o VERSLAG GEMEENTEAPOTHEEK. Geneeskruidentuin. Gebouwen. 'Gedurende het verslagjaar konden eenige be langrijke verbeteringen in de huisvesting worden aa ngebracht. Het als pakhuis gebruikte schoolgebouw aan de Van-Djjckstraat no. 55a werd in October ontruimd. De daarrn opgeslagen goederen werden overge- 'iraeht naar het pand Dunne Bierkade 24, dat uit gerust met magazijnstellingen veel beter aan zijn doel beantwoordt dan het vorige pakhuis. Een bljj- Doordat het terrein van den geneeskruidentuin gedurende den winter 1944—1945 niet toegankelijk was en in deze periode gedeeltelijk onder water kwam te staan, ging een deel van het gewas ver loren, In verband met de veranderde tijdsomstandig heden werd in overleg met den Dienst der Gemeen- teplantsoenen besloten de geneeskruidentuin aan de Loolaan op te heffen en in het Zuiderpark een assortimeutstuin voor geneeskruiden in te richten, op dezelfde basis als de daar reeds bestaande in geoefendheid, vakkennis en verantwoordelijk heid tot uitdrukking te brengen-. De tot dusverre voor dit personeel gebruikte ambtenarenrang „bediende” kon aan dezen eisch niet voldoen. Der halve hebben Burgemeester en Wethouders onder scheidenlijk in groep 3, 4 en 5 van de Loonregeling voor de Gemeentewerklieden opgenomen de titels: adspirant-apotheekbediende, apotheekbediende en hoofdapotheekbediende. Geheel ongeschoold perso neel wordt als medicjjnknecht (groep 1) of als helper (groep 2) in dienst genomen. Bij voldoende geoefendheid en geschiktheid volgt bevordering tot adspirant-apotheekbediende. Wanneer de ad spirant-apotheekbediende door geoefendheid, vak kennis en ervaring een zelfstandige kracht is ge worden, wordt hij geplaatst in den rang van apotheekbediende. De titel hoofdapofheekbediende is bestemd voor slechts enkele krachten, die als apotheekbediende met bijzondere verantwoordelijk heid zijn belast. Na de bevrijding bleek er alom een sterk ver langen aanwezig om van werkkring te veranderen. Ook bjj de Gemeenteapotheek deed zich dit ver schijnsel voor. Van de 56 personen, op 1 Mei 1945 in dienst, waren er op 31 December 1945 nog slechts 39 werkzaam. Tusschen deze tijdstippen werd aan 27 personen voor het meerendeel op verzoek ontslag verleend; in hetzelfde tijdvak werden 22 personen in dienst genomen. De verbetering der voedselpositie maakte het mogelijk de verstrekking van bijvoeding, waar mede in 1944 was begonnen, in Augustus 1945 te beëindigen. Terstond na de bevrijding werd dooi’ Burgemees ter en Wethouders voor de Gemeenteapotheek en de Gemeenteziekenhuizen te zameu één Zuiverings commissie ingesteld. Ingevolge het advies dezer commissie werd wegens lidmaatschap van het Nederlandseh Arbeids-Front aan enkele leden van het personeel een berisping gegeven en één amb tenaar gestraft met inhouding van salaris gedu rende drie dagen. Overige maatregelen bleken niet noodig te zijn. Op 31 December bestond het personeel uit: 1 di recteur, 1 adjunct-directeur, 1 apotheker, 1 hulp- apotheker. 1 administrateur B, 1 chef van dienst. 1 bureauchef B, 1 magazijnmeester C, 1 adjunct- inagazjjnmeester C, 6 apothekersassistenten B, 12 apothekersassistenten A, 1 analyste A, 3 admini stratief ambtenaren A, 2 schrijvers 2e klasse, 5 apotheekbedienden, 1 adspirant-apotheekbediende, 5 helpers, 1 medicünkneeht, 2 jongmaatjes-medi- ejjnknecht, 1 instrumentmaker, 1 jongmaatje- instruraentmaker en 2 werkvrouwen. In totaal waren op dien datum 51 personen bij den Dienst werkzaam, tegen 53 op 31 December 1944. vende oplossing vormt de nieuwe opslagplaats niet, omdat het pand, dat per jaar is gehuurd, over eenige jaren weer ter beschikking van den verhuurder zal moeten komen. Van de verhuizing is gebruik gemaakt om de opgeslagen voorraden nauwkeurig te inventariseeren. Ook de magazijnruimten in het gebouw aan de Zuidwal ondergingen eenige verbeteringen. De keldergangen werden als opslagruimte benut door het aanbrengen van eenige groote muurkasten. Door een kleine verbouwing kon een der twee toegangen van de als magazijn ingerichte kelder worden afgesloten, zoo'dat thans een betere con trole op het betreden en verlaten van de magazij nen mogelijk is. Het bovengrondsehe magazijn- lokaal dient thans niet zoo zeer tot bergplaats, als wel tot kantoor voor de administratie van magazijn en inkoop. Een wijziging in de werktijden maakte het moge lijk de huisvesting te verbeteren. De werktijden zijn thans zoo vastgesteld, dat de eene helft van het personeel middagpauze heeft van 12 uur tot 12.45 uur en dè andere helft van 13 uur tot 13.45 uur. Daardoor kan met één koffiekamer worden volstaan. In de andere koffiekamer, die door dezen maatregel vrij kwam, is thans een deel der admi nistratie ondergebracht. Het andere deel der administratie, dat betrekking heeft op den inkoop, is gehuisvest bij den magazijnmeester (zooals hier boven reeds vermeld is). De administrateur kreeg de kamer van den adjunet-direeteur toegewezen. Het vrijgekomen administratielokaal werd bestemd tot werkkamer van den adjunct-directeur, apothe ker en hulpapothekers. Ook is daar de bibliotheek ondergebracht. Bovendien is de kamer zoodanig ingericht, dat zij tevens kan dienen als vergader lokaal voor ongeveer 15 personen. Voorts werd door het verplaatsen van een gla zen wand de lokaliteit van de technische afdeeling aanzienlijk vergroot. De gevonden oplossingen brachten wel verbetering zonder nochtans een idealen toestand te kunnen scheppen. V oor het vraagstuk van een ruimere huisvesting voor de afdeeling sterilisatie kon geen oplossing worden gevonden. Tijdens het verslagjaar zijn de voor onderhoud van gebouw en machines noodzakelijke werkzaam heden verricht. Omvangrijke reparaties werden uitgevoerd aan de toestellen tot bereiding van aqua-destillata en van aqua-bidestillata. De toe stand van het apparaat ter bereiding van gedes tilleerd water is van dien aard, dat tot ver nieuwing moet worden overgeg'aan, zoodra dit mogelijk is.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1945 | | pagina 438