41
B. STATISTISCH GEDEELTE.
6
Het statistische gedeelte van het verslag betref
fende het voortgezet onderwijs voor het school
jaar 19451946 sluit aan bij dat van het verslag
over het schooljaar 19421943. Voor de beide
tussenliggende jaren werden geen afzonderlijke
statistische overzichten gepubliceerd. Over het
schooljaar 19431944 ontbreken alle gegevens,
doordat in verband met de bijzondere omstan
digheden voor dat jaar geen statistisch grond-
materiaal verzameld kon worden, terwijl voor
het schooljaar 19441945 de gegevens niet tijdig
ter beschikking kwamen en dus eerst thans te
zamen met die voor het jaar 19451946 gepu
bliceerd kunnen worden. Hierbij dient te worden
opgemerkt, dat over de beide laatste schooljaren
door een beknopter inrichting der aan de scho
len gezonden vragenlijsten en het ontbreken van
de leerlingentelkaarten, aanmerkelijk minder
cijfermateriaal voorhanden is.
Als gevolg hiervan staan voor beide jaren
t.a.v. het dagonderwijs geen gegevens ter be
schikking betreffende het aantal buitenleerlin
gen, de herkomst der nieuwe leerlingen, het
aantal leerlingen voor de 2de of 3de maal in de
zelfde klasse, de bevorderde leerlingen, het aan
tal leerjaren nodig voor het behalen vaïT het
einddiploma, de gekozen bestemming der ge
slaagde leerlingen, het vertrek der leerlingen
naar andere onderwijsinrichtingen en het aan
tal leerkrachten.
In de jaren 1941 t./m. 1943 liep het leerlingen
aantal bij het dagonderwijs terug van 7191 tot
6453, maar steeg in de na-oorlogse jaren weder
tot 7 123 in 1945 en tot 8142 in het jaar 1946, met
welk aantal alle voorafgaande jaren worden
overtroffen. Ten opzichte van 1943 betekent dit
een toeneming met onderscheidenlijk 10,4 en
26,2 pCt.
Een en ander hangt o.a. samen met de enorme
stroom van vestigingen in de Gemeente, welke
na de bevrijding begon i.v.m. de terugkeer van
geëvacueerden en repatriëring uit de overzeese
gebieden.
Ook het leerlingenaantal bij het avondonder
wijs, dat sinds 1930 zeer sterk was gedaald, nl.
van 1 510 tot 574 in 1943, geeft voor de jaren 1945
en 1946 een stijging te zien. In 1945 telt dit
onderwijs 737 leerlingen en in het daaropvol
gend jaar 749. Het avondonderwijs nam in beide
jaren ten opzichte van 1943 dus toe met onder
scheidenlijk 28,4 en 35 pCt.
Het totaal aantal leerlingen bij het dagonder
wijs is in 1946 55,5 pCt. of ruim de helft groter
dan in 1926. Dit is relatief veel meer dan de uit
breiding der gehele Haagse bevolking, die in
dezelfde periode met 28,6 pOt., dus met ruim 1/4,
toenam.
Het aantal buitenleerlingen (leerlingen uit
andere gemeenten) is over de jaren 1945 en 1946
niet bekend, evenmin als het aantal leerlingen
behorend tot uit de overzeese gebieden gerepa
trieerde gezinnen. Dat laatstgenoemde leerlingen
een belangrijker percentage dan voorheen van
de gehele schoolbevolking uitmaken is, gezien
het grote aantal personen, dat zich in 1946 uit
bedoelde gebieden in de Gemeente vestigde, nl.
rond 13 000, alleszins aannemelijk.
Openbaar en bijzonder onderwijs.
Een overzicht van de schoolbevolking bij het
openbaar en bij het bijzonder onderwijs volgt
hier voor een aantal jaren.
Wordt de absolute groei van het openbaar en
bijzonder dagonderwijs in de beide laatste jaren
vergeleken met de in 1943 waargenomen sterkte,
dan blijkt, dat het aantal leerlingen bij het
openbaar onderwijs t.o.v. 1943 in 1945 en 1946
met onderscheidenlijk 155 en 543 en bij het bij
zonder onderwijs met onderscheidenlijk 515 en
476 is toegenomen.
De daling van het aantal leerlingen bij het
openbaar dagonderwijs, ingetreden na 1940,
maakte in 1945 plaats voor een geringe stijging;
in 1946 doet zich echter een dusdanige toeneming
voor, dat een aantal bereikt wordt bijna gelijk
aan dat van 1940. Bovendien is de sterkte hier-
VHRBLAO VOORTGBZBT ONDBRWIJB.
Aantal leerlingen.
16 Sept, i)
Indexcijfer.
3 955 I 245,8
87,3
102^3 i 4 431 I 2754
1926
1930
1935
1940
1941
1942
1943
1944
1945
1946
5 235
5 531
6 768
7 107
7 191
7 017
6 453
136,1
155,5
1 391
1 510
1 362
1 201
1 106
978
574
737
749
1926
1930
1935
1940
1941
1942
1943
1944
1945
1946
3168
3711
3 626
3 460
3 683
3 753
3 694
3 454
3 013
100,-
95,4
101,6
103,5
101,9
95,3
83,1
1 609
2 071
3 085
3 354
3 497
3 563
3 440
Index
cijfer.
100,-
128,7
191,7
208,5
217,3
221,4
213,8
477
484
100,-
94,2
87,2
71,9
66,6
61,9
44,6
56,9
57,7
552
720
630
598
547
459
200
260
265
100,-
105,7
129,3
135,8
137,4
134,-
123,3
53,-
53,8
100,-
108,6
97,9
86,3
79,5
70,3
41,3
100,-
130,4
114,1
108,3
99,1
83,2
36,2
Abso
luut.
Haudelsavondonderwös.
Openbaar.
Abso
luut.
Openbaar.
Abso
luut.
Bijzonder.
Index
cijfer.
het handels-
avondonderwijs.
Absoluut
Dagonderwijs.
Bijzonder.
Index-1 Abso-
cjjfer. luut.
Aantal leerlingen bij
het dagonderwijs.
Absoluut. Indexcijfer.
47,1
48,-
7 123
8 142
l) Zie noot 8 en 4 op bladz. 15.
Index
cijfer.
839
790
732
603
559
519
374