s
I
Bon n
VERSLAG VAN DEN CRISIS- EN DISTRIBDTIEDIENST.
6 863
10 542
24 920
1079
9 018
876
B 27
C 36
2036
1514
3 088
3 512
3 636
3 341
10 489
22 273
18 166
6 638
956
9 504
35
40
30 507
6 660
642 -
2828
Jongens
Jongens
Meisjes
I
Dames
Heeren
Beroepssehoenen
Dames en heeren
Dames
Heeren
Pantoffels
21 087 bonnen
21386
Stamkaarten.
Van 5 Januari tot 7 Maart 1945 was het gebouw
Goudenregenstraat 36 door de Duitschers bezet.
De toegang tot dit gebouw, alsmede tot de op de
binnenplaats staande hulpgebouwen, was verbo
den. In verband hiermede werd de afdeelin’g tijdelijk
ondergebraeht in het bjj de onderafdeeling Bijzon
dere Arbeidsvormen in gebruik zijnde gebouw
Copernicusstraat 159, met uitzondering van de groep
Geboorte, welke een plaats vond in het Centraal
Uitreikingslokaal aan de Groot-Hertoginnelaan,
hoek Laan van Meerdervoort.
Aan hen, die ten gevolge van het bombardement
van het Bezuidenhout hun distributiestamkaart
hadden verloren, werden in de maanden Juli en
Augustus zg. nood-distributiestamkaarten uitge
reikt.
Met ingang van 6 Augustus 1945 mochten ten
behoeve van huwelijken en huwelijksjubilea we
derom extra rantsoenen worden verstrekt. In totaal
werden 69145 rantsoenbonnen uitgereikt.
Het aantal in 1945 uitgereikte distributiestam--
kaarten
wegens
♦9
Dames
Heeren
Werkschoenen
Beroepsschoenen, dames en
heeren
Uitgereikt werden in totaal:
Maatgroep A 18 t./m. 26
B 27 35
C 36 40
en meisjes
bedroeg:
eerste uitgifte
verhuizing
vestiging uit het buitenland
geboorte
omwisseling, enz
Het aantal uitgereikte nood-distributiestamkaar
ten bedroeg:
wegens eerste uitgifte
verhuizing
vestiging
omwisseling enz.
Het aantal ingetrokken distributiestamkaarten
bedroeg:
wegens verhuizing14171
Omwisseling enz2 828
Het aantal ingetrokken nood-distributiestamkaar
ten bedroeg:
wegens verhuizing650
omwisseling 1709
Op 31 December 1945 bestond de afdeeling uit 55
ambtenaren.
Schoenen, Rijwielen en Rijwielbanden.
Ook in het jaar 1945 was het nog niet mogelijk
om den grooten achterstand bij de afdoening van
aanvragen voor schoenen in te loopen. Ten einde
eenigszins den grooten schoenennood te kunnen
lenigen, werden met succes pogingen aangewend
om in de maand Juli rechtstreeks van N.-Brabant
uit schoenen te betrekken en deze ter beschikking
te stellen van hen, die daaraan het meest dringend
behoefte hadden, o.a. de slachtoffers van het Be
zuidenhout. In totaal werden 19 280 bonnen voor
den aankoop van dit schoeisel uitgereikt.
Ook het probleem „werkschoenen” kon gedeelte
lijk worden opgelost door den aankoop van 8 004
paar gerepareerde Amerikaansche legerschoenen
zg. rebuilt-shoes, welke in November en December
1945 werden verstrekt voor den prijs van f 10,50
per paar aan hen, die daarvoor op grond van hun
werkzaamheden (puinruimen, buitendienst, enz.)
in aanmerking kwamen.
Daar het zich liet aanzien, dat de distributie
van schoenen in 1946 wegens een grootere toewijzing
van bonnen, een snellere afdoening der aanvragen
zou mogelijk maken, werd in de maand October
wederom de gelegenheid gegeven een aanvraagfor
mulier in te dienen. In 1945 werden de volgende
aantallen formulieren ingediend:
Gewone schoenen I A.
Maatgroep A 18 t./m. 26 17 215 formulieren
24 000
20 671
65 589
54 571
2760
De achterstand op 31 December bedroeg 285 000
aanvragen.
De werkzaamheden van de onderafdeeling Rij
wielen en Rijwielbanden namen na de bevrijding
belangrijk toe, omdat in de maand Juni wederom
met de uitgifte van bonnen voor rijwielbanden een
begin kon worden gemaakt.
Verstrekt werden in totaal:
12 346 toerbinnen- en 19117 toerbuitenbanden, 1 063
transportbinnen- en 1339 transportbuitenbanden
Zeer zeker is ook de volgende kwestie betref
fende de distributie van rijwielbanden in dit ver
slag van belang.
Nadat door het Centraal Distributiekantoor,
destijds gevestigd te Zwolle, een verbod tot afgifte
van bonnen voor rijwielbanden was uitgevaardigd,
werd begin October 1944 door het Rijksbureau voor
Rubber te Amsterdam toestemming verleend,
om de bjj fabrikanten te ’s-Gravenhage nog
aanwezige banden beschikbaar te stellen voor de
voorrangsgevallen, zooals artsen, verloskundigen,
openbare nutsbedrijven, voedselvoorziening, e.d.
Na onderzoek bleken nog in totaal aanwezig te
zijn:
bij Vredestein: 1155 transportbuiten- en 804 trans-
portbinnenbanden
bij Hevea: 1126 transportbuiten-en 1678 transport-
binnenbanden.
Eenige dagen na dit onderzoek deelde de chef
van het districtskantoor van Hevea mede, dat in
opdracht van het Rijksbureau voor Rubber aan
het Hoofdbestuur van het Nederlandsche Roode
Kruis waren afgeleverd: 402 transportbuiten-, 1809
transportbinnen- en 302 zg. foutbanden.
Deze transactie geschiedde met het oog op het