26
Inventaris.
III. BINNENHAVENS EN VAARTEN.
B. MARKTWEZEN.
Scheepvaart.
Beurtvaart.
6
Gedurende het verslagjaar onderhielden 63
vaartuigen scheepvaartdiensten tussen de Ge
meente en andere plaatsen.
Beweegbare bruggen.
De negen beweegbare bruggen werden in het
verslagjaar in totaal 34 014 maal geopend voor
het doorlaten van 47177 schepen, gemiddeld per
etmaal circa 129.
Woonschepen.
Ten gevolge van de woningnood is*het aantal
woonschepen toegenomen en bedroeg tegen het
eind van het jaar 73 tegen 61 in 1945.
Baggerwerk.
Gedurende de oorlogsjaren waren de havens en
vaarten in hoge mate ondieper geworden. Met
het baggeren is in 1946 een begin gemaakt; eerst
in het kanaal naar Scheveningen (Seinpost) en
later in het vaarwater naar de Scheveningse
haven (Afvoerkanaal). In totaal werd 26 000 m:t
grond verwerkt.
Stremmingen.
Op enkele plaatsen in de vaarwaters der
Gemeente zonken enige vaartuigen. Zij werden
tijdig gelicht.
Bij de overneming door de Gemeente van de
afslag waren er in de vishal aan de Dr. Lely-
kade plus minus 1600 viskisten voorradig,
waarvan een groot gedeelte zich in verwaar
loosde staat bevond, zodat aanvulling van de
voorraad dringend nodig was. In de loop van
het verslagjaar zijn in totaal 3 715 kisten aan
geschaft.
Ook de vishal zelf bevond zich, mede als
gevolg van de oorlogsjaren, in slechte toestand.
In de loop van het jaar zijn hierin voorzienin
gen aangebracht. Bij de grote aanvoeren gedu
rende het verslagjaar bleek de 150 m lange hal
te klein te zijn. De controle op de toegang tot
deze hal is verscherpt, zodat ieder, die niet
direct bij de afslag is betrokken, wordt geweerd.
Als tijdelijke maatregel werden toegangs
kaarten verstrekt. Eind 1946 was een plan in
voorbereiding tot het vervangen van genoemde
bewijzen door insignes, welke op de kleding
worden gedragen, waardoor toezicht op de be
zoekers eenvoudiger is.
De scheepvaart was gedurende het verslag
jaar omvangrijker dan in 1945 wat inhoud be
treft, doch geringer wat het aantal schepen
aangaat. Van een opleving was geen sprake.
In het geheel kwamen langs het havenkantoor
aan de Laakhaven binnen 10 390 schepen, waar
voor het havengeld per reis werd betaald, met
een laadvermogen van 978 018 ton (van 1000 kg)
tegen 11196 vaartuigen met een laadvermogen
van 798 239 ton in 1945.
Langs Loosduinen passeerden 624 schepen in
de richting der stad met een laadvermogen
van 6 411 ton tegen 678 vaartuigen met een laad
vermogen van 9 200 ton in 1945. Het havengeld
werd eveneens per reis betaald.
De voornaamste aanvoeren waren: steen,
zand, grind, beurt goederen, steenkolen, levens
middelen, benzine, stookolie en petroleum.
Tijdens het verslagjaar werden 911 schepen
vervracht met 85000 m3 inhoud. De lading be
stond voornamelijk uit stofkolen, oud papier
alsmede puin en bakstenen, afkomstig van de
steenfabriek bij de Binckhorsthaven.
Algemene markt.
In het verslagjaar nam de belangstelling voor
de algemene markt van de zijde van het publiek
gestadig toe.
De waarde alsmede de verscheidenheid van
de aldaar te koop aangeboden artikelen bleven
als gevolg van diverse distributiebepalingen
en schaarste aan grondstoffen vanzelfsprekend
nog ver beneden die van vóór 1940.
Hoewel er nog vele jaren mede gemoeid zullen
zijn alvorens het vóóroorlogse peil zal kunnen
worden bereikt, viel niettemin, in verhouding tot
1945, reeds een belangrijke vooruitgang in de
aanvoer te bespeuren.
Zo werden wederom in ruimere mate stoffen
en manufacturen te koop aangeboden. Ook de
aanvoer van vis bewoog zich in stijgende lijn.
Bomen, bloemen en planten werden vrijwel in
dezelfde hoeveelheid verhandeld als voorheen,
terwijl het aantal standplaatsen voor tweede
hands artikelen het vóóroorlogse aantal bena
derde. Vooral de tweedehands lijfgoederen, meu
belen en huishoudelijke artikelen vonden gretig
aftrek, in het bijzonder onder de z.g. arbeidende
stand.
Kramenstandplaatsen werden in hoofdzaak
ingenomen door kooplieden met lederwaren,
garen en band, galanterieën, speelgoederen,
toiletartikelen, schrijfbenodigdheden enz.
Een belangrijke plaats nam de afdeling groen
ten en fruit in als gevolg van de verkoopprijs
VERSLAG GEM. DIENST VAN HAVEN- EN MARKTWEZEN.
4