ALGEMENE TOESTAND.
Mijne Heren,
Wij hebben de eer U hierbij ons verslag over de toestand en de
verrichtingen onzer vennootschap over het jaar 1946, zijnde het 20e boek
jaar, zomede de balans en de verlies- en winstrekening, afgesloten per
31 December 1946, ter goedkeuring aan te bieden.
De geleidelijke ontwikkeling van het vervoer op de tramlijnen, welke
sinds de hervatting op 11 Juni 1945 heeft plaats gevonden, heeft zich in
dit boekjaar op gunstige wijze voortgezet. Met de exploitatie van de bus
lijnen kon op 1 Februari 1946 een aanvang gemaakt worden. De beide
hoofdfactoren, welke min of meer remmend op de te bereiken resultaten
hebben gewerkt, zijn, voor wat de tramlijnen betreft, de, hoewel in af
nemende mate, beperking van het stroomverbruik en, wat de beide vervoer
middelen tram en autobus aangaat, het ernstige gebrek aan materieel en
de schaarste aan voor het onderhoud benodigde materialen. Alles werd
echter in het werk gesteld om meer tramwagens en autobussen voor de
dienst beschikbaar te krijgen. De herstelling van het in de loop van het
boekjaar in ernstig beschadigde toestand uit Duitsland terugontvangen
trammaterieel werd in hoofdzaak gelijktijdig aan 2 wagenfabrieken opge
dragen. Hetzelfde geldt voor het uit alle delen van het land en voor een
klein deel uit Duitsland teruggevoerde busmaterieel. Het grote tekort aan
rollend materieel enerzijds en de enorm gestegen vervoersbehoefte ander
zijds zijn aanleiding geweest te besluiten om 14 oude nog in goed bruikbare
toestand verkerende motorwagens van de Rotterdamsche Electrische Tram
aan te kopen en tevens gebruik te maken van de bereidheid van dit tram
bedrijf een 10-tal trammotoren aan onze vennootschap in bruikleen af te
staan. Een woord van erkentelijkheid voor deze vriendendienst is hier
zeker op zijn plaats. Bovendien werd het beschikbare autobus-wagenpark
in dit boekjaar versterkt door de aankoop van 14 Franse autobussen.
Alle genomen maatregelen hebben tot gevolg gehad, dat de maande
lijkse ontvangsten geleidelijk aan stegen, totdat in Augustus, de seizoen-
maand bij uitstek voor onze maatschappij, de ontvangsten een tot nu toe
ongekende hoogte bereikten. Op het einde van het verslagjaar waren in
exploitatie 12 stads-tramlijnen, de intercommunale lijnen en 5 autobus
lijnen, waaronder de buslijn, welke de stadswijk Loosduinen een recht
streekse verbinding geeft met het centrum van de stad.
De vergelijking van de vervoerscijfers met die van het vorige boekjaar
wordt, i.v.m. de omstandigheid, dat het bedrijf gedurende de eerste helft
van het jaar 1945 nog heeft stilgelegen, dit jaar wederom in enigszins
gewijzigde vorm verstrekt.
Aan het einde van het verslag zijn de gebruikelijke grafieken opge
nomen.
Figuur 1 geeft een beeld van het aantal per jaar afgelegde wagen-
kilometers over de 20 jaren van het bestaan onzer vennootschap.