s I Bon n VERSLAG VAN DEN CRISIS- EN DISTRIBDTIEDIENST. 6 863 10 542 24 920 1079 9 018 876 B 27 C 36 2036 1514 3 088 3 512 3 636 3 341 10 489 22 273 18 166 6 638 956 9 504 35 40 30 507 6 660 642 - 2828 Jongens Jongens Meisjes I Dames Heeren Beroepssehoenen Dames en heeren Dames Heeren Pantoffels 21 087 bonnen 21386 Stamkaarten. Van 5 Januari tot 7 Maart 1945 was het gebouw Goudenregenstraat 36 door de Duitschers bezet. De toegang tot dit gebouw, alsmede tot de op de binnenplaats staande hulpgebouwen, was verbo den. In verband hiermede werd de afdeelin’g tijdelijk ondergebraeht in het bjj de onderafdeeling Bijzon dere Arbeidsvormen in gebruik zijnde gebouw Copernicusstraat 159, met uitzondering van de groep Geboorte, welke een plaats vond in het Centraal Uitreikingslokaal aan de Groot-Hertoginnelaan, hoek Laan van Meerdervoort. Aan hen, die ten gevolge van het bombardement van het Bezuidenhout hun distributiestamkaart hadden verloren, werden in de maanden Juli en Augustus zg. nood-distributiestamkaarten uitge reikt. Met ingang van 6 Augustus 1945 mochten ten behoeve van huwelijken en huwelijksjubilea we derom extra rantsoenen worden verstrekt. In totaal werden 69145 rantsoenbonnen uitgereikt. Het aantal in 1945 uitgereikte distributiestam-- kaarten wegens ♦9 Dames Heeren Werkschoenen Beroepsschoenen, dames en heeren Uitgereikt werden in totaal: Maatgroep A 18 t./m. 26 B 27 35 C 36 40 en meisjes bedroeg: eerste uitgifte verhuizing vestiging uit het buitenland geboorte omwisseling, enz Het aantal uitgereikte nood-distributiestamkaar ten bedroeg: wegens eerste uitgifte verhuizing vestiging omwisseling enz. Het aantal ingetrokken distributiestamkaarten bedroeg: wegens verhuizing14171 Omwisseling enz2 828 Het aantal ingetrokken nood-distributiestamkaar ten bedroeg: wegens verhuizing650 omwisseling 1709 Op 31 December 1945 bestond de afdeeling uit 55 ambtenaren. Schoenen, Rijwielen en Rijwielbanden. Ook in het jaar 1945 was het nog niet mogelijk om den grooten achterstand bij de afdoening van aanvragen voor schoenen in te loopen. Ten einde eenigszins den grooten schoenennood te kunnen lenigen, werden met succes pogingen aangewend om in de maand Juli rechtstreeks van N.-Brabant uit schoenen te betrekken en deze ter beschikking te stellen van hen, die daaraan het meest dringend behoefte hadden, o.a. de slachtoffers van het Be zuidenhout. In totaal werden 19 280 bonnen voor den aankoop van dit schoeisel uitgereikt. Ook het probleem „werkschoenen” kon gedeelte lijk worden opgelost door den aankoop van 8 004 paar gerepareerde Amerikaansche legerschoenen zg. rebuilt-shoes, welke in November en December 1945 werden verstrekt voor den prijs van f 10,50 per paar aan hen, die daarvoor op grond van hun werkzaamheden (puinruimen, buitendienst, enz.) in aanmerking kwamen. Daar het zich liet aanzien, dat de distributie van schoenen in 1946 wegens een grootere toewijzing van bonnen, een snellere afdoening der aanvragen zou mogelijk maken, werd in de maand October wederom de gelegenheid gegeven een aanvraagfor mulier in te dienen. In 1945 werden de volgende aantallen formulieren ingediend: Gewone schoenen I A. Maatgroep A 18 t./m. 26 17 215 formulieren 24 000 20 671 65 589 54 571 2760 De achterstand op 31 December bedroeg 285 000 aanvragen. De werkzaamheden van de onderafdeeling Rij wielen en Rijwielbanden namen na de bevrijding belangrijk toe, omdat in de maand Juni wederom met de uitgifte van bonnen voor rijwielbanden een begin kon worden gemaakt. Verstrekt werden in totaal: 12 346 toerbinnen- en 19117 toerbuitenbanden, 1 063 transportbinnen- en 1339 transportbuitenbanden Zeer zeker is ook de volgende kwestie betref fende de distributie van rijwielbanden in dit ver slag van belang. Nadat door het Centraal Distributiekantoor, destijds gevestigd te Zwolle, een verbod tot afgifte van bonnen voor rijwielbanden was uitgevaardigd, werd begin October 1944 door het Rijksbureau voor Rubber te Amsterdam toestemming verleend, om de bjj fabrikanten te ’s-Gravenhage nog aanwezige banden beschikbaar te stellen voor de voorrangsgevallen, zooals artsen, verloskundigen, openbare nutsbedrijven, voedselvoorziening, e.d. Na onderzoek bleken nog in totaal aanwezig te zijn: bij Vredestein: 1155 transportbuiten- en 804 trans- portbinnenbanden bij Hevea: 1126 transportbuiten-en 1678 transport- binnenbanden. Eenige dagen na dit onderzoek deelde de chef van het districtskantoor van Hevea mede, dat in opdracht van het Rijksbureau voor Rubber aan het Hoofdbestuur van het Nederlandsche Roode Kruis waren afgeleverd: 402 transportbuiten-, 1809 transportbinnen- en 302 zg. foutbanden. Deze transactie geschiedde met het oog op het

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1945 | | pagina 279