34 van 25 reclameren. Velen maken dan ook van dat recht gebruik, in 1947 ongeveer 9 000. Het lijkt vrij eenvoudig om op grond van de verkregen inlichtingen omtrent de gezinsom standigheden, inkomsten en uitgaven van de on derhoudsplichtige alsmede aan de hand van de door het Bestuur van de Dienst vastgestelde regels en rekening houdende met de gezins grootte, een bijdrage vast te stellen. Moeilijker wordt het evenwel, als het publiek meent, dat er bijzondere omstandigheden zijn, die een afwij king van de bepaalde richtlijnen rechtvaardigen. Het is de taak van de ambtenaar om te beoor delen of de reclame juist is, dan wel moet worden beschouwd als een poging om aan de onderhoudsplicht te ontkomen, waarbij het dik wijls veel mensenkennis vereist om de soms ge raffineerde pogingen daartoe te doorzien. Dit zijn dan nog de algemene problemen op dit ge bied, doch er zijn ook de persoonlijke problemen. Daar is bijv, de ongehuwde moeder, die haai kind aan de Dienst ter verzorging heeft toever trouwd. De werkgeefster behoeft niet te weten, dat zij een baby heeft; er mag dus niet ter plaatse naar het loon worden geïnformeerd en als het een interne dienstbode betreft, mag er ook niet aan het adres van haar betrekking worden gedisponeerd. Een en ander wordt naai wens geregeld. Dan is er de verwijdering tussen ouders, bij de Dienst in ondersteuning, en hun zoon, die om een familiekwestie niet wenst bij te dragen. De ambtenaar heeft niet alleen tot taak te zorgen, dat door overreding aan de betalings- plicht wordt voldaan, doch hij moet tevens trachten, nu door de Noodwet Ouderdomsvoor ziening het steunbedrag geringer is geworden, de zoon te bewegen zijn bijdrage rechtstreeks aan zijn ouders te overhandigen, opdat de Dienst ten deze zijn bemoeiingen kan staken en het contact tussen ouders en zoon kan worden her steld. Hoe moet de man worden aan gepakt, die zijn gezin heeft verlaten1? Indien hij in loondienst is en weigert om de aan zijn vrouw en kinderen gegeven ondersteuning geheel of gedeeltelijk te restitueren, dan is het mogeljjk om aan het krachtens de Armenwet aan de Dienst gegeven verhaalsrecht door middel van een beschikking van de Kantonrechter uitvoering te geven. Regelmatig overleg met de afdeling Juridische Zaken heeft daarbij plaats. Lastiger en ingewik kelder wordt het, indien de man herhaaldelijk van werkgever verandert of voor eigen rekening werkt. De afdeling mag dan nimmer versagen om dergelijke lieden te eniger tijd tot betaling te dwingen, indien blijkt, dat zij zich aan hun verplichtingen trachten te onttrekken door bui ten het bereik van loonbeslag te blijven. In hoeverre moet deze afdeling afwijken Wetboek tot onderhoud van de ondersteunde verplicht zijn. De in de Armenwet genoemde kosten van ar menverzorging moeten in de ruimste zin des woords worden opgevat. Zo wordt niet alleen verhaal toegepast op de verleende geldelijke on dersteuning, doch ook op de gemaakte kosten van ziekenhuis- en sanatoriumverpleging, op de kosten van verzorging in haar verschillende vormen, die van hulp in de huishouding e.d. Het bepalen van een bijdrage voor de onder houdsplichtigen geschiedt naar vastgestelde regels. Daarbij neemt de Dienst het standpunt in, dat van een uitwonende onderhoudsplichtige, die persoonlijk generlei voordeel van de ver strekte vorm van onderstand heeft, een lagere bijdrage moet worden gevorderd dan van het gezin, waaraan de verleende hulp direct ten goede komt. De afdeling Bijdragen, Onderhoudsplicht en Verhaal ontvangt de voor het verhaal benodigde gegevens van de verschillende afdelingen van de Dienst. Voor wat de kosten van verpleging be treft wordt, indien dit mogelijk is, verhaal uiteraard slechts toegepast, wanneer daarin niet of niet meer door verzekering wordt voorzien. Bij bezwaarschriften tegen een opgelegde bij drage onderzoekt de afdeling in hoeverre aan de geopperde bezwaren kan worden tegemoet ge komen en of er na de laatste uitgebrachte finan ciële rapporten zodanige wijzigingen zijn geko men in de gezinsomstandigheden, dat een herziening van een reeds vastgestelde bijdrage gerechtvaardigd is. In 1947 werd de vaststelling der bijdragen in de kosten van hulp in de huishouding van de afdeling Steunverlening overgenomen, uit over weging, dat deze aangelegenheid bij de afdeling Bijdragen, Onderhoudsplicht en Verhaal thuis behoort en gebroken moest worden met een ver ouderde taakverdeling, welke nog stamde uit de tijd van vóór de oprichting van laatstgenoemde afdeling. Is de Dienst naar buiten bekend als een instel ling, die op vele gebieden van het maatschappe lijk werk hulp verleent, door de afdeling Bijdragen, Onderhoudsplicht en Verhaal wordt niet „gegeven”, doch moet in verband met de wettelijke bepalingen inzake onderhoudsplicht „genomen” worden. Het is niet de meest dank bare taak, waarvoor de Dienst zich gesteld ziet. Het publiek neemt de aankondigingen betref fende de betalingsplicht met veel reserve in ont vangst en alvorens tot voldoening van de ge vorderde bijdrage in de gemaakte of nog te maken kosten van ondersteuning voor hun in behoeftige omstandigheden verkerende familie leden over te gaan, is men sterk geneigd om te VERSLAG VAN DE GEMEENTELIJKE DIENST VOOR SOCIALE BELANGEN.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1947 | | pagina 401