41
Is is
10
Over de gehele linie is, behalve bij de open
bare h.b.s.-en in 1945 en bij de openbare gym
nasia en handelsdagsehool in 1946, voor de jaren
1945 en 1946 t.o.v. 1943 een toeneming van het per
centage der klassen met meer dan 20 leerlingen
op te merken; het cijfer is, evenals in vorige
jaren, bij de h.b.s.-en steeds hoger dan bij de
bijzondere gymnasia, en bij de openbare gym
nasia het laagst. Evenals in de jaren 1930/1939
is het percentage grote klassen in 1945 en 1946
bij de handelsdagsehool het hoogst.
gen variëren de verhoudingen
41,7 pCt.
Te vermelden is hierbij nog, dat het aantal
klassen met meer dan 30 leerlingen in 1945 met
26 een hoogtepunt bereikte, hetgeen onderstaan
de tabel doet zien.
In 1946 is het aantal echter tot 5 terugge
bracht.
Voor de verschillende inrichtingen van onder
wijs is de volgende samenvatting gemaakt van
het aantal klassen met meer dan 20 leerlingen.
van 30,7 tot
VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS.
Tijdstip.
Vr.
M.
Tot.
M.
Totaal'
2
1940; 1941 1942
1943 1944
1945
1946
92,4 78,6
Aardrjjks-
k linde.
Handelsweten-
schappen.
Franse taal
enz.
Nederl. taal
en handels-
corresp.
Staats
inrichting.
Engelse taal
enz.
Duitse taal
enz.
1930
1931
1932
1933
1934
1935
1936
1937
1938
1939
1940
1941
1942
1943
1945
1946
Aantal klassen
in pCt. van bet totaal
met meer dan 20 leerlingen.
Aantal klassen met meer
dan 30 leerlingen
2
18
2
w.o. bij bijzonder
onderwijs.
2
9
14
16
8
13
11
12
11
10
4
8
3
1926/1930
1931/1935
1936 1940
1941
1942
1943
1944
1945
1946
1926/1930
1931/1935
1936/1940
1941
1942
1943
1944
1945
1946
1926/1930
1931/1935
1936/1940
1941
1942
1943
1944
1945
1946
1926/1930
1931/1935
1936/1940
1941
1942
1943
1944
1945
1946
1926/1930
1931/1935
1936/1940
1941
1942
1943
1944
1945
1946
1926/1930
1931/1935
1936/1940
1941
1942
1943
1944
1945
1946
1926/1930
1931/1935
1936 1940
1941
1942
1943
1944
1945
1946
37,2
41,6
6,6
8,2
9,1
9,3
8,3
7,8
2,7
2,2
5,9
5,3
3,1
3,6
4,2
3,7
4,2
3,4
19,6
18,9
19,4
18,5
15,4
18,9
4,-
1,6
3,1
2,-
34,7
33,4
3,2
1,3
21,6
22,5
31,4
30,4
28,9
32,5
31,2
28,1
2
9
14
16
8
13
11
19
11
10
6
26
5
7,-
7,5
7,3
8,9
8,4
9,1
9,7
8,8
29,8
34,1
5,-
7,5
8,6
7,8
6,3
7,1
20,-
19,4
7,8
5,8
7,-
6,8
4,8
5,3
20,-
20,-
6,9
5,5
6,4
6,1
5,2
6,1
6,4
5,3
2,8
3,4
4,-
3,7
3,6
3,5
7,4
5,6 i
20,5
20,7
21,4
20,5
19,4
20,8
33,7
31,8
i 35,7
1,4
0,3
11,8
11,7
21,1
20,8
21,5
20,1
19,4
20,2
17,5
20,3
20,8
20,8
20,3
21,6
54,8j44,l
62,5163,-
63,9 76,5
76,1 78,2
20,2
19,8
19,9
19,3
19,2
20,-
6,6
6,4 j
17,5 I
16,9
17,1
17,1
18,-
16,6
7,6
5,1
2,1
3,2
3,6
3,5
2.5
3,7
16,2
16,1
29,8
29,6
28,2
29,9
29,-
29,3
9,3
5,3
9,2
11,7
12,3
11,9
13,7
14,3
16,1
18,-
22,1
20,9
21,5
19,3
19,4
19,3
19,-
20,6
28,2
27,3
20,-
19,5
19,7
19,-
17,8
19,5
19,-
20,6
8,7
4,9
2,’-
1,6
15,-
18,7
18,9
18,4
17,-
19,3
15,6
15,1
31,3
30,9
29,4
31,3
29,3
30,5
17,4
18,4
27,1
27.7
26,1
27,2
28,4
27,7
7,3
7,4
8,2
10,5
9,7
10,2
12,9
10,7
5,2
4,6
15,8.
15,6
15,8
15,5
16,-
16,4
5,7
5,2
16,3
16,1
16,3
16,-
16,7
16,5
34,8
39,3
6,-
7,9
8,9
8,8
7,5
7,5
7,1
7,5
7,7
9,5
8,8
9,5
10,9
9,6
20,-
20,3
6,5
5,3
6,1
5,7
5,4
6,6
19,-
21,4
22,2
22,1
22, -
23, -
35,2
3,4
1,2
1,7
0,4
4,7
2,7
9,3
13,-
14,7
14,6
15,5
16,2
1,6
0,3
22,5
23,6
8,7
6,2
4,1
4,1
3,6
2,5
Bijzondere
scholen.
Vr.
Aantal cursisten der handelsavondscholen.
Aantal cursisten der handels-
avondscholen (alle leerjaren te
zamen) in pCt. van het totaal
aantal cursisten van alle vakken
te zarnen.
Gemeentelijke
scholen.
Tot.
27,941,5
31,7
3,1
1,4
9,6
14,9
18,1
19,3
19,1
19,3
24,2
24,3
33,-
32,6
29,2 28.6
31,9
30,8
23,5
143,9 60,- 52,- 50,- 57,6 53,9
69,6 78,8 89,3 68,6 63,7 73,6
56,2 68,5 68,3 70,9 65,4 65,4
72,1 93,- 76,2 30,4 50,- 71,5
T5 tj
Sc SS"
ES E§
®r-i a> T-<
o e
Openbare gymnasia '36,- 38,6 27,3 12,8 30,3 36,7
Bijzondere Isa o en ko sn ko c ca o
Openbare h.b.s.-en
Bijzondere
Openbare handels-
dagschool
w.o. bij openbaar
onderwijs.
26,-
26,4
8,8
7,-
6,3
5,3
4,6
4,-