i
25
HOOFDSTUK IX.
VERKEER.
L
Paspoorten enz.
Uitgereikt werden 5 946 paspoorten en 1346 be
wijzen van Nederlanderschap, terwijl de geldig
heidsduur van 210 paspoorten werd verlengd.
gegevens aangetroffen in het verslag van den
Dienst der Gemeentew’erken, blz. 6.
RU- en nummerbewijzen.
Behandeld werden 18 979 aanvragen voor rij- en
nummerbewijzen.
N.V. Exploitatle-Maatschappü Scheveningen.
De vernielingen aan hotels en andere gebouwen
gedurende den oorlog aangericht waren zoo groot,
dat in 1945 van badplaatsexploitatie geen sprake
kon zijn. Bovendien was het strand nog niet vol
komen van oorlogstuig gezuiverd.
Vreemdelingenverkeer.
Aan de Vereeniging tot Bevordering van het
Vreemdelingenverkeer ’s-Gravenhage (V.V.V.) werd
over 1945 een Gemeeutesubsidie van f 10.500,toe
gekend, voorts een extra subsidie van f 6.000,
voor de door de V.V.V. georganiseerde tentoon
stelling met plannen voor den wederopbouw van
de badplaats Scheveningen, welke van 22 Augustus
tot 29 September gehouden werd in het gebouw
Panorama Mesdag. De afdeeling „Informatie” ver
strekte 1597 inlichtingen.
Door de slechte communicatiemiddelen was de
trek naar de Residentie aanvankelijk niet groot;
later, mede doordat de Regeeringsbureaux weer
volledig gingen werken, nam het bezoek zeer toe.
Het aantal in hotels te dezer stede in 1945 aan
gekomen gasten bedroeg, volgens opgaven ver
strekt door de hotelhouders en bewerkt door het
Gemeentelijk Bureau voor Statistiek en Voorlich
ting 16 683. Daarvan waren 2123 personen (12,7
pCt.) uit het buitenland afkomstig. Het aantal
overnachtingen in hotels bedroeg 94 942, waarvan
12 455 (13,1 pCt.) van gasten uit het buitenland.
Tot aan de bevrijding was het buitenlandsch
gastenverkeer hoofdzakelijk afkomstig uit Duitsch-
land en hield verband met de bezettingstoestand.
Na de bevrijding nam het verkeer uit andere lan
den toe, voornamelijk uit Engeland en België,
terwijl dat uit Duitschland ineenschrompelde. Voor
zoover nog hotelgasten uit laatstgenoemd land
werden opgegeven, waren dat toch in hoofdzaak
personen, behoorend tot de geallieerde bezettings
troepen in Duitschland, die ons land bezochten of
op doorreis passeerden.
Mede door het verbod van de totalisator was het
bezoek aan het op 14 Juli geopende, doch nog
zwaar beschadigde, Duindigt veel geringer dan
gedurende de oorlogsjaren.
De musea waren met uitzondering van het Pano
rama Mesdag, dat 97 455 bezoekers telde, voor het
grootste gedeelte van 1945 gesloten. Het Maurits-
huis opende op 1 September met een tentoonstel
ling, het zwaar beschadigde Gemeentemuseum
exposeerde sedert December 1945 in Pulchri Studio.
Havens; bruggen.
Mededeelingen omtrent de werkzaamheden aan
havens en bruggen worden aangetroffen in het
verslag van den Dienst der Gemeentewerken, blz. 6.
Wegen.
Gegevens betreffende de wegen en het onderhoud
daarvan treft men aan in de verslagen van den
Dienst der Gemeentewerken, blz. 5 en van de Ge-
meenteplantsoenen, blz. 2.
Tramwegen en autobusdiensten.
Het tram- en autobusverkeer, in het najaar van
1944 stilgelegd wegens de verscherpte oorlogsom
standigheden, kon eerst eenigen tijd na de bevrij
ding weder hersteld worden.
Vóórdien waren de finaneieele omstandigheden
voor de maatschappijen zeer ongunstig, daar
tegenover de onvermijdelijke uitgaven geen ver-
voersontvangsten stonden.
De N.V. Gemengd Bedrijf Haagsche Tramweg-
maatschappü kon de tramdienst op 11 Juni her
vatten, alhoewel sleehts op beperkte schaal ten
gevolge van de voorloopig geringe toewijzing van
electrischen stroom.
De dienst op de autobuslijnen kon in het verslag
jaar nog niet worden hervat, doordat de weinige
nog aanwezige of in den loop van het jaar uit
verschillende Duitsche opslagplaatsen van oor
logsmateriaal teruggehaalde autobussen niet her
steld konden worden ten gevolge van de omstan
digheid, dat het Militair Gezag beslag had gelegd
op de garage met werkplaats aan de Viaductweg.
Van de door de Duitsche bezettingsmacht gevor
derde 45 motorwagens, 42 aanhangwagens en 4
pekelwagens werden na de bevrijding 6 motorwa
gens en 1 aanhangwagen in zeer gehavenden staat
teruggevonden. De mogelijkheid bestaat, dat nog
meer gevorderd materieel uit Duitschland zal
worden teruggevoerd.
Uit de opslagplaatsen voor oorlogsmaterieel zijn
teruggekocht of op andere wijze terugverkregen
26 Kromhout-bussen, waarvan 3 stuks gesloopt
moesten worden en 1 Minerva-bus.
In 1945 werden, exclusief het gratis vervoer van
militairen, rond 42 924 000 reizigers vervoerd.
Het nadeelig saldo over dit jaar bedroeg
f 957.570,38, waarvan f 807.369,96 ten laste van de
Gemeente en f 150.200,42 ten laste van de N.V.
Haagsche Buurtspoorwegen komt.
Voor verdere gegevens wordt verwezen naar het
jaarverslag der H.T.M.
De Noord-Zuid-ffollandsche Tramweg-Maat schap
pij N.V. kon haar dienst in beperkte mate op 25
Juni hervatten. Op de lijn ’s-Gravenhage—Voor
burg—Leiden werden rond 5 158 000 personen ver
voerd (abonné’s medegerekend)de opbrengst van
dat vervoer was rond f 695.300,
N.V. Westlandsche Stoomtramweg-Maatschappij.
Op 16 Juli werd met 6 autobussen een beperkte
dienst hervat, welke evenals bjj andere maat
schappijen in den loop van het jaar eeniger-
mate kon worden uitgebreid. Op de lijn ’s-Graven
hage—Lo osduinenNaaldwijk/'s-Gravenzande/Hoek
van Holland en op de lijn Den HaagRijswijk—
Wateringen/Monster werden in 1945 368 495 perso
nen vervoerd. De opbrengst van dat vervoer be
droeg rond f 600,