34 verslag van de gemeentelijke dienst voor sociale belangen. 7K pCt.; 3 ning in het levensonderhoud met bedelpraktijken en erger bezig hielden. De noodzakelijkheid van een scherpe controle en de ongewenste toe standen in de meeste van deze logementen heb ben er toe geleid ook voor deze hulpbehoevenden een afzonderlijke groep te vormen, waarvoor in samenwerking met de Politie en de Gemeente lijke Geneeskundige en Gezondheidsdienst bij zondere maatregelen werden getroffen. Onder meer wordt als voorwaarde voor steunverlening aan logementbewoners gesteld, dat alle distribu tiebescheiden (met uitzondering van de tabaks of versnaperingenkaart) worden ingeleverd. De Dienst draagt zorg, dat de logementhouder behalve het kostgeld van f 13,per week de bewoner geniet van de Dienst f 1,50 per week zakgeld tevens de aangewezen bonnen ont vangt. Bovendien dienen zowel de logementbe woners als de -houders zich te onderwerpen aan bepaalde eisen van moraal en hygiëne. De aandacht van de sociale werker bij het uit oefenen van voortdurende controle op de toe standen in de goedgekeurde logementen gaat dus niet alleen uit naar de bewoner, doch ook naar de logementhouder. Het toezicht op de materiële en hygiënische verzorging, op het eventueel verstrekken van sterke drank, op het toelaten van zwarte handel e.d. heeft aanvankelijk vele goede resultaten af geworpen. In verband met de distributiemoei- lijkheden verschaffen de logementhouders de laatste tijd geen volledige kost en inwoning, terwijl de distributiebonnen ter beschikking van de bewoners worden gesteld. Ook de overige voorschriften, zoals bijv, het verbod tot het ver kopen van sterke drank, worden niet meer opge volgd. Op deze wijze komt er van de bedoelingen ten opzichte van de ondersteunde logementbe woners, met betrekking tot het verstrekken van volledige voeding en goede ligging alsmede het verplicht baden, niets terecht. Ten einde hen tegen zich zelf te beschermen en tevens in het algemeen belang werd ingegrepen. Dientenge volge zijn de meeste logementbewoners door de zorg van de Dienst in een Gemeentelijk Verzor- gingshuis of in de Industriële Inrichting van het Leger des Heils opgenomen, dan wel hebben zij een kamer bij particulieren betrokken. Het zeer geringe aantal nog in logementen verblijf houdende ondersteunden zal op dezelfde wijze worden ondergebracht. 6. Bijzondere zorg. Hieronder vallen gezin nen, die intense zorg en behandeling vereisen. Naast geldelijke ondersteuning behoeven zij toe zicht, voorlichting en vooral morele hulp, al wordt dit laatste niet altijd door betrokkenen op Prijs gesteld. Dit wil niet zeggen, dat tot deze groep uitsluitend a-sociale personen behoren. A ele maatschappelijk zwak staande gezinnen zijn Een scherpe onderscheiding van de oorzaken is moeilijk te maken; vaak is een combinatie van de hierboven vermelde redenen aanleiding tot bijzondere zorg. Ten einde voor de in deze groep opgenomen personen iets te kunnen bereiken, is een nauw contact en samenwerking noodzakelijk met op sociaal terrein werkzame instellingen, bureaux en personen. Naar raming is ongeveer 50 pCt. der partijen van de groep Bijzondere Zorg voor opheffing vatbaar. Bij voortdurende bemoeiing blijkt, dat de personen, die door de moeilijkheden van de oorlog en zijn nasleep hun weerstand ook op zedelijk gebied hadden verloren en tot het pauperisme waren afgezakt, langzamerhand kunnen worden teruggebracht tot een sociaal verantwoord leven, (opgeheven). Voor deze categorie is het Consumentencrediet van groot belang: de materiële achteruitgang kan daar mede gedeeltelijk worden ingehaald. hier ondergebracht, alsmede gezinnen, waarvan de man en vader zijn plicht heeft verzaakt en de verzorging en opvoeding maar liever aan de vrouw of aan de gemeenschap overlaat. Aange zien deze gezinnen door de handelwijze van het gezinshoofd uit hun evenwicht zijn geraakt, be hoeven zij in de allereerste plaats morele en voorlichtende hulp. Door veelvuldig bezoek heb ben de sociale werksters dan ook een nauw con tact met de gezinnen. Tevens worden tot deze groep gerekend de ongehuwde moeders en de gezinnen van zwarthandelaren. Het praedicaat a-sociaal geldt voor 50 pCt. van de partijen. Bij een gemiddelde sterkte van 200 partijen kunnen in grote lijnen de volgende redenen gelden, waarom bijzondere zorg noodzakelijk iss pCt.; 23 15 pCt.; 2% pCt.; 2 pCt.; 5% pCt. 9% pCt.; 8 pCt-; 5% pCt.; 6% pCt. 4H pCt. 2% pCt. 1% pCt. 4 pCt.; 3^ pCt.; 5 pCt.; 4^ pCt.; 4J4 pCt.; c. gescheiden vrouwen, uit wie na de echt scheiding één of meer onwettige kinderen geboren zijn d. onmacht van de ouders om de kinderen op te voeden e. vervuiling van gezinsleden en huishouding f. gezinnen van zwarthandelaren 9. veel met ziekte te kampen hebbende gezin nen (geslachtsziekte, t.b.c. e.d.) h. vervuiling door ouderdom j. onevenwichtige personen k. vader gedetineerd, moeder mist tact voor huishouding en staat soms in verbinding met de onderwereld l. onbetrouwbaarheid m. morele steun nodig voor de moeder, die nog steeds door haar (gewezen) echtgenoot wordt lastig gevallen n. coneubinaatsgevallen o. overige gevallen a. slecht levensgedrag van de huisvrouw b. ongehuwde moeders: met 1 kind met 2 kinderen met 3 kinderen met meer kinderen

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1947 | | pagina 379