i 25 HOOFDSTUK IX. VERKEER. L Paspoorten enz. Uitgereikt werden 5 946 paspoorten en 1346 be wijzen van Nederlanderschap, terwijl de geldig heidsduur van 210 paspoorten werd verlengd. gegevens aangetroffen in het verslag van den Dienst der Gemeentew’erken, blz. 6. RU- en nummerbewijzen. Behandeld werden 18 979 aanvragen voor rij- en nummerbewijzen. N.V. Exploitatle-Maatschappü Scheveningen. De vernielingen aan hotels en andere gebouwen gedurende den oorlog aangericht waren zoo groot, dat in 1945 van badplaatsexploitatie geen sprake kon zijn. Bovendien was het strand nog niet vol komen van oorlogstuig gezuiverd. Vreemdelingenverkeer. Aan de Vereeniging tot Bevordering van het Vreemdelingenverkeer ’s-Gravenhage (V.V.V.) werd over 1945 een Gemeeutesubsidie van f 10.500,toe gekend, voorts een extra subsidie van f 6.000, voor de door de V.V.V. georganiseerde tentoon stelling met plannen voor den wederopbouw van de badplaats Scheveningen, welke van 22 Augustus tot 29 September gehouden werd in het gebouw Panorama Mesdag. De afdeeling „Informatie” ver strekte 1597 inlichtingen. Door de slechte communicatiemiddelen was de trek naar de Residentie aanvankelijk niet groot; later, mede doordat de Regeeringsbureaux weer volledig gingen werken, nam het bezoek zeer toe. Het aantal in hotels te dezer stede in 1945 aan gekomen gasten bedroeg, volgens opgaven ver strekt door de hotelhouders en bewerkt door het Gemeentelijk Bureau voor Statistiek en Voorlich ting 16 683. Daarvan waren 2123 personen (12,7 pCt.) uit het buitenland afkomstig. Het aantal overnachtingen in hotels bedroeg 94 942, waarvan 12 455 (13,1 pCt.) van gasten uit het buitenland. Tot aan de bevrijding was het buitenlandsch gastenverkeer hoofdzakelijk afkomstig uit Duitsch- land en hield verband met de bezettingstoestand. Na de bevrijding nam het verkeer uit andere lan den toe, voornamelijk uit Engeland en België, terwijl dat uit Duitschland ineenschrompelde. Voor zoover nog hotelgasten uit laatstgenoemd land werden opgegeven, waren dat toch in hoofdzaak personen, behoorend tot de geallieerde bezettings troepen in Duitschland, die ons land bezochten of op doorreis passeerden. Mede door het verbod van de totalisator was het bezoek aan het op 14 Juli geopende, doch nog zwaar beschadigde, Duindigt veel geringer dan gedurende de oorlogsjaren. De musea waren met uitzondering van het Pano rama Mesdag, dat 97 455 bezoekers telde, voor het grootste gedeelte van 1945 gesloten. Het Maurits- huis opende op 1 September met een tentoonstel ling, het zwaar beschadigde Gemeentemuseum exposeerde sedert December 1945 in Pulchri Studio. Havens; bruggen. Mededeelingen omtrent de werkzaamheden aan havens en bruggen worden aangetroffen in het verslag van den Dienst der Gemeentewerken, blz. 6. Wegen. Gegevens betreffende de wegen en het onderhoud daarvan treft men aan in de verslagen van den Dienst der Gemeentewerken, blz. 5 en van de Ge- meenteplantsoenen, blz. 2. Tramwegen en autobusdiensten. Het tram- en autobusverkeer, in het najaar van 1944 stilgelegd wegens de verscherpte oorlogsom standigheden, kon eerst eenigen tijd na de bevrij ding weder hersteld worden. Vóórdien waren de finaneieele omstandigheden voor de maatschappijen zeer ongunstig, daar tegenover de onvermijdelijke uitgaven geen ver- voersontvangsten stonden. De N.V. Gemengd Bedrijf Haagsche Tramweg- maatschappü kon de tramdienst op 11 Juni her vatten, alhoewel sleehts op beperkte schaal ten gevolge van de voorloopig geringe toewijzing van electrischen stroom. De dienst op de autobuslijnen kon in het verslag jaar nog niet worden hervat, doordat de weinige nog aanwezige of in den loop van het jaar uit verschillende Duitsche opslagplaatsen van oor logsmateriaal teruggehaalde autobussen niet her steld konden worden ten gevolge van de omstan digheid, dat het Militair Gezag beslag had gelegd op de garage met werkplaats aan de Viaductweg. Van de door de Duitsche bezettingsmacht gevor derde 45 motorwagens, 42 aanhangwagens en 4 pekelwagens werden na de bevrijding 6 motorwa gens en 1 aanhangwagen in zeer gehavenden staat teruggevonden. De mogelijkheid bestaat, dat nog meer gevorderd materieel uit Duitschland zal worden teruggevoerd. Uit de opslagplaatsen voor oorlogsmaterieel zijn teruggekocht of op andere wijze terugverkregen 26 Kromhout-bussen, waarvan 3 stuks gesloopt moesten worden en 1 Minerva-bus. In 1945 werden, exclusief het gratis vervoer van militairen, rond 42 924 000 reizigers vervoerd. Het nadeelig saldo over dit jaar bedroeg f 957.570,38, waarvan f 807.369,96 ten laste van de Gemeente en f 150.200,42 ten laste van de N.V. Haagsche Buurtspoorwegen komt. Voor verdere gegevens wordt verwezen naar het jaarverslag der H.T.M. De Noord-Zuid-ffollandsche Tramweg-Maat schap pij N.V. kon haar dienst in beperkte mate op 25 Juni hervatten. Op de lijn ’s-Gravenhage—Voor burg—Leiden werden rond 5 158 000 personen ver voerd (abonné’s medegerekend)de opbrengst van dat vervoer was rond f 695.300, N.V. Westlandsche Stoomtramweg-Maatschappij. Op 16 Juli werd met 6 autobussen een beperkte dienst hervat, welke evenals bjj andere maat schappijen in den loop van het jaar eeniger- mate kon worden uitgebreid. Op de lijn ’s-Graven hage—Lo osduinenNaaldwijk/'s-Gravenzande/Hoek van Holland en op de lijn Den HaagRijswijk— Wateringen/Monster werden in 1945 368 495 perso nen vervoerd. De opbrengst van dat vervoer be droeg rond f 600,

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1945 | | pagina 30