2 VERSLAG VAN DEN CRISIS- EN DISTRIBUTIEDIENST. 17. Mient 199a, 18. Hoefkade 101, 19. Schelpkade 43, en bij de afdeeling Schoenen: 20. Nunspeetlaan 54. Werktijden. Nadat de werktijden in het eerste halfjaar van 1945 belangrijk waren verminderd en de kantoren des Zaterdags waren gesloten, hetgeen noodzakelijk was wegens gebrek aan brandstoffen en den slech ten voedingstoestand van het personeel, werd met ingang van 9 Juli 1945 wederom tot den nor malen arbeidstijd overgegaan, gedurende de eerste vijf werkdagen van 9 tot 16.30 uur met een mid dagpauze van een half uur, terwijl de diensttijd voor den Zaterdag werd bepaald van 9 tot 12.30 uur. In verband met den aard der werkzaamheden waren de diensturen van de afdeeling Handel, In stellingen en Bedrijven als volgt: de eerste vijf werkdagen der week van 8.40 uur tot 17 uur, des Zaterdags geen dienst. Ramp Bezuldenhout. Eenige uren na het noodlottige bombardement van het Bezuidenhoutkwartier in den ochtend van Zaterdag 3 Maart 1945 werden besprekingen ge voerd met verscheidene instanties op het gebied van de voedselvoorziening en de huisvesting, welke tot resultaat hadden, dat reeds den daarop- volgenden dag, Zondag, een begin kon worden gemaakt met het verstrekken van levensmiddelen kaarten en coupons voor de Centrale Keuken ten behoeve van hen, die mededeelden, dat zij ten gevolge van de ramp hun bescheiden hadden ver loren. Ingevolge voorschrift van het Centraal Distri butiekantoor en mede op last van den toenmaligen N-S.B.-Burgemeester, werd eveneens het bureau van den Nederlandschen Volksdienst ingeschakeld, waar betrokkenen zich in eerste instantie moesten vervoegen ter verkrijging van een schadekaart. Om den grooten stroom van menschen te kunnen verwerken en den wachttijd zoo gering moge lijk te doen zijn, vond de uitreiking van nieuwe distributiebescheiden en coupons voor de Cen trale Keuken, de registratie door het Eva- cuatiebureau, alsmede het doen van aangifte bij den Nederlandschen Volksdienst ter verkrijging van een schadekaart, in één gebouw plaats, nl. in de gymnastieklokalen Raamstraat 10. Na eenige dagen werd de bezetting uitgebreid met vertegen woordigers van de Schade-Enquête-Commissie, die werden ondergebracht in eenige lokalen van de h.b.s. Raamstraat 3. In eerstgenoemd gebouw werd aan de getroffe nen voor ieder gezinslid een hoeveelheid ontbijt koek, later een hoeveelheid brood, beschikbaar ge steld, hetgeen mogelijk was door een schenking van het Comité „de Zaanstreek”. Daar het bombardement tot onmiddellijke hulpver- leening verplichtte, was dit, wegens het ontbreken van betrouwbare gegevens, voor een deel van het publiek aanleiding dezerzijds kon dit niet on middellijk worden verhinderd om hiervan mis bruik te maken. De voormalige bewoners van het Bezuidenhoutkwartier en naaste omgeving ver deelden zich over het overige deel van ’s-Graven- hage en verder over de omliggende gemeenten door het uitschrijven en uitreiken der nood-dis- tributiestamkaarten, zeer zag toenemen. Voorts werd de afdeeling Brandstoffen begin September 1945 verplaatst van het Centrale Uit reikingslokaal aan de Groot Hertoginnelaan, hoek Laan van Meerdervoort, naar eenige op den be- ganen grond gelegen lokalen van het gebouw Terwestenstraat 195, alwaar eveneens een uitreik- lokaal der afdeeling Ziekenrantsoenen was ge vestigd. Uit een oogpunt van centralisatie en vereen voudiging van de werkzaamheden, werden de in het Centrale Uitreikingslokaal gehuisveste onder deden van de afdeeling Schoenen, Ziekenrantsoe nen en Bijzondere Arbeidsvormen, in de maanden Juli en Augustus ondergebracht in de voor deze afdeelingen aangewezen gebouwen. Het bijkantoor Rujjchrocklaan 178 werd met in gang van 1 September 1945 opgeheven, daar dit kantoor door het openstellen van het zg. vesting- gebied, geen recht van bestaan meer had. Bovendien werden eenige lokalen, t.w. Mient 199a, Hoefkade 101, Schelpkade 43 en Nunspeet laan 54 in gebruik genomen om het publiek in de gelegenheid te stellen de aanvraagformulieren voor textiel, en/of schoenen af te halen c.q. in te dienen, alsmede om de hun toegekende speciale vergunningen, textielpunten of bonnen in ont vangst te nemen. Op 31 December 1945 waren de volgende gebou wen bjj den Dienst in gebruik: 1 Hazelaarstraat 97/99 (hoofdkantoor); 2. Hazelaarstraat 97 (afd. Algemeene Zaken en Huishoudelijke Dienst) 3. Hazelaarstraat 99 (ged.) (afd. Interne Contröle) 4. Hazelaarstraat 101 (afd. Secretariaat, Comp tabiliteit en Algemeene Agenda en Correspon dentie) 5. Hazelaarstraat 121/125 (afd. Personeelszaken en Personeelsadministratie) 6. 2 kamers op de tweede verdieping van het ge bouw Goudenregenstraat 36 (magazijn en kluis); 7. Op de binnenplaats van het gebouw Gouden regenstraat 36, twee hulpgebouwen (afd. Stam kaarten) 8. Herschelstraat 23, t.w.: beganen grond en le verdieping (afd. Ziekenrantsoenen; 2e verdie ping: afd. Contröle en verantwoording waarde- materiaal) 9. Terwestenstraat 105 (afd. Ziekenrantsoenen en Brandstoffen); 10. Aucubastraat 3 (afd. Textiel, Houten meube len, Keramische artikelen en Keukengerei); 11. Copernicusstraat 159 (afd. Bijzondere Arbeids vormen, Vermissingen, Buitenland enz.); 12. Waldeck Pyrmontkade 90 (afd. Schoenen, Rij wielen en Rijwielbanden, afd. Contröle Buiten dienst en Recherche); 13. Pretoriusstraat 123 (afd. Handel, Instellingen en Bedrijven); 14. Het Centrale Uitreikingslokaal Groot Herto ginnelaan, hoek Laan van Meerdervoort; 15. Uitreikingslokaal van het bijkantoor Loosdui- nen, Wilhelminastraat 12 en administratie in het gebouw Wilhelminastraat 1; 16. Bijkantoor Ooststraat 1 (Schev.); terwijl bij de afd. Textiel nog gedeeltelijk als uit reikingslokaal in gebruik waren de lokalen

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1945 | | pagina 273