11
en door in eigen werkplaats van oude wielbanden remblokken te vervaar
digen en uit oude wagenassen koppelingen te maken. In December begon
de afleverig van een gedeelte der in 1943 bestelde wielbanden. Gebrek aan
glas en ankerdraad was oorzaak, dat een groot aantal motor- en aanhang
wagens nog niet hersteld konden worden.
Op 1 Januari bedroeg het aantal autobussen:
18 Generatorbussen,
10 Benzinebussen,
6 Dieselbusen,
welke echter alle door de Duitsche bezetting aan onze beschikkingsmacht
onttrokken waren.
Bij de bevrjjding bleken nog slechts aanwezig te zijn:
17 Generatorbussen, zonder banden,
5 Benzinebussen, waarvan 1 met defecten motor, alle zonder wielen en
banden en in zeer verwaarloosden toestand.
Geleidelijk zijn uit de opslagplaatsen voor oorlogsmateriaal terugge
kocht of op andere wijze terugverkregen: 26 Kromhout-bussen, waarvan
3 stuks gesloopt moeten worden en 1 Minerva-bus, zoodat op 31 December
aan bruikbaar te maken bussen aanwezig waren:
40 Kromhoutbussen,
1 Minervabus.
41 bussen totaal.
Deze bussen zijn alle volledig afgeschreven, met dien verstande, dat
hiervan 18 stuks, welke in de garage aanwezig zijn gebleven, voor f 1,
per stuk te boek staan.
Alle bussen verkeeren in zeer deplorabelen toestand. De carrosserieën
zijn in reparatie gegeven bij de firma’s Pennock in Den Haag en Beynes
in Haarlem. De motoren moeten alle een groote revisie ondergaan, mede
doordat het meerendeel op houtgas heeft geloopen. Van deze laatste zijn
de cylinderblokken aan de firma Enkes te Voorburg in behandeling ge
geven, waartoe reeds in September 1943 maatregelen waren getroffen. Bij
de in reparatie gegeven carrosserieën is aan de fabrieken tevens opdracht
verstrekt een toegangsdeur te maken in de achterzijde van den rechter
zijwand, een zitplaats voor den conducteur aan te brengen en, ter verkrij
ging van een ruimeren doorloop, de rechter rij dubbele zitbanken in enkele
zitbanken te veranderen.
Na herstel zullen de bussen weder op den balans opgevoerd worden.
Teneinde het autobusbedrijf zoo snel mogelijk weder op gang te
brengen, werd in December een voorloopige bestelling geplaatst op 10
Chausson autobussen, die geheel compleet uit Frankrijk zullen komen,
doch waaraan enkele wijzigingen aan de carrosserieën zullen worden aan
gebracht.
Tenslotte loopen er nog een aantal bussen elders in het land voor
werkliedenvervoer, waarvan getracht wordt, deze zoo spoedig mogelijk
weder in ons bezit te krijgen.
Aan de personen-, vracht-, montage- en verdere werkauto’s werden
de noodzakelijke herstellingen verricht. Nadat weder voldoende benzine
b. AUTOBUSMATERIEEL.
Wagenpark.
c. PERSONENAUTO’S EN WERKAUTO’S.