HOOFDSTUK VIII.
HOOFDSTUK IX.
28
Behandeld werden 12 997 aanvragen voor rij
en nummerbewijzen.
Uitgereikt werden 22 453 paspoorten en 4 615
bewijzen van Nederlanderschap; van 2 700 pas
poorten werd de geldigheidsduur verlengd.
Mededelingen omtrent de werkzaamheden aan
havens en bruggen worden aangetroffen in het
verslag van de Dienst der Gemeentewerken,
blz. 6.
Omtrent water ver versing en baggerwerk in
de Gemeentelijke havens, kanalen en vaarten
worden gegevens aangetroffen in het verslag
van de Dienst der Gemeentewerken, blz. 6.
Op de lijn ’s-GravenhageNaaldwijkDelft
werden vervoerd 847 126 reizigers (opbrengst
f 272.625,tot 14 September 1947, toen deze lijn
werd doorgetrokken tot Rotterdam.
Op de lijn ’s-GravenhageNaaldwijkRotter
dam werden van 14 September af tot aan het
einde van 1947 vervoerd 400198 reizigers; op
brengst f 166.281,
De lijnen ’s-GravenhageWateringenPoel
dijkMonster en ’s-GravenhageWateringen
Loosduinen’s-Gravenhage werden m.i.v. 14
September samengevoegd tot de lijn ’s-Graven
hageRijswijkWateringen—Monster.
Op de lijn ’s-GravenhageWateringenPoel
dijkMonster werden t./m. 13 September ver
voerd 313 276 reizigers; opbrengst f 85.634,
Op de lijn ’s-GravenhageWateringen—Loos
duinen’s-Gravenhage werden t./m. 13 Sep
tember vervoerd 55 077 reizigers; opbrengst
f 17.887,—.
Op de lijn ’s-Gravenhage—Rijswijk"Waterin
genMonster werden van 14 September af tot
aan het einde van het verslagjaar vervoerd
135 465 reizigers; opbrengst f 38.301,
Voor alle tramlijnen en busdiensten in en om
’s-Gravenhage was 1947 een zeer gunstig jaar
wat vervoer en opbrengst betreft. De cijfers
laten de vooroorlogse uitkomsten van dit ver
voer ver achter zich.
jV.U. Gemengd Bedrijf Haagse Tramueg-Maat-
schappij. De jaarrekening 1947 sloot met een
voordelig saldo van f 1.252.173,29, waarvan aan
de Gemeente f 1.051.811,23 en aan de N.V. Haagse
Buurtspoorwegen f 200.362,06 toekwam. Na be
taling van deze bedragen zal het restant van de
door de ‘Gemeente aangezuiverde jaartekorten
nog f 283.233,03 bedragen; de door de N.V.
Haagse Buurtspoorwegen bijgepaste verliesbe-
dragen zullen volledig zijn gerestitueerd.
Voor verdere gegevens over het bedrijf wordt
verwezen naar het betreffende verslag.
De Noord-Zuid-Hollandse Vervoer-Maatschap-
pij N.V. Op 3 Juni 1947 werd de trambaan Sche-
veningenJavabrug (in 1942 op last van de
Duitse bezettingsmacht opgebroken) heropend.
Op de tramlijn ’s-GravenhageVoorburg
Leiden werden 7 111 711 reizigers vervoerd; de
opbrengst van dit vervoer bedroeg f 1.127.494,
Op de autobuslijn ’s-GravenhageNoordwijk
aan Zee werden vervoerd 776 339 reizigers; de
opbrengst bedroeg f 354.541,
N.V. Westland.se Stoomtramweg-Maatsehappij.
Voor het personenvervoer was het jaar 1947
zeer moeilijk door het beperkte aantal geschikte
autobussen, tengevolge waarvan de maat
schappij hoofdzakelijk was aangewezen op ge
huurd materieel.
Op de lijn ’s-Gravenhage’s-Gravenzande
Hoek van Holland werden 1014 006 reizigers
vervoerd; de opbrengst van dit vervoer bedroeg
f 345.850,—.
Betreffende de wegen en het onderhoud daar
van worden gegevens aangetroffen in het ver
slag van de Dienst der Gemeentewerken,
blz. 4.
Het aantal in hotels te dezer stede in
1947 aangekomen gasten bedroeg 159 322, volgens
opgaven verstrekt door de hotelhouders en be
werkt door het Gemeentelijk Bureau voor Sta
tistiek en Voorlichting. Van dit aantal waren
43 265 personen (27,15 pCt.) uit het buitenland
afkomstig. Het aantal overnachtingen in hotels
bedroeg 591 792, waarvan 163 772 (27,67 pCt.)
door gasten uit het buitenland.
Van de buitenlandse gasten kwamen er 14 826
(34,27 pCt.) uit België, 8 524 (19,7 pCt.) uit Enge
land, 4 874 (12,65 pCt.) uit Frankrijk en 3 554
(8,21 pCt.) uit de Ver. Staten van N.-Amerika.
WATERSTAAT.
baggerwerk.
VERKEER.
Rij- en nummerbewijzen.
Paspoorten enz.
Havens; bruggen.
Waterverversing en
Tramwegen en autobusdiensten.
Wegen.
Vreemdelingenverkeer c.a.
Met inbegrip van logementen niet inbegrepen zijn de
volkslogementen, de pensions met (tijdeltjke) toestemming oir.
ook per nacht te mogen verhuren en de jeugdherbergen.