22 7 438 5 817 14 959 5 Overzicht van de behandelde aanvragen en uitgegeven vergunningen. 2 250 6 355 5 300 zoeken tot het verstrekken van nadere inlich tingen. De afdeling „Onderzoekingsdienst” behandel de alle bijzondere gevallen, welke voortvloeiden uit moeilijkheden en afwijkingen, geconstateerd door de afdeling „Woningzaken”. Verder behan delde deze afdeling de geconstateerde clandes tiene bewoningen; de controle van de door de afdeling „Bevolking, Verkiezingen en Burger lijke Stand” der Gemeentesecretarie opgegeven verhuizingen; het onderzoek van ingekomen klachten; de voorbereiding van voorstellen tot woonruimtevordering en de uitvoering van de tot stand gekomen vorderingen. Onder deze afdeling ressorteerde de buitendienst van het Bureau, welke was belast met de controle van de woningen. De afdeling „Controle” was belast met de con trole van alle gegevens, welke betrekking had den op de uit te reiken vergunningen. De afdeling „Lokettendienst” behandelde voornamelijk het in ontvangst nemen van de aanvraagformulieren, het uitgeven van de ver gunningen waaraan verbonden het incasseren van de leges, het verstrekken van inlichtingen en de administratie alsmede de verdere werk zaamheden verbonden aan de in de bezettings tijd verzegelde kamers. Het secretariaat van het Bureau was belast met de voor-behandeling van alle ingekomen corres pondentie, de verzorging van alle door de di recteur te behandelen stukken en de rapporten voor de Commissie van toezicht en advies op het Gemeentelijk Bureau voor de Huisvesting en de Commissie Vordering Woonruimte. Naast de aanvragen voor een zelfstandige woning behandelde de afdeling „Woningzaken” ook de aanvragen en vergunningen voor inwo ning. Deze aanvragen werden alleen beoordeeld naar de richtlijnen, daar deze betrekking had den op woonruimte, welke op de aanvraag was aangegeven. In 1947 bleek het noodzakelijk de aangevraagde woonruimte door de ambtenaren van de buitendienst te doen controleren; daar toe is overgegaan. - Tot de taak van de afdeling „Woningzaken” 'behoorde ook het vaststellen van overtollige woonruimte en de administratieve werkzaam heden daaraan verbonden. Daar een algemene omschrijving van als overtollig aan te merken woonruimte in bewoonde woningen niet is te geven, diende deze aan de hand van een controle te worden vastgesteld. Daartoe werd een aantal buitendienstambtenaren belast met de controle van de woningen naar indeling en bezetting. De opgemaakte rapporten werden ter controle van het aantal bewoners toegezonden aan de afdeling „Bevolking, Verkiezingen en Burger lijke Stand” der Gemeentesecretarie en na te rugontvangst en controle op de verleende ver gunningen voor de bewoners behandeld ter vast stelling van overtollige woonruimte, waarvoor door de buitendienstambtenaren reeds aanwij zingen waren gegeven. Voor de overtollig be vonden ruimte werd een aanschrijving verzon den, waarbij gedurende 30 dagen de gelegenheid werd gegeven tot het afstaan van de ruimte, waarvoor door de toekomstige bewoners een aanvraag moest worden ingediend. Daar de inwoning ingrijpt in het gezinsleven en de bewoning van de hoofdbewoner, is steeds het standpunt ingenomen, dat aan de hoofdbe woner zoveel mogelijk vrijheid moest worden gelaten in de keuze van de inwonenden. De ge volgen van het bijvoorbeeld dwingend bij elkaar plaatsen van gezinnen, welke, naar meest ach teraf blijkt, in het geheel niet bij elkaar passen, kunnen van zo verstrekkende aard zijn en zo danige onaangename gevolgen hebben, dat eerst bij gebleken onwil tot het overwegen van een vordering voor inwonende huisvesting kan wor den overgegaan. Deze hierboven aangegeven werkwijze is in wi king getreden in Mei 1947. Vóór die tijd werd door de buitendienstambtenaren direct bij het bezoek' een briefje achtergelaten, waarin werd verzocht de daarop aangegeven vertrekken af te taan. Deze gedragslijn bleek minder goed te v’>' loen, hetgeen de reden is geweest, dat hier van werd afgezien na het in werking treden van de Verordening Woongelegenheid. Je verdere werkzaamheden van de afdeling oningzaken” waren die, welke voortvloeiden J de behandeling van de aanvragen en omvat- te,) een uitvoerige correspondentie en vele be- 3 812 Aanvragen ingediend voor een woning Verleende vergunningen voor een woning Aanvragen ingediend voor inwoning Verleende vergunningen voor inwoning Aanvragen ingediend voor een speciale woning Verleende vergunningen voor een speciale woning Aanvragen ingediend voor een woning in het algemeen sedert 1 Mei 1947 op grond van de Verordening Woonge legenheid Verleende vergunningen voor aange melde woningen sedert 1 Mei 1947 op grond van de Verordening Woonge legenheid 3106 Aanvragen ingediend voor inwoning 30 503 Verleende vergunningen voor inwoning 29 330 VERSLAG VAN HET GEMEENTELIJK BUREAU VOOR DE HUISVESTING. met 31 December 1946. Tijdvak van 15 October tot en Tijdvak van 1 Januari tot en met 31 December 1947.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1947 | | pagina 275