I
M
26
3
De hijskraan werd gedurende het verslagjaar
358 maal gebruikt (in 1946 623 maal).
De dienst der seininrichting werd onafgebro
ken dag en nacht waargenomen. Als grondslag
voor het getijsein werd steeds aangenomen een
ondiepe plaats buiten de as van de haven.
Het aantal vaartuigen op de helling bedroeg
186, dat is 20 minder dan in het voorgaande
jaar.
Reiniging.
De Gemeentelijke Reinigingsdienst heeft het
haventerrein geregeld bezemschoon gehouden
de vuilnisbakken geledigd. Voorts gaf ge-
Gedurende het verslagjaar hebben vaartuigen
14 maal schade toegebracht aan de Ge
meentelijke havenwerken, waarvan driemaal in
de eerste binnenhaven en eenmaal in de binnen
voorhaven, vijfmaal in de tweede binnenhaven,
tweemaal in de doorvaart van de binnenvoor
haven naar de eerste binnenhaven, driemaal in
de doorvaart van de eerste binnenhaven naar de
tweede binnenhaven.
Van de veroorzaakte schade werd proces-ver-
baal opgemaakt. De rapporten werden doorge
zonden naar de Dienst der Gemeentewerken, die
voor de verdere afwikkeling zorg droeg.
Voor tijdelijke opslag aan goederen, voorna
melijk haring, werd in totaal 137 723 600 m2
kaderuimte in gebruik gegeven.
Een aanrijding door een vrachtwagen bescha
digde het hek bij een trap aan de Dr.-Lelykade.
Ook hiervan werd een proces-verbaal aan
bovengenoemde Dienst ter kennis gebracht.
Aan de 832 aanvragen voor de uitgifte van
duinwater aan de eerste binnenhaven werd tot
een totaal van 2 378 200 liter voldaan. Aan de
tweede binnenhaven werd aan 3 390 aanvragers
3 780 900 liter verstrekt. In totaal werd dus aan
vaartuigen 6 159 100 liter duinwater uitgegeven.
De baggermolen „Maas” haalde uit de eerste
en tweede binnenhaven en de binnenvoorhaven
607 bakken bagger. De zandzuiger „Blanka”
bracht uit de buitenhaven 122 vrachten zand.
De inhoud werd in zee uitgestort.
Gedurende de strenge winter ontstond er een
vrij dikke ijslaag in de haven. De schepen onder
vonden wel hinder hiervan, maar nooit in die
mate, dat zij niet naar hun ligplaats konden
komen.
Alleen het sleephellingbedrijf heeft ten ge
volge van de ijsgang geruime tijd de hellingen
niet kunnen gebruiken.
De Commissie gaf te kennen, dat de sterke
deining kan worden beperkt door doelmatige
wijzigingen van vorm en afmeting der verbin
ding tussen de buiten- en de binnenhaven.
Tevens heeft de Commissie gewag gemaakt van
het feit, dat een afdoende verbetering vermoe
delijk slechts zou kunnen worden verkregen
door verandering van vorm en afmetingen der
buitenhaven. Laatstbedoelde wijziging zou
tevens de verzanding kunnen matigen.
Voor een juist inzicht werd het nodig geoor
deeld een model-onderzoek te doen verrichten in
het Waterloopkundig-Laboratorium der Tech
nische Hogeschool te Delft.
In zijn vergadering van 2 September 1947 ver
enigde de Gemeenteraad zich met het voorstel
van Burgemeester en Wethouders, voor dit
onderzoek een bedrag van f 25.000,beschik
baar te stellen.
1. de herhaaldelijk optredende verzanding van
de buitenhaven en
2. de hinderlijke deining in de eerste binnen
haven.
noemde Dienst aan de rederijen een- of twee
maal per week gelegenheid tot het storten van
visvuil in daarvoor in de tweede binnenhaven
gelegen vaartuigen.
De Commissie van advies voor de Scheve
ningse haven c.a. in het vorige jaarverslag
reeds vermeld zette haar werkzaamheden
voort.
In studie werd genomen de verbetering van
de vissershaven te Scheveningen ten opzichte
van
VERSLAG GEM. DIENST VAN HAVEN- EN MARKTWEZEN.
Vorstperiode.
Andere schade.
Duinwater.
Kaderuimte.
Hijskraan.
Seininrichting.
Sleephellingen.
Schadevaring.
Baggerwerk.
Commissie van advies voor de Scheveningse
haven c.a.