15 3 Urinoirs. Het aantal in de Gemeente aanwezige urinoirs bedroeg 118. De personenauto’s legden in totaal af 178 317 (127 017) km. Het staatje op biz. 4 geeft een vergelijkend overzicht van de afvoer der verschillende afvalstoffen over de jaren 1947 en 1946. Als gevolg van de materialenschaarste moes ten de onderhoudswerkzaamheden tot het hoogst nodige worden beperkt. Het aantal geplaatste tonnen ten behoeve van woningen, woonwagens e.d., waar de faecaliën- afvoer nog door middel van het tonnenstelsel moet plaats hebben, bedroeg op 31 December 19 (11). Het aantal op verzoek van belanghebben den tijdelijk geplaatste privaattonnen was op genoemde datum 56 (64). De aan de Dienst der Openbare Werken te Delft ten behoeve van de gevangenkampen in bruikleen gegeven 130 privaattonnen zijn in het afgelopen jaar ingeleverd. Het onderstaande overzicht geeft een specifi catie van de hoeveelheden der over 1947 en 1946 ingezamelde en aangevoerde afvalstoffen. In de eerste maanden van het jaar 1947 zijn twee perioden van zware sneeuwval te vermel den, nl. van 28 Januari t./m. 8 Februari en van 22 Februari t./m. 15 Maart. Bij het sneeuw ruimen werd het eigen personeel bijgestaan door personeel uit de werkverschaffing en van het Gewestelijk Arbeidsbureau alsmede door straatmakers van Gemeentewerken. Het materialenverbruik voor de sneeuwrui ming en bestrijding van gladheid bedroeg in totaal 870 000 kg zout en 1 370 m3 zand. Aan lonen werd betaald te zamen f 114.564,48 (f 10.966,97), waarin de kosten van het vullen der ondergrondse zandputten en het plaatsen, vullen, ledigen en wegnemen van zandkisten zijn begrepen. Geledigd werden 352 (270) beerputten en 20 (11) carbidputten. De hoeveelheid verwijderde afvalstoffen uit deze putten bedroeg 795 m3 (618 m3). Bovendien werden 47 66) ondergelopen kel ders leeggezogen. In 1947 zijn geen nieuwe standplaatsen voor v. isselketels ingericht, noch nieuwe papierkor- v,1n geplaatst. Hiervoor werd 6 444 m3 duinwater verbruikt. In verband met de schaarste aan materialen werden in 1947 geen nieuwe ondergrondse zand- bergplaatsen aangebracht. Het totale oppervlak der straten en wegen in het reinigingsgebied, dat dagelijks behandeld moet worden, bleef in 1947 ongewijzigd. Met uit zondering van de particuliere terreinen, die voor rekening van derden worden schoongehou- den, bedroeg deze oppervlakte op het einde van het verslagjaar 7 600 972 m2, samengesteld als volgt. Rijwegen (kei en klinker) 3 550 953 m2. Rijwegen (met gesloten wegdek) 911382 Trottoirs en middenpaden 3 138 637 Totaal 7 600 972 m2. Met de auto’s in gebruik bij de Gemeentelijke Geneeskundige en Gezondheidsdienst werden afgelegd voor ziekenvervoer 199 588 (177 447) km. goederenvervoer 30 395 35 485) personenvervoer 10 522 Totaal 240 505 (212 932) km. Wegens gebrek aan materialen kon geen materieel in eigen beheer worden vervaardigd. VERSLAG GEMEENTELIJKE REINIGINGSDIENST. 1947. 1946. 1947. 1946. Huisvuil Vsegvuil Rioolmodder. Aangevoerd door particulieren Railvuil Rederijafval Oud ijzer Brandgoed Totaal 254 587 J 36 991 3 364 235 804 35 649 3 251 16 280 2 038 1 152 84 967 17 703 4 553 8 801 2 852 1 038 91 591 18 080 4 711 21 266 1 871 1 281 809 11 124 331 293 11 532 2 520 1 152 150 1 145 130 881 i 1 277 121191 Afvoer der afvalstoffen. Onderhoudswerkzaamheden. de ingezamelde en m3. Tonnenstelsel. Huisvuil. Overzicht van de ingezamelde en aangevoerde afvalstoffen. tonnen. Sneeuwruiming. Ledigen van beerputten enz. zisselketels; papierkorven. 12 350 306 524 J Spoelen van asphaltstraten. Bergplaatsen voor zand en kiezel. Oppervlakte der straten en wegen. Vervaardiging materieel in eigen beheer.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1947 | | pagina 168