t
I
39
I
I
t
4
Va
Het onderwijs werd gegeven overeenkomstig
het op 1 Januari 1941 van kracht zijnde leerplan.
De algemene regeling van het aan deze scho
len gegeven onderwijs in spreken onderging
geen verandering van betekenis.
4. Avondnijverheidsonderwijs.
Met ingang van 25 September 1947 is de avond
nijverheidsschool voor meisjes, Zusterstraat 121
op grond van haar gering aantal leerlingen
samengevoegd met de soortgelijke school Boyle
3
s
g
o
s
5
s
1
G
S
s
g
1
hiervoor ook de bijlage I), alsmede van de daar
aan verbonden onderwijskrachten, waaronder 7
hoofden. Er waren 2 vacatures voor hoofd.
Een groot aantal leerlingen van het buiten
gewoon lager onderwijs werd door tussenkomst
van de Vereniging „Zorg voor het achterlijke
kind” wederom in de gelegenheid gesteld enige
weken in het tehuis „Zonneoord” bij Lunteren
te verblijven.
Op 31 December 1947 bestond het onderwijs
personeel der school uit: 1 hoofd, 2 mannelijke
en 8 vrouwelijke onderwijskrachten, waarvan
1 onderwijzeres in liplezen, allen in vaste dienst.
Aan het einde van het jaar telde de school
101 leerlingen (59 jongens en 42 meisjes).
De algemene regeling van het onderwijs, het
geneeskundig toezicht op en de behandeling van
de leerlingen ondergingen geen verandering.
Het heett de aandacht getrokken, dat, verhou
dingsgewijze, het aantal slechthorenden belang
rijk is afgenomen, en dat daartegenover het
aantal zg. hoorstommen sterk is toegenomen.
In totaal 6 leerlingen werden in de gelegen
heid gesteld enige tijd in een gezondheidskolonie
te Ede te verblijven.
g.
g
tuo
•Ss;
3°
ëw
ii
g>5
6
hs
Aan deze school, opgericht 1 April 1944 en ge
vestigd De-Gheynstraat 115, waren aan het einde
van het verslagjaar 1 hoofd en 3 onderwijzers
verbonden.
Het aantal leerlingen nam toe, ondanks het
feit, dat de leerplichtgrens werd verlaagd. (Het
8ste leerjaar kwam te vervallen.) Op 31 Decem
ber telde de school 64 leerlingen (31 December
1946: 49).
Opmerkelijk is, dat een verschuiving naar
jeugdiger leeftijd optreedt bij de op deze school
te plaatsen leerlingen, terwijl steeds meer kin
deren uit een maatschappelijk beter milieu (mid
denstand) voor plaatsing in aanmerking komen,
Om verschillende redenen is het wenselijk, dat
de school een betere huisvesting verkrijgt.
Er werd naar gestreefd de samenwerking tus
sen de ouders en de school hechter te maken.
Voorts werd nauw contact onderhouden met de
Voogdijraad, de Kinderrechter, de Kinderpoli
tie, de Vereniging „Pro Juventute”, het Medisch
Paedagogisch Bureau enz.
i» sj
I 199
Bovendien werden aan het laboratorium van
de openbare school voor moeilijk opvoedbare
kinderen, De-Gheynstraat 115, onderzocht: 42
leerlingen, waarvan er 12 niet-psychaath en 30
geschikt voor plaatsing werden bevonden;
laatstbedoelde 30 candidaten werden alle ge
plaatst.
Het volgende overzicht bevat opgaven om
trent de aantallen leerlingen dezer scholen (zie
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
1947.
79
37
48
16
276
10
8
5
66
29
38
46 19
11
2
3
11
33
46
34 17
23
11
2
3
2
7
1
1
6
28
9
3 -
4
10
1
1
1
1
Bresterstraat 7
Colensostraat 6
De-Gheynstraat 115
Griftstraat 2
Hooftskade 194a
De-Béaumurstraat 43
Sloepstraat 76
Buyadaelstraat 1
Nieuwe Schoolstraat 22b
Leerplan.
Spreekonderwijs.
SCHOLEN
VOOR
BUITENGEWOON
LAGER ONDERWIJS.
10
8
4
4
11
10
5
3
9
Aantal onderzochte candi-
daten
Te weinig zwakzinnig of
te jong
Geschikt voor:
b.l.o
school voor zeer zwak
zinnigen
Ge- of herplaatst op
dezelfde b.l.s
Ge- of herplaatst op
andere openbare b.l.s.
Ge- of herplaatst op
bijzondere b.l s.
Niet ge- of herplaatst op een
der genoemde scholen
I 167
140
49
68
177
150
90
39
103
10
8
4
4
10
9
5
3
8
o
1
2
1
-r
s
B
g
s
ei
eg
V-
n
Q
■s
2
n
cd
(O
59
44
17
27
57
51
18
7
30
b. School voor slechthorenden en spraak-
gebrekkigen.
Nieuwe Schoolstraat 22 b.
Tja
G-<
co
o
r-4
.S
cd
0Q
5 169
1
C CL
tn s-rJ
ip:
T3 O
get
O
g
Sc?>
-2’“’
G
F
ra»-*
c. School voor moeilijk opvoedbare kinderen.
177
136
64
61
164
148
100;
49 j
101;
68 22' 6
Leerlingen en leerkrachten.
3 i
o
69
40
32
20
44
49
28
17
28
21
56