32 VERSLAG van het Gemeentelijk Bureau voor Werkloozenzorg en Personeelsvoorziening te ’s-Gravenhage over het jaar 1945. Loonadministratie; Kas de Gemeentelijke wachtgeïdverordening; de voorschriften met betrekking tot de Gemeen telijke personeelsvoorziening. De gegevens ten aanzien van de werkzaamheden >or de werkverschaffing, personeelsreserve en ïrsoneelsvoorziening hebben op het geheele jaar *45 betrekking; de gegevens van de overige aan d Bureau opgedragen werkzaamheden betreffen d tijdvak 1 Juni t./m. 31 December 1945. b. Werkzaamheden. In de bovenvermelde besluiten werd vastgelegd, dat de vroegere aan het Bureau Werkverschaffing verbonden werkzaamheden door het nieuwe bureau izouden worden voortgezet. Tevens werd het Bureau met verscheidene nieuwe werkzaamheden belast. Aan het Gemeentelijk Bureau voor Werkloozen- Izorg en Personeelsvoorziening is thans opgedragen |de uitvoering van: |1. de overbruggingsregeling voor valide en bona fide werkloozen; p de regeling der sociaal-economische hulpver- leening aan kleine zelfstandigen; E. de steunregeling voor kleine boeren en tuinders; S de voorschriften voor de tewerkstelling in Gemeentelijke werkverruiming of werkver schaffing; I de voorschriften voor de uitbetaling van sub- sidiën verleend ten behoeve van particuliere wachtgeldregelingen, alsmede voor de uitbe- i taling van krachtens de Rijkswachtgeldregeling I voor particuliere bedrijven toegekende wacht- gelden; I. de voorschriften voor de uitbetaling der loonen I aan arbeidskrachten, werkzaam bij de geal- I lieerde strijdkrachten (Pioneer and Civil Labour I Units), alsmede de zorg voor de uitvoering van I de voor deze arbeiders geldende sociale voor- I schriften; I de verordening op de personeelsreserve en e. Afdeelingen. Het Bureau bestaat uit de afdeelingen Werk- loozenzorg en Personeelsvoorziening. Eerstge noemde afdeeling is verdeeld in de onderafdee- lingen: Sociale Uitvoering der Overbruggings regeling; Uitkeerings- en Loonadministratie; Kas; Boekhouding; Particuliere Wachtgeldregelingen; Personeelszaken, Correspondentie en Registratuur. Door de afdeeling Personeelsvoorziening wordt, behalve de zaken betreffende reservisten en wachtgelders der gemeente 's-Gravenhage, ook de personeelsvoorziening der Gemeente behartigd. d. Personeel. Het personeel bestond op 1 Januari 1945 uit: 10 ambtenaren in vasten dienst; 5 tijdelijke ambte naren (waaronder 2 wachtgelders) en 14 crisis- ambfenaren, 1 loop- en kantoorknecht en 2 werk sters. Door de instelling van het Gemeentelijk Bureau voor Werkloozenzorg en de opheffing van het Gemeentelijk Bureau voor Werkloozensteun op 1 Juni 1945 kwam op dien datum een vijftigtal ambtenaren van den Gemeentelijken Dienst voor Maatschappelijk Hulpbetoon (thans Dienst voor Sociale Belangen) over. De sterk toegenomen werkzaamheden van het Bureau hadden een snelle uitbreiding van het personeel ten gevolge. Zoo groeide de onderafdeeling, welke in het leven werd geroepen voor de controle op de aan vragen van overbruggingsuitkeering, in korten tijd uit tot 30 man. Op 31 December 1945 bestond het personeel uit 54 ambtenaren in vasten dienst, 70 in tijdelijken dienst, 11 crisisambtenaren, 5 jongmaatjes-ambte- naren en 9 werklieden, waaronder 1 wachtgelder. e. Huisvesting. In het gebouw aan de Waldeck Pyrmontkade 120 zijn ondergebracht: Personeelsvoorziening; Perso neelsreserve en Wachtgelders; Boekhouding Werk loozenzorg; Personeelszaken, Correspondentie en Registratuur. Tevens bevindt zich hier het Gemeen telijk Bureau voor sociaal-economische hulpver- leening aan kleine zelfstandigen. In het gebouw Beyersstraat 113 zijn onderge bracht: Sociale Uitvoering der overbruggingsrege ling; Uitkeerings- en Loonadministratie; Kas en Werkverschaffing. II. DE VERDEELING VAN DE WERKZAAM HEDEN VAN HET BUREAU OVER DE AFDEELINGEN. a. Afdeeling Werkloozenzorg. De onderafdeeling Sociale Uitvoering der over bruggingsregeling behandelt de aanvragen om uit- keering. Zij bepaalt aan de hand van de voor schriften het bedrag der overbruggingsuitkeering. I. INRICHTING VAN HET BUREAU. a. Instelling. Het Bureau droeg tot 1 Juni 1945 den naam, Gemeentelijk Bureau Werkverschaffing en Perso neelsreserve. Bij besluit van Burgemeester en Wethouders van 17 Juli 1945, no. 145651, afd. S.Z., werd te rekenen met ingang van 1 Juni 1945, het Gemeentelijk Bureau voor Werkloozenzorg ingesteld, welke naam door Burgemeester en Wethouders bij besluit van 12 October 1945, no. 150256-1, S.Z., gewijzigd werd in Gemeentelijk Bureau voor Werkloozenzorg en Personeelsvoorziening. Tot directeur werd be noemd het hoofd van het Gemeentelijk Bureau Werkverschaffing en Personeelsreserve.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1945 | | pagina 322