werklieden.
28
512
499
1
Directie
Centrale
Kabelnet
lustallatieafdeling
Openbare verlichting
Tekenkamer
Administratie
Correspondentie
Huishoudelijke dienst
GEMEENTELIJK ELECTRICITEITS-BEDRIJF VAN 'S-GRAVENHAGE.
VERSLAG OVER HET JAAR 1947.
Personeel.
liet personeel
samengesteld.
ambtenaren.
1
59
40
40
6
20
318
15
13
166
102
94
71
24
14
Beheer van het Bedrijf.
Het Bedrijf wordt beheerd door Burgemeester
en Wethouders, bijgestaan door de Commissie
voor het Gemeentelijk Electriciteits-Bedrijf en
het Gemeentelijk Gasbedrijf, benoemd uit de
Gemeenteraad. Deze Commissie bestond uit de
heren Mr. J. A. M. Borghols, P. P. J. Metscher,
Dr. F. L. van Muiswinkel en Dr. E. J. Tobi. Als
voorzitter fungeerde de Wethouder van Econo
mische Zaken, de heer Dr. B. van den Tempel,
behoudens een onderbreking wegens ziekte van
16 December 1946 tot en met 24 Maart 1947, gedu
rende welke tijd zijn taak werd waargenomen
door de tijdelijke Wethouder, de heer C. P.
Damme.
Algemene beschouwingen.
Het afgelopen verslagjaar was in verschillen-
G opzichten aanmerkelijk gunstiger dan het
kend. Tot zijn opvolger werd benoemd de heer
Th. A. van Hilst.
voorgaande. In het bijzonder onderging de
brandstofaanvoer een grote verbetering; eind
December beschikte het Bedrijf over een voor
raad van niet minder dan 26 065 ton.
Hoewel de rantsoeneringsmaatregelen gedu
rende het verslagjaar grotendeels van kracht
bleven, nam het verbruik niet onbelangrijk toe;
van 125 038 322 kWh in 1946 steeg het tot
156 002 277 kWh in 1947.
Over 1947 werden afgegeven 176 023 829 kWh
tegen 143 735 968 kWh in 1946.
Het energieverbruik voor tractiedoeleinden
kwam nog niet op het vooroorlogse peil. Het
verbruik van de N.V. Gemengd Bedrijf Haagse
Tramweg-Maatschappij bedroeg 10946 583 kWh,
hetgeen ongeveer overeenkomt met dat van
voor de oorlog. Het verbruik van de Nederland
se Spoorwegen daarentegen, dat 20 839 000 kWh
bedroeg, bleef 10 000 000 kWh beneden de af
name in de vooroorlogse jaren. Ten dele houdt
dit verschil verband met het feit, dat het baan
vak Den HaagGouda eerst op 4 Mei 1947 weer
electrisch werd bereden. Anderdeels moet het
geringere verbruik geweten worden aan de om
standigheid, dat de Nederlandse Spoorwegen
over minder electrisch materieel beschikken dan
voor de oorlog.
De boven aangegeven achterstand van
10 000 000 kWh komt nagenoeg overeen met het
verschil tussen het totale verbruik in het ver
slagjaar en het voor de oorlog, nl. in 1939, opge
treden maximum verbruik van 167 586 000 kWh.
De Haagse centrale had weer een belangrijk
aandeel in de electriciteitsproductie van de N.V.
Electriciteitsbedrijf Zuid-Holland; tegenover
176 023 829 kWh, welke ten behoeve van het
Haagse stroomleveringsgebied van de N.V.
Electriciteitsbedrijf Zuid-Holland werden be
trokken, staat een levering aan genoemde N.V.
van 125 387 132 kWh.
Ten einde de aanwezige productiemiddelen in
een dusdanige staat te houden, dat zij nog een
reeks van jaren geregeld aan de productie kun
nen deelnemen, werden in het verslagjaar be
langrijke voorzieningen getroffen. Op de nood
zakelijkheid daarvan werd reeds in het verslag
over 1946 gew’ezen.
In het afgelopen jaar werden de voorberei
dende maatregelen getroffen voor de bouw van
het nieuwe schakelstation op het terrein van de
centrale, waarvoor bij besluit van de Gemeente
raad van 2 December 1946 een bedrag van
was op 31 December 1947 aldus
Van bovenvermelde ambtenaren waren er 10
in militaire dienst, 1 gedetacheerd van de Ge
meenteontvanger en 1 van Gemeenteplantsoe-
nen.
Van de werklieden waren er 11 in militaire
dienst, 1 gedetacheerd van de Personeelsreserve
pii 2 geschorst.
Op 1 October 1947 trad de heer J. Beek,
wegens het bereiken van de pensioengerech
tigde leeftijd, af als administrateur. De heer
Heek heeft zijn ambt met grote bekwaamheid
en plichtsbetrachting vervuld. Deswege werd
hem de gouden medaille der Gemeente toege-
BIJLAGE 29