ORGANISATIE VAN HET BUREAU. I. 1. 2. 3. 5. 6. 7. 1 De huisvesting van het Bureau is gelijk ge bleven aan die, zoals omschreven in het verslag over het jaar 1946. GEMEENTELIJK BUREAU VOOR WERKLOZENZORG EN PERSONEELSVOORZIENING TE 'S-GRAVENHAGE. VERSLAG OVER HET JAAR 1947. Het personeel bestond op 1 Januari 1947 uit: 56 ambtenaren in vaste dienst, 56 ambtenaren in tijdelijke dienst, 3 crisisambtenaren, 1 wachtgel der, 2 minder-valide ambtenaren en 11 werklie den. Door de geringe teruggang van de werk zaamheden in de loop van het verslagjaar in vergelijking met 1946 kon niet tot verdere in krimping van personeel worden overgegaan. Aan het einde van het verslagjaar was het personeel als volgt samengesteld. In vaste dienst 57 ambtenaren, waarvan 1 met buitengewoon verlof voor ten hoogste 3 jaar; 52 ambtenaren in tijdelijke dienst; 1 erisisambte- naar; 1 jongmaatje-ambtenaar; 1 wachtgelder; 1 reservist; 1 minder-valide ambtenaar en 10 werklieden. Tevens werden gedurende het gehele jaar nog werkzaamheden verricht voor de afwikkeling van uitbetaling van subsidiën ten behoeve van particuliere wachtgeldregelingen, welke taak van 1 April 1946 af door het Gewestelijk Arbeids bureau was overgenomen. Het Bureau bestaat uit de afdelingen Werk lozenzorg en Personeelsvoorziening. De eerstge noemde afdeling is verdeeld in de onderafdelin gen: Sociale uitvoering der overbruggingsrege- liug; Uitkerings- en loonadministratie; Kas; Cultureel werk; Werkverschaffing; Boekhou ding; Personeelszaken, correspondentie en regi stratuur. De afdeling Personeelsvoorziening behartigt, behalve de zaken betreffende reservisten en wachtgelders der gemeente ’s-Gravenhage, ook de personeelsvoorziening der Gemeente. Zij valt dan ook uiteen in de onderafdelingen Personeels- reserve en Personeelsvoorziening. Aan het Bureau, dat in 1945 werd ingesteld, was gedurende het verslagjaar de uitvoering opgedragen van: de overbruggingsregeling voor valide en bo nafide werklozen (van 1 September 1947 af tevens van de sociale bijstandsregeling voor valide en bonafide werklozen); de regeling van sociaal-economische hulp verlening aan kleine zelfstandigen; de voorschriften voor de tewerkstelling in gemeentelijke werkverruiming of werkver schaffing; de voorschriften voor de uitbetaling der lo nen aan arbeidskrachten, werkzaam bij de ge allieerde strijdkrachten (Pioneer Civil Labour Units), alsmede de zorg voor de uitvoering van de voor deze arbeiders geldende sociale voorschriften; de Verordening op de Personeelsreserve en de Gemeentelijke Wachtgeldverordening; de voorschriften met betrekking tot de Ge meentelijke Personeelsvoorziening de administratie van de Commissie Zedelijk Gedrag. II. DE VERDELING VAN DE WERKZAAM HEDEN VAN HET BUREAU OVER DE AF DELINGEN. De onderafdeling Sociale uitvoering der over bruggingsregeling behandelt de aanvragen om uitkering. Zij bepaalt aan de hand van de voor schriften het bedrag der overbruggings- c.q. sociale bijstandsuitkering. De onderafdeling Uitkerings- en loonadmini stratie is belast met het opmaken der uitbeta- lingsstaten van de overbruggings- c.q. sociale bijstandsuitkeringen, van de uitkeringen aan kleine zelfstandigen en de loonlijsten der werk verschaffing. Tevens verzorgt zij het rapporten archief. De onderafdeling Cultureel werk is belast met het ontwikkelingswerk ten behoeve van de werk lozen. De onderafdeling Kas is belast met: de uit betaling van de overbruggings- c.q. sociale bij standsuitkeringen en de uitkeringen aan kleine zelfstandigen; het kasbeheer der werkverschaf fing; de betalingen voor de interne dienst; de incassering van de afbetalingen op voorschotten voor kleding en schoeisel en van terugbetalingen van ten onrechte genoten uitkeringen. 4. d. Huisvesting. c. Personeel. b. Afdelingen. a. Werkzaamheden. a. Afdeling Werklozenzorg. BIJLAGE 32

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1947 | | pagina 356