11 en door in eigen werkplaats van oude wielbanden remblokken te vervaar digen en uit oude wagenassen koppelingen te maken. In December begon de afleverig van een gedeelte der in 1943 bestelde wielbanden. Gebrek aan glas en ankerdraad was oorzaak, dat een groot aantal motor- en aanhang wagens nog niet hersteld konden worden. Op 1 Januari bedroeg het aantal autobussen: 18 Generatorbussen, 10 Benzinebussen, 6 Dieselbusen, welke echter alle door de Duitsche bezetting aan onze beschikkingsmacht onttrokken waren. Bij de bevrjjding bleken nog slechts aanwezig te zijn: 17 Generatorbussen, zonder banden, 5 Benzinebussen, waarvan 1 met defecten motor, alle zonder wielen en banden en in zeer verwaarloosden toestand. Geleidelijk zijn uit de opslagplaatsen voor oorlogsmateriaal terugge kocht of op andere wijze terugverkregen: 26 Kromhout-bussen, waarvan 3 stuks gesloopt moeten worden en 1 Minerva-bus, zoodat op 31 December aan bruikbaar te maken bussen aanwezig waren: 40 Kromhoutbussen, 1 Minervabus. 41 bussen totaal. Deze bussen zijn alle volledig afgeschreven, met dien verstande, dat hiervan 18 stuks, welke in de garage aanwezig zijn gebleven, voor f 1, per stuk te boek staan. Alle bussen verkeeren in zeer deplorabelen toestand. De carrosserieën zijn in reparatie gegeven bij de firma’s Pennock in Den Haag en Beynes in Haarlem. De motoren moeten alle een groote revisie ondergaan, mede doordat het meerendeel op houtgas heeft geloopen. Van deze laatste zijn de cylinderblokken aan de firma Enkes te Voorburg in behandeling ge geven, waartoe reeds in September 1943 maatregelen waren getroffen. Bij de in reparatie gegeven carrosserieën is aan de fabrieken tevens opdracht verstrekt een toegangsdeur te maken in de achterzijde van den rechter zijwand, een zitplaats voor den conducteur aan te brengen en, ter verkrij ging van een ruimeren doorloop, de rechter rij dubbele zitbanken in enkele zitbanken te veranderen. Na herstel zullen de bussen weder op den balans opgevoerd worden. Teneinde het autobusbedrijf zoo snel mogelijk weder op gang te brengen, werd in December een voorloopige bestelling geplaatst op 10 Chausson autobussen, die geheel compleet uit Frankrijk zullen komen, doch waaraan enkele wijzigingen aan de carrosserieën zullen worden aan gebracht. Tenslotte loopen er nog een aantal bussen elders in het land voor werkliedenvervoer, waarvan getracht wordt, deze zoo spoedig mogelijk weder in ons bezit te krijgen. Aan de personen-, vracht-, montage- en verdere werkauto’s werden de noodzakelijke herstellingen verricht. Nadat weder voldoende benzine b. AUTOBUSMATERIEEL. Wagenpark. c. PERSONENAUTO’S EN WERKAUTO’S.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1945 | | pagina 235