigingen en uitbreidingen van het rollend materieel,
a. TRAMWEGMATERIEEL.
Het tramwegmaterieel bestond op 31 December 1945 uit:
Buitenlijnen.
36
27
De bij Oerlikon in Zwitserland bestelde 2 luchtcompressoren voor de
buitenlijn wagens zijn afgeleverd en worden ingebouwd.
Bij Brown Boveri in Zwitserland zijn 2 motorcompressoren voor de
buitenlijnwagens besteld.
De door de bezettende macht gevorderde 45 motorwagens, 42 aanhang
wagens en 4 pekelwagens waren eind Februari weggevoerd. Deze wagens
zijn per 31 December 1945 geheel afgeschreven. Na de bevrijding zijn
6 motorwagens en 1 aanhangwagen, welke blijkbaar niet over de grens
zijn gekomen, in zeer gehavenden staat teruggevonden. De mogelijkheid
bestaat, dat nog meer gevorderd materieel uit Duitschland zal worden
teruggevoerd. Na herstel, voor zoover mogelijk, zal dit materieel weer op
den balans opgevoerd worden.
Bij de op 22 Maart aan de remise Scheveningen veroorzaakte bomschade
■werden ook een groot aantal wagens beschadigd en bleven van geen enke
len wagen de ruiten heel.
Als gevolg van het nog heerschende gebrek aan materialen, konden
slechts met groote moeite de noodzakelijkste schilder- en herstelwerken
uitgevoerd worden. Geschilderd werden 4 stadsmotorwagens, 4 stadsaan
hangwagens, 2 motor- en 3 aanhangwagens van de buitenlijnen, benevens
3 onderstellen van motor- en aanhangwagens, terwijl 7 stadsaanhang
wagens en 2 aanhangwagens van de buitenlijnen gedeeltelijk geschilderd
zijn. In het schilderwerk is dan ook groote achterstand gekomen. Aan de
moeilijkheden, ontstaan door gebrek aan wielbanden, remblokken en koppe
lingen, werd zooveel mogelijk het hoofd geboden door de wielbanden op
zoodanige wijze af te draaien, dat zij nog voor het rijden geschikt waren
Totaal.
Stadslijnen.