10
II. Wijzigingen en uitbreidingen van het rollend materieel.
De terugvoering van het naar Duitsland weggevoerde materieel ging
zeer langzaam; eerst tegen het einde van het jaar werden de wagens wat
regelmatiger terugontvangen, zodat, met inbegrip van de 6 motorwagens
en 1 aanhangwagen, welke reeds in het vorige jaarverslag vermeld werden,
ultimo December 19 motor- en 31 aanhangwagens, benevens 4 pekelwagens
weder in ons bezit waren, n.l.:
motorwagens nos.:
Diversen.
Op de volgende plaatsen zijn materialen uit het net verwijderd:
De sporen en bovenleiding, benevens 40 bovenleidingmasten in het
Bezuidenhoutkwartier, n.l. de Juliana van Stolberglaan, Adelheid-
straat, Sehenkstraat, Amalia van Solmsstraat, 2e Louise de Coligny-
straat en Stuyvesantstraat.
Het sporencomplex brug SweelinckstraatStadhoudersplein, benevens
de 4-voudige kruising op de Kranenburgweg bij het Stadhoudersplein.
93 bovenleidingmasten op de Sportlaan en Houtrustweg.
17 bovenleidingmasten Stadhoudersplein, Jacob Gillesstraat en Frede-
rik Hendrikplein.
Overigens werden, in verband niet de materiaalsehaarste, op verschil
lende plaatsen van het stadsnet wissels uitgebouwd en enige boven
leidingmasten vrijgemaakt, teneinde deze materialen elders voor ver
nieuwingen aan te wenden.
Op het Spui bij de Houtmarkt, alsmede op de Kalvermarkt bij de
Bagijnestraat werd een uitstapheuvel aangelegd, ter vervanging van
die op het Spui bij de Bierkade en bij de Kalvermarkt.
Op het Stationsplein H.IJ.S.M. werd een hek voor queuevorming ge-
Plaatst ten behoeve van buslijn K.
Ten behoeve van de buslijnen G, P, D en de nog in dienst te stellen
lijn N zijn halten gemaakt en geplaatst, terwijl bovendien voor laatst
genoemde lijn twee halteplaatsen zijn ingericht op de Laan v. Nieuw
Oost Einde te Voorburg.
Bij de halte Maaldrift te Wassenaar is een nieuwe instapplaats ge
maakt ter vervanging van de tijdens de oorlog gesloopte-
153-154-155-158
261-264-265-268-271-279
811 t./m. 817-819-820;
aanhangwagens nos.: 151-152-154-155-156
350 t./m. 358
550-553-554-557-558-560-566 t/m. 570
624 t./m. 629;
pekelwmgens nos-: 4-5-11 en 12.
De beschadiging dezer wagens was van dien aard, dat slechts enkele
voor herstelling in eigen werkplaats in aanmerking kwamen en het groot
ste gedeelte naar de "wagenfabrieken moest worden gezonden. De 3 hier
te lande gevestigde wagenfabrieken waren dusdanig met werk belast, dat
alleen de N.V. Werkspoor bereid was de herstellingen te verrichten. Het
liet zich evenwel aanzien, dat, indien Werkspoor alleen deze werkzaam
heden zou uitvoeren, hiervoor veel tijd nodig zou zijn, zodat besloten werd
een gedeelte van de wagens bij La Brugeoise te Brugge in België te laten
repareren.
a. TRAMWEGMATERIEEL.